Criminelen gaan niets uit de weg om u geld te ontfutselen. Ze komen zelfs bij u aan huis om als nep-bankmedewerker zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas of inlogapparaatje en uw pincode op te halen. Pas hiervoor op. In dit artikel leest u hoe criminelen te werk gaan en wat u kunt doen om uzelf tegen dit soort praktijken te wapenen. Een ding is zeker: Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze nooit bij u ophalen!
Hoe probeert de crimineel u te overtuigen mee te werken?
Een oplichter belt u op en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter u belt, kan het echte nummer van uw bank zijn, maar is het niet. Dit wordt spoofing genoemd. De nep-bankmedewerker maakt u eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf uw bankrekening is gedaan, dat uw computer niet meer veilig is of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. Daarna maakt de nep-bankmedewerker u wijs dat iemand van de bank bij u thuis moet langskomen om de problemen op te lossen of om uw betaalpas of inlogapparaat op te halen. U kunt niet zelf naar een bankkantoor komen, zogenaamd vanwege corona of om een andere reden. Tenslotte komt er inderdaad een nep-bankmedewerker bij u aan huis om zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas of inlogapparaatje en uw pincode op te halen. Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze nooit bij u ophalen.
Soms vraagt de oplichter dat u uw pincode via een website zelf wijzigt. De oplichter vraagt ook vaak dat u eerst zelf uw bankpas doorknipt. Ook dit zal uw bank nooit van u vragen. In werkelijkheid kunnen de oplichters uw bankrekening leegroven. Dit doen ze via een meegebrachte computer, op uw eigen computer of met uw betaalpas of inlogapparaatje en pincode. Als de betaalchip (het goudkleurige vierkantje op uw pas) niet doormidden is geknipt dan kan een oplichter met een doorgeknipte betaalpas nog steeds internetbankieren of geld opnemen bij een geldautomaat.
Oplichter op de hoogte van persoonlijke informatie
De oplichter weet vaak veel persoonlijke, vertrouwelijke informatie over u, zelfs het actuele saldo op uw bankrekening en de laatste betalingen die u heeft gedaan. Daarmee kan de oplichter u overtuigen dat u met een echte bankmedewerker spreekt. Ze kunnen u ook eerder via zogeheten phishing ongemerkt hebben misleid om inzage te krijgen in uw bank- en betaalgegevens.
Wat kunt u zelf doen?
Wanneer uw bank u ongevraagd en onverwacht belt en u snel actie moet ondernemen (bijvoorbeeld om u geld veilig te stellen), vraag dan naar de naam en het personeelsnummer van de medewerker. Hang op zodra u de naam en het personeelsnummer heeft genoteerd. Laat u niet wijsmaken dat het een zeer dringende noodsituatie zou zijn. Bel daarna uw bank zelf terug via een openbaar, officieel telefoonnummer dat u zelf heeft opgezocht, bijvoorbeeld via de website van uw bank, internetbankieren, in de mobiele app van uw bank of op een bankafschrift.
Bel uw bank nooit terug op een telefoonnummer dat u heeft ontvangen via sms, WhatsApp, e-mail of dat eerder aan de telefoon aan u is doorgegeven. De beller kan een oplichter zijn geweest en een tekstbericht kan vervalst zijn.
Wanneer een oplichter u belt, kan het lijken alsof dat gebeurt vanaf het officiële telefoonnummer van uw bank. Wanneer u zelf het officiële telefoonnummer van uw bank belt, dan krijgt u gelukkig altijd uw echte bank aan de lijn.
Wat doen banken nooit?
- Medewerkers van Nederlandse banken komen nooit bij u thuis om uw bankzaken te regelen of om iets op te halen, als u daar niet zelf om heeft gevraagd.
- Ze vragen u ook nooit om uw betaalpas of inlogapparaatje op te sturen of af te geven.
- Evenmin vragen banken om uw pincode, 5-cijferige identificatiecode en responsecodes van uw inlogapparaatje af te geven of te wijzigen, ook niet via een website. Uw bankpas, inlogapparaatje en pincode zijn allemaal strikt persoonlijk. Die moet u nooit opsturen of aan iemand afgeven, ook niet aan uw bank. Zodra iemand u om een van deze gegevens vraagt, weet u zeker dat het om een oplichter gaat.
- Ook vragen ze u nooit om geld over te maken, ook niet via een link in een e-mail of sms. Tot slot vragen ze u ook nooit direct in te loggen in de bankapp of internetbankieren.