Tachtig procent van de nieuw verkochte auto’s heeft een stekker. En nog maar één procent is diesel. Ook qua vrachttransport gaan de ontwikkelingen spectaculair hard, ziet Olof van der Gaag, boegbeeld van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie.
Heel lang liep het beleid vooruit op de ontwikkeling van de technologie. En ik denk dat we nu precies in de omgekeerde situatie zijn beland. De technologische ontwikkelingen gaan harder dan de beleidsontwikkeling. De elektrisch voertuigen worden razendsnel beter en goedkoper. ‘EV is een factor 4 à 5 efficiënter qua energie ten opzichte van een verbrandingsmotor. Bovendien worden de batterijen van EV-auto’s razendsnel beter en goedkoper. Een batterij uit China is in een jaar gehalveerd. Dat is een belangrijke kostenfactor van een EV-auto, dus de prijzen van elektrische auto’s kan daardoor in turbotempo omlaag. Waardoor ik structureel optimistisch ben over die transitie.’ Van der Gaag haalt transportbedrijf Simon Loos als voorbeeld aan. ‘Die hebben een order voor 75 elektrische vrachtwagens geplaatst. De nieuwe generatie rijdt 500 km zonder opladen, dus waarom zouden ze het niet doen?’ Een andere illustratie van hoe hard de ontwikkeling gaat, is het gegeven dat de subsidieregeling voor emissieloze trucks binnen 48 uur was uitverkocht. Kortgeleden was Van der Gaag met staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu op werkbezoek bij het WattHub in Geldermalsen. ‘Daar is een snellaadplein voor zwaar transport neergezet, dat wordt gevoed door een lokaal wind- en zonnepark. Het windpark is in handen van een energie coöperatie. De transport- en infrabedrijven die daar aan het werk zijn om de dijken te verzwaren, kunnen daar laden. De aannemers die ik sprak, zeiden: onze mensen die het graafwerk doen, willen ook het liefst elektrisch. Ze merken dat het werkt, en ze zitten niet meer in hun eigen dieselwalmen en lawaai. Voor de mensen die het werk doen is het veel aangenamer werken.’
Onzeker door zigzagbeleid
Kritischer is hij over de politiek. ‘Het is vaak jojo- en zigzagbeleid. Dat is heel slecht voor het vertrouwen van mensen en bedrijven in de overheid. Iedereen wordt gevraagd om investeringen te doen voor de lange termijn. Dan wil je kunnen rekenen op de overheid. Maar als de overheid elk jaar van mening verandert, maak je mensen onzeker,’ stelt Van der Gaag. Hij gebruikt de salderingsregeling voor zonnepanelen als voorbeeld. ‘Als je eerst zeg “we bouwen het in kleine stappen af”, vervolgens “we houden zoals het is” en drie maanden later “we stoppen de regeling in één keer”, maak je bij iedereen een slechte beurt.’ Hetzelfde geldt voor wet- en regelgeving. ‘Nieuwe producten en technologieën hebben vaak kenmerken die niet matchen met de oude werkelijkheid. Het kost de overheid veel te veel tijd en moeite om simpele regels op tijd aan te passen. Daarmee creëer je onnodige obstakels. Dat zie je bijvoorbeeld met de rijbewijs-classificatie op basis van het gewicht van het voertuig, waardoor chauffeurs van een grotere elektrische bestelbus ineens een groot rijbewijs nodig hebben.’