• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 17 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door The Flower Farm

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

DuurzaamheidBranded Content
22 apr 2025
2 min. leestijd

Veel mensen weten niet dat er een directe relatie is tussen wat we dagelijks eten en drinken en de ontbossing van het regenwoud door palmolieproductie. Er verdwijnen per uur 300 voelbalvelden regenwoud in Indonesië en Maleisië om plaats te maken voor palmolieplantages. Het is toch te gek voor woorden dat er nog steeds regenwoud wordt gekapt voor wat er op ons bord ligt – terwijl dat helemaal niet nodig is!

Dit vraagt om een verandering van het systeem, de vraag naar palmolie moet wereldwijd drastisch afnemen om de ontbossing van het regenwoud te stoppen. Door producten met palmolie te vervangen door producten waar niet voor wordt ontbost, kun je bijdragen aan het oplossen van een groot probleem. Dit is precies wat The Flower Farm doet, met lekkere en goede alternatieven voor margarine en broodbeleg zonder palmolie. The Flower Farm is in een paar jaar tijd succesvol omarmd door Nederland. De producten zijn te herkennen aan de krijtzwarte labels met vrolijke bloemetjes. ‘We zijn een positief merk. We proberen mensen in staat te stellen om op een simpele manier alledaagse keuzes anders te maken – zonder dat het meer moeite kost of duurder is. Door een product te bieden dat minstens zo lekker is, niet duurder, maar wél beter voor de planeet,’ vertellen algemeen directeur Arjen van Strien en marketing directeur Jasper Spaargaren. Zo’n 60% van alle verpakte artikelen in de supermarkt bevat palmolie. Het is moeilijk de juiste keuze te maken. ‘Ik snap heel goed dat mensen in de supermarkt soms het spoor bijster raken door alle alarmerende – en soms tegenstrijdige – boodschappen. Maar dat is geen reden om het op te geven. Bij je dagelijkse boodschappen is het bijvoorbeeld niet makkelijk om producten zonder palmolie te kopen. Je wil erop vertrouwen dat merken hun ‘huiswerk’ doen. Wij nemen die verantwoordelijkheid, ook al is niet altijd makkelijk of financieel aantrekkelijk voor ons. De missie staat voorop .’ vertelt Arjen.

De ontbossing stoppen

‘We hebben een grote droom: de ontbossing van het regenwoud stoppen! Dat doen we door alternatieven aan te reiken, concurrenten uit te dagen om mee te doen en mensen bewust te maken van dit grootschalige probleem,’ vertelt Jasper. Dat dit heel aardig lukt, is een understatement. Tot en met maart 2025 zijn
er al meer dan 40 miljoen palmolievrije producten verkocht. Dat scheelt bijna 2,4 miljoen kilo palmolie. Ter vergelijking: voor de gemiddelde productie van 3.800 kilo palmolie is al één hectare palmolie-plantage nodig. Je snap dus waarom we trots zijn op die 2,4 miljoen kilo. Maar onze ambitie rijkt nog veel verder! Het gaat ons overigens niet om de palmolie, maar om het probleem dat het heeft veroorzaakt: ontbossing. ‘We zullen dus de vraag naar palmolie moeten reduceren,’ stelt Arjen. Tegelijkertijd groeit de vraag naar palmolie wereldwijd met zo’n 4% per jaar. Dat betekent dat er nóg meer ontbossing plaatsvindt, welk keurmerk je er ook op plakt. Een oppervlakte van 1,5 keer Ierland aan regenwoud zal tot 2030 verder verdwijnen als de vraag naar palmolie niet snel afneemt.’

Maar niet via kokosolie

The Flower Farm is continue op zoek naar alternatieven waarvoor niet is ontbost, en waarbij de hele keten ecologisch en maatschappelijk klopt. Kokosolie is daarom niet geschikt als vervanging voor palmolie, vertelt Jasper. ‘De beweging om van palmolie naar kokosolie te gaan gaat de wereld ook niet verder helpen bij de bescherming van de natuur en het klimaat. Integendeel. Kokosolie klinkt zo idyllisch maar door plantages aan te leggen, worden massaal mangrovebossen gekapt. En heeft nog desastreuzere effecten voor de biodiversiteit. En ook qua gezondheid kun je bij kokosolie vraagtekens zetten, met 90% verzadigd vet.’

Klein clubje, groot resultaat

The Flower Farm is nog maar een paar jaar oud en geen onderdeel van een of andere multinational. Sterker nog: met een klein gedreven clubje runnen ze het merk vanaf IKEA-bureautjes in Hilversum. Jasper: ‘Van ons kantoor hebben we een groot regenwoud gemaakt. Onze lease-auto is een bebloemde hippie-bus met surfplanken op het dak en als we naar klanten gaan komen we met een orang-oetang knuffel binnen in plaats van een saaie brochure,’ vertelt Jasper enthousiast. ‘Het is een klein initiatief met een grote droom die heel erg aanslaat.’ Arjen valt hem bij: ‘De meeste bedrijven voegen duurzaamheid toe aan hun bedrijf. Wij zijn vanuit duurzaamheid opgericht.. We hebben The Flower Farm opgericht om het regenwoud te redden, elke beslissing die we nemen toetsen we daaraan.’ Jasper: ‘Het leuke is dat we met zo’n klein team de harten van zóveel mensen in Nederland hebben weten te veroveren. Dat maakt me echt trots.’ De grote merken zijn inmiddels door onze komst ook palmolievrij, vertelt Arjen. ‘We hebben de industriestandaard verlegd. Dat hebben we toch wel mooi voor elkaar gekregen. Helaas doen de grote merken het nog niet goed en vervangen ze palmolie door en goedkoop alternatief; kokosolie. Onze nieuwe oproep naar producenten luidt: doe mee met z’n allen, maar doe het wel goed. De oproep is kenmerkend voor de positieve missie van het bedrijf. Jasper: ‘Als volwassenen zijn we in het klimaatdebat vooral bezig om elkaar te overtuigen van het ongelijk van de ander. Dat is jammer. Misschien moeten we beter luisteren naar de stem van kinderen. Probeer maar eens aan jonge kinderen uit te leggen dat we weten dat er bomen worden gekapt en dieren worden verjaagd voor wat we eten – en dat we er tóch mee doorgaan. Dat kan je niet uitleggen. En dan weet je dus, kinderlijk eenvoudig, dat we aan de bak moeten.’

Plant een boom in het regenwoud – The Flower Farm verdubbelt jouw impact

The Flower Farm wil het regenwoud niet alleen beschermen tegen ontbossing, maar ook herstellen. Hiervoor is The Flower Farm een samenwerking gestart met Stichting Trees for All. Samen roepen ze mensen thuis op ook mee te doen. Voor 5 euro kun je een boom planten in het regenwoud op Borneo. The Flower Farm zal elke donatie verdubbelen, zodat Trees for All niet één, maar twee bomen kan planten. Zo zorgen we samen voor het domino-effect en maken we dubbel zoveel impact! Trees for All is een Nederlands erkend doel dat zich al meer dan 25 jaar wereldwijd inzet voor de aanplant van bomen en het herstel van bossen. Met de actie roept The Flower Farm iedereen op om het initiatief op Borneo te ondersteunen.

Klik hier en doneer een boom aan Trees for All. Dan planten wij een boom met je mee.

Interessante artikelen

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025
Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025
Duurzaamheid

Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025

26 maart 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}