Vanaf 2027 wordt het Digital Product Passport verplicht. GS1 helpt bedrijven met QR-codes die productinformatie bieden over onder meer herkomst, productiewijze en duurzaamheid.
'Iedereen die bij ons is aangesloten, hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden'
Vanaf 2027 is het zover. Dan moeten vanuit Europese wetgeving de eerste producten beschikken over een zogeheten Digital Product Passport (DPP). ‘Dat is als het ware een digitale tweeling van een fysiek product,’ legt Michiel van Yperen, duurzaamheidsmanager bij GS1, uit. ‘In dat paspoort staan tal van data, zoals waar het product vandaan komt, hoe het gemaakt is, welke materialen zijn gebruikt en hoe het af te danken of te hergebruiken is.’ Doel van het DPP: bijdragen aan het verminderen van het gebruik van grondstoffen. ‘Productcategorieën zoals textiel, batterijen en meubels moeten in 2027 zo’n paspoort hebben, andere volgen later.’
Streepjescode wordt QR-code
Krijg je als bedrijf al stress bij dit vooruitzicht? Dat is niet nodig, zegt Van Yperen. Als je nu al begint met de eerste stappen is er nog tijd genoeg tot 2027. En er ontstaan mogelijkheden voor nieuwe circulaire businessmodellen. ‘Denk aan bedrijven die op basis van de productdata producten kunnen repareren en zo de levensduur kunnen verlengen. Maar je hoeft je vooral geen zorgen te maken over de aanstaande wetgeving als je producten nu een streepjescode hebben. En dat is vaak het geval. ‘Die organisaties zijn al bij ons aangesloten. Bij GS1 hebben we namelijk ruim 50 jaar geleden dé standaard ontwikkeld voor het identificeren van producten. Dit is de basis voor het onderling uitwisselen van product- en locatiedata. Die data zitten nu ‘achter’ een uniek productnummer dat in de streepjescode staat. En die gaat vervangen worden door de QR Code powered by GS1. Lang verhaal kort: iedereen die bij ons is aangesloten, hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. Wij helpen ze door ze de bouwblokken aan te bieden die nodig zijn voor een DPP.’
Biologisch afbreekbare sokken mét DPP
Die QR-code is overigens een staaltje van vernuft, want het is geen doorsnee QR-code. ‘Je kunt via één code meerdere bronnen tegelijk aanboren. Een consument kan door het scannen van de code veel informatie over een product opvragen, terwijl bijvoorbeeld producenten weer productdata kunnen delen met retailers.’ Een concreet voorbeeld van een bedrijf dat al gebruikmaakt van de QR Code powered by GS1 is Socklab, van moederbedrijf Interloop. Van Yperen: ‘Zij maken gecertificeerde biologisch afbreekbare sokken, geproduceerd in Pakistan. GS1 heeft samen met Interloop en een solution partner een DPP gecreëerd met de GS1-bouwblokken. Dankzij de QR Code powered by GS1 kan de consument nu met één scan onder meer zien hoe en waar de sokken zijn geproduceerd en uit welk materiaal ze bestaan. Ook kan hij er meer informatie vinden over de footprint van het product en de recyclingmogelijkheden. En deze bouwblokken zijn voor alle bedrijven beschikbaar om zich voor te bereiden op de toekomst.’