• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

‘Een prachtige manier van blijvend bijdragen’

Branded Content
19 nov 2020
3 min. leestijd

Zien, delen, doorgeven. Dat is de missie van de Vereniging Rembrandt. ‘Zeventig tot tachtig procent van wat er in de Nederlandse musea is te zien, is er dankzij particuliere giften.’

Dat we in het Rijksmuseum kunnen genieten van ‘Het Melkmeisje’ hebben we aan onszelf te danken. Of nu ja, aan een groep particulieren die in 1883 de Vereniging Rembrandt oprichtte. ‘Er dreigde nogal wat Nederlandse kunstwerken naar het buitenland te verdwijnen,’ zegt directeur Fusien Bijl de Vroe. ‘In je eentje kun je geen Vermeer kopen, maar als je je met z’n allen verenigt tot één mecenaat dan kun je een museum ondersteunen bij de aankoop. Dan kun je het kunstwerk blijven zien. Delen met anderen én doorgeven aan een volgende generatie.’

Collectie Nederland

Het blikveld van de Vereniging is inmiddels verbreed naar kunst van over de hele wereld (van vóór Christus tot hedendaags modern), het ledental gegroeid tot bijna zeventienduizend, maar het uitgangspunt is nog steeds hetzelfde: onder een bestuur van zeer ervaren deskundigen en experts een gemeenschappelijke bijdrage leveren aan de zogenaamde Collectie Nederland, ofwel: alle Nederlandse kunstmusea. Bijl de Vroe: ‘Zeventig tot tachtig procent van wat er in de Nederlandse musea is te zien, is er dankzij particuliere giften en nalatenschappen.’

Fonds op naam

Als erkend goed doel verricht de Vereniging Rembrandt haar taak op basis van de lidmaatschapsgelden (75 euro per jaar, 28 euro voor jongeren), schenkingen en nalatenschappen. Bijl de Vroe: ‘We geven ook beurzen voor onderzoek. En sinds kort steunen we restauraties van stukken uit depots. Sleeping beauties wakker kussen, noemen we dat.’ Bij grotere schenkingen of nalatenschappen kan een fonds op naam worden opgericht. Bijl de Vroe vertelt over de aankoop van een schilderij van Paul Signac, voor het Van Gogh Museum: ‘Iemand had geld nagelaten aan de Vereniging, ondergebracht in een fonds op naam ter nagedachtenis aan zijn overleden dochter. Daarmee is dat kunstwerk mede betaald. Met de zuster van het overleden meisje hebben we nadien het werk van Signac in het Van Gogh bezocht. Er hangt een bordje naast met de naam van het fonds. Naar zoiets ga je terug, het is een prachtige manier van blijvend bijdragen.’

‘In je eentje kun je geen Vermeer kopen, sámen kan dat wel’    

‘Ponton de la Félicité’ bij Asnières, Claude Monet

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Claude Monet Fonds [thans: Themafonds Impressionisme/Claude Monet Fonds], haar Liesbeth van Dorp Fonds en haar Themafonds 19e-eeuwse schilderkunst), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds en de leden van The Yellow House (het vriendennetwerk van het Van Gogh Museum).

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}