• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 3 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Digitalisering is de sleutel voor succes

Financieel
27 feb 2023
4 min. leestijd

Onze samenleving en economie worden steeds slimmer en digitaler. Het is een niet te stoppen proces. Verdere digitalisering is noodzakelijk om onze grote maatschappelijke uitdagingen te lijf te gaan en de sterke concurrentiepositie van Nederland te behouden.

Voor het midden- en kleinbedrijf is digitalisering belangrijk om de productiviteit te vergroten, efficiënter te werken en betere producten en diensten te leveren. Dat is niet voor elk bedrijf even eenvoudig en vanzelfsprekend, constateert digitaliseringsexpert Stijn van Butselaar namens MKB-Nederland. “De gemiddelde mkb’er heeft geen IT-afdeling. Door de focus op de eigen kernactiviteiten is er vaak niet voldoende geld en tijd om fors te digitaliseren, terwijl het belangrijk is. Wat meespeelt, is dat het is niet altijd bij voorbaat duidelijk is of je je investering terugverdient.”

Lees ook

ESG-rapportages en sustainable finance geven inzicht in risico’s én kansen

Een tweede huis: meer dan alleen een investering

Slimme oplossingen

“Voor digitalisering moet je tijd vrijmaken,” benadrukt Van Butselaar. “We leven in een digitale wereld. Consumenten en opdrachtgevers in de logistieke keten verwachten van bedrijven dat ze hun digitale omgeving op orde hebben. Als dat niet het geval is, kost je dat op termijn klanten. Bij bedrijven die wel investeren in digitalisering en slimme oplossingen, werpt het z’n vruchten af.” Op heel veel gebieden, zoals verduurzaming, mobiliteit en de zorg, kan digitalisering enorm helpen. De zorg moet betaalbaar blijven, en digitalisering kan daar een belangrijke rol bij spelen. Bijvoorbeeld met het op afstand meten van bloedwaarden. We moeten slimmer werken om hetzelfde werk met minder mensen te kunnen doen, zeker in deze krappe arbeidsmarkt. Digitalisering zorgt voor een slimme inzet van mensen en middelen.”

Digitalisering is al aanwezig tot in de haarvaten van onze maatschappij. Een voorbeeld is een slimme sensor die meet of een afvalcontainer vol is, zodat het vuilnis efficiënter kan worden ingezameld. Hetzelfde voor het onderhoud van machines en installaties. Met een sensornetwerk kun je op afstand monitoren of de machine toe is aan een onderhoudsbeurt. Hierdoor kun je met minder onderhoudsmonteurs hetzelfde werk verzetten.

Digitalisering vraagt om nieuwe competenties en vaardigheden. “We moeten ervoor zorgen dat bedrijven mee kunnen komen in de digitalisering. Dat is een investering in mensen. Je moet voorkomen dat mensen en bedrijven afhaken omdat ze geen digitale vaardigheden hebben.” Tegelijkertijd is er behoefte aan digitaal talent dat bedrijven kan ondersteunen bij de digitale transformatie. De ICT-sector is goed voor zo’n half miljoen banen en zo’n 4,5% van de toegevoegde waarde van de Nederlandse economie. Die aantallen zullen alleen maar groeien.

Digitale werkplaatsen

Nederland heeft een bloeiende startup-cultuur, met name in Amsterdam, Eindhoven en rond de technische universiteiten. “Er gebeurt veel. Juist voor de innovatieve mkb-bedrijven is het belangrijk dat ze zich kunnen aansluiten bij een regionaal ecosysteem met universiteiten en kennisinstituten. Het zit in de Nederlandse cultuur om de samenwerking te zoeken. Dat is de sleutel voor succes.”

Met de AI-coalitie probeert Nederland een inhaalslag te maken op het gebied van artificiële intelligentie (AI). Voor het bestaande, brede mkb is het belangrijk om de IT-vaardigheden eigen te maken, meent Van Butselaar. Hij adviseert mkb-bedrijven die willen digitaliseren om rond te kijken wat er in de eigen sector of omgeving gebeurt. “Onderzoek de mogelijkheden om bepaalde processen te digitaliseren, om bewust te worden welke mogelijkheden er zijn en kijk waar je laagdrempelig hulp of advies kunt krijgen. Je bent niet voor niks ondernemer geworden, maar soms heb je een klein zetje of wat ondersteuning nodig. Nederland heeft een uniek stelsel van digitale werkplaatsen. Daar kun je als ondernemer aankloppen om de eerste of tweede digitaliseringsstap te maken.”

Hij eindigt met een oproep. “Digitalisering biedt voordelen, maar je moet ook bewust zijn van de risico’s. Je moet je cybersecurity op orde hebben, ook qua protocollen. Als een werknemer bijvoorbeeld vertrekt, moet je zorgen dat deze niet meer op het netwerk kan.”

Voor meer informatie over dit onderwerp bezoek de website van MKB-Nederland.

Gerelateerde artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
De kracht van een merchant-first strategie voor webshops
Financieel

De kracht van een merchant-first strategie voor webshops

25 juni 2025
Aan het woord; Edwin van den Oever, CEO Zwitserleven PPI
Financieel

Aan het woord; Edwin van den Oever, CEO Zwitserleven PPI

2 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}