• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 5 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door GS1

Hoe bereid je je goed voor op digitale productpaspoorten?

DuurzaamheidBranded Content
10 mrt 2025
2 min. leestijd

Vanaf 2027 wordt het Digital Product Passport verplicht. GS1 helpt bedrijven met QR-codes die productinformatie bieden over onder meer herkomst, productiewijze en duurzaamheid.

'Iedereen die bij ons is aangesloten, hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden'

Vanaf 2027 is het zover. Dan moeten vanuit Europese wetgeving de eerste producten beschikken over een zogeheten Digital Product Passport (DPP). ‘Dat is als het ware een digitale tweeling van een fysiek product,’ legt Michiel van Yperen, duurzaamheidsmanager bij GS1, uit. ‘In dat paspoort staan tal van data, zoals waar het product vandaan komt, hoe het gemaakt is, welke materialen zijn gebruikt en hoe het af te danken of te hergebruiken is.’ Doel van het DPP: bijdragen aan het verminderen van het gebruik van grondstoffen. ‘Productcategorieën zoals textiel, batterijen en meubels moeten in 2027 zo’n paspoort hebben, andere volgen later.’

Streepjescode wordt QR-code

Krijg je als bedrijf al stress bij dit vooruitzicht? Dat is niet nodig, zegt Van Yperen. Als je nu al begint met de eerste stappen is er nog tijd genoeg tot 2027. En er ontstaan mogelijkheden voor nieuwe circulaire businessmodellen. ‘Denk aan bedrijven die op basis van de productdata producten kunnen repareren en zo de levensduur kunnen verlengen. Maar je hoeft je vooral geen zorgen te maken over de aanstaande wetgeving als je producten nu een streepjescode hebben. En dat is vaak het geval. ‘Die organisaties zijn al bij ons aangesloten. Bij GS1 hebben we namelijk ruim 50 jaar geleden dé standaard ontwikkeld voor het identificeren van producten. Dit is de basis voor het onderling uitwisselen van product- en locatiedata. Die data zitten nu ‘achter’ een uniek productnummer dat in de streepjescode staat. En die gaat vervangen worden door de QR Code powered by GS1. Lang verhaal kort: iedereen die bij ons is aangesloten, hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. Wij helpen ze door ze de bouwblokken aan te bieden die nodig zijn voor een DPP.’

Biologisch afbreekbare sokken mét DPP
Die QR-code is overigens een staaltje van vernuft, want het is geen doorsnee QR-code. ‘Je kunt via één code meerdere bronnen tegelijk aanboren. Een consument kan door het scannen van de code veel informatie over een product opvragen, terwijl bijvoorbeeld producenten weer productdata kunnen delen met retailers.’ Een concreet voorbeeld van een bedrijf dat al gebruikmaakt van de QR Code powered by GS1 is Socklab, van moederbedrijf Interloop. Van Yperen: ‘Zij maken gecertificeerde biologisch afbreekbare sokken, geproduceerd in Pakistan. GS1 heeft samen met Interloop en een solution partner een DPP gecreëerd met de GS1-bouwblokken. Dankzij de QR Code powered by GS1 kan de consument nu met één scan onder meer zien hoe en waar de sokken zijn geproduceerd en uit welk materiaal ze bestaan. Ook kan hij er meer informatie vinden over de footprint van het product en de recyclingmogelijkheden. En deze bouwblokken zijn voor alle bedrijven beschikbaar om zich voor te bereiden op de toekomst.’

Meer informatie? Klik hier.

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}