• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 11 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Nieuwe oplichtingstruc: bank-aan-huis-oplichting

Branded Content
7 jul 2021
4 min. leestijd

Criminelen gaan niets uit de weg om u geld te ontfutselen. Ze komen zelfs bij u aan huis om als nep-bankmedewerker zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas of inlogapparaatje en uw pincode op te halen. Pas hiervoor op. In dit artikel leest u hoe criminelen te werk gaan en wat u kunt doen om uzelf tegen dit soort praktijken te wapenen. Een ding is zeker: Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze nooit bij u ophalen!

Hoe probeert de crimineel u te overtuigen mee te werken?

Een oplichter belt u op en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter u belt, kan het echte nummer van uw bank zijn, maar is het niet. Dit wordt spoofing genoemd. De nep-bankmedewerker maakt u eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf uw bankrekening is gedaan, dat uw computer niet meer veilig is of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. Daarna maakt de nep-bankmedewerker u wijs dat iemand van de bank bij u thuis moet langskomen om de problemen op te lossen of om uw betaalpas of inlogapparaat op te halen. U kunt niet zelf naar een bankkantoor komen, zogenaamd vanwege corona of om een andere reden. Tenslotte komt er inderdaad een nep-bankmedewerker bij u aan huis om zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas of inlogapparaatje en uw pincode op te halen. Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze nooit bij u ophalen.

Soms vraagt de oplichter dat u uw pincode via een website zelf wijzigt. De oplichter vraagt ook vaak dat u eerst zelf uw bankpas doorknipt. Ook dit zal uw bank nooit van u vragen. In werkelijkheid kunnen de oplichters uw bankrekening leegroven. Dit doen ze via een meegebrachte computer, op uw eigen computer of met uw betaalpas of inlogapparaatje en pincode. Als de betaalchip (het goudkleurige vierkantje op uw pas) niet doormidden is geknipt dan kan een oplichter met een doorgeknipte betaalpas nog steeds internetbankieren of geld opnemen bij een geldautomaat.

Oplichter op de hoogte van persoonlijke informatie

De oplichter weet vaak veel persoonlijke, vertrouwelijke informatie over u, zelfs het actuele saldo op uw bankrekening en de laatste betalingen die u heeft gedaan. Daarmee kan de oplichter u overtuigen dat u met een echte bankmedewerker spreekt. Ze kunnen u ook eerder via zogeheten phishing ongemerkt hebben misleid om inzage te krijgen in uw bank- en betaalgegevens.

Wat kunt u zelf doen?

Wanneer uw bank u ongevraagd en onverwacht belt en u snel actie moet ondernemen (bijvoorbeeld om u geld veilig te stellen), vraag dan naar de naam en het personeelsnummer van de medewerker. Hang op zodra u de naam en het personeelsnummer heeft genoteerd. Laat u niet wijsmaken dat het een zeer dringende noodsituatie zou zijn. Bel daarna uw bank zelf terug via een openbaar, officieel telefoonnummer dat u zelf heeft opgezocht, bijvoorbeeld via de website van uw bank, internetbankieren, in de mobiele app van uw bank of op een bankafschrift.

Bel uw bank nooit terug op een telefoonnummer dat u heeft ontvangen via sms, WhatsApp, e-mail of dat eerder aan de telefoon aan u is doorgegeven. De beller kan een oplichter zijn geweest en een tekstbericht kan vervalst zijn.

Wanneer een oplichter u belt, kan het lijken alsof dat gebeurt vanaf het officiële telefoonnummer van uw bank. Wanneer u zelf het officiële telefoonnummer van uw bank belt, dan krijgt u gelukkig altijd uw echte bank aan de lijn.

Wat doen banken nooit?

  • Medewerkers van Nederlandse banken komen nooit bij u thuis om uw bankzaken te regelen of om iets op te halen, als u daar niet zelf om heeft gevraagd.
  • Ze vragen u ook nooit om uw betaalpas of inlogapparaatje op te sturen of af te geven.
  • Evenmin vragen banken om uw pincode, 5-cijferige identificatiecode en responsecodes van uw inlogapparaatje af te geven of te wijzigen, ook niet via een website. Uw bankpas, inlogapparaatje en pincode zijn allemaal strikt persoonlijk. Die moet u nooit opsturen of aan iemand afgeven, ook niet aan uw bank. Zodra iemand u om een van deze gegevens vraagt, weet u zeker dat het om een oplichter gaat.
  • Ook vragen ze u nooit om geld over te maken, ook niet via een link in een e-mail of sms. Tot slot vragen ze u ook nooit direct in te loggen in de bankapp of internetbankieren.

Meer informatie over deze oplichtingstruc en andere tips om uw bankzaken veilig te houden, leest u op https://www.veiligbankieren.nl/

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}