• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 15 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

“We mogen wel trotser zijn op Nederlandse levensmiddelensector”

AlgemeenDuurzaamheid
10 jun 2022
4 min. leestijd

De levensmiddelensector speelt een grote rol bij de belangrijke transities en voedselvraagstukken: duurzaamheid, gezondheid, CO2-reductie en klimaat. Daarbovenop komt de hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne. FNLI-directeur Cees-Jan Adema is vol bewondering hoe de sector met tegenstroom omgaat en haar innovatieve kracht inzet voor onze voedselzekerheid.

“De kennis die we in Nederland hebben opgebouwd, met de Wageningen Universiteit en de R&D-faciliteiten van de bedrijven, maakt dat het belang voor de Nederlandse economie meer is dan alleen het bruto binnenlands product,” constateert Cees-Jan Adema. “We mogen wel wat trotser zijn op de sector,” benadrukt Adema. “Wageningen is toonaangevend. De aanwezige kennis en ervaring is internationaal steeds belangrijker en kan wel eens cruciaal zijn om in 2050 alle monden in de wereld te kunnen voeden.” Voedselzekerheid betekent dat we meer plantaardige eiwitten moeten gaan eten. In met name het oosten van Nederland is een Vegan Valley in opkomst van bedrijven die zich richten op vleesvervangers. “Internationale bedrijven strijken daar neer omdat ze willen gebruikmaken van de kennis en innovatiekracht in Nederland.”

Lees ook

Comfortabel kosten besparen

Thermia Warmtepompen: 100 jaar duurzaamheid

Nutri-Score

“Als gevolg van de klimaatverandering kun je op minder plekken goed gewassen telen. Dat betekent dat je technologieën nodig hebt. Dat is typisch onderzoek waar Nederland goed in is, omdat we in het verleden ook heel goed zijn geweest in het optimaliseren van de landbouw.” Hetzelfde geldt voor de standaarden die Nederland hanteert op het gebied van voedselveiligheid en nutriënten. “Er wordt enorm veel aandacht besteed aan de traceerbaarheid en controle op het productieproces. Dat zorgt voor veel vertrouwen in de producten en kwaliteit die we leveren. Dit najaar introduceren we de ‘Nutri-Score’, waarmee consumenten in een oogopslag kunnen zien hoe gezond een product is.”

Energietransitie

Bij de energietransitie kijkt de sector steeds meer naar de hele keten. Hoe producten worden geproduceerd en toegeleverd, en hoe je de footprint kunt verlagen. “Dat vraagt om heel veel samenwerking ‘van boer tot bord’.” Adema benadrukt dat de sector meer dan gemiddeld bijdraagt aan energievermindering. “Bedrijven zijn daar bewust mee bezig.” Een punt van zorg is de bottleneck bij de overgang van gas naar duurzame stroom. “Je moet als bedrijf aangesloten zijn op de kabel waar de stroom uit komt. Daar moet je ook groene stroom uit krijgen. Daarvoor moet voldoende worden geïnvesteerd in de zwaarte van het netwerk. We lopen achter. Bedrijven ervaren in toenemende mate problemen om bij uitbreiding op tijd een aansluiting te krijgen. Dat betekent dat we fors moeten gaan investeren in de infrastructuur. Dat is wat ons betreft een van de grote uitdagingen van de komende tijd.”

Veerkracht

Terugkijkend op de Covid-19-pandemie constateert Adema een enorme veerkracht van de levensmiddelensector. “Ondanks alle moeilijkheden in de hele supply chainketen zijn we in staat geweest om alle schappen, iedere dag, gevuld te houden met betaalbaar eten. Dat is een formaat van een prestatie.” Dezelfde innovatie- en veerkracht ziet hij rondom de klimaat- en CO2-opgave, hoge inflatiecijfers en de oorlog in Oekraïne. De stijgende kosten vormen een uitdaging. “Je wilt voorkomen dat de prijzen in de supermarkten te hard stijgen.”

De stijgende kosten komen boven op de investeringen die nodig zijn voor de energietransitie. Adema roept de overheid op om voorlopig terughoudend te zijn met de belastingen op energie, zodat er ruimte blijft om te investeren en innoveren. “We willen een bijdrage leveren aan de energietransitie, veel voedingsbedrijven voeren een beleid naar CO2-neutraal in 2030. Er zijn zat plannen. Op dit moment gaan bedrijven gewoon door met de plannen, maar als de marges verder onder druk komen, wordt het steeds lastiger.” Adema geeft aan dat in de discussie over inkrimping van de landbouwsector in Nederland het internationale perspectief niet uit het oog moet worden verloren. “De uitdagingen stoppen niet bij de landsgrenzen. Op het moment dat je activiteiten naar het buitenland verplaatst, vermindert dat de CO2-druk niet.”

Internationaal georiënteerd

Er zijn bijna 7000 voedingsmiddelenbedrijven in Nederland. Meer dan 95 procent behoort tot het mkb. “Het is een heel diverse en internationaal georiënteerde sector. Als je het over de thuismarkt hebt, kun je de grens trekken op zo’n 800 km van Nederland. Van de totale productiewaarde gaat ruim de helft, zo’n 40 miljard euro, de grens over.”

Gerelateerde artikelen

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen
Duurzaamheid

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen

9 juni 2025
Goed voor het milieu én voor je billen
Duurzaamheid

Goed voor het milieu én voor je billen

9 juni 2025
Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?
Duurzaamheid

Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?

9 juni 2025
Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd
Algemeen

Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd

9 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}