• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 11 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt aangeboden door synerscope

Profiteren van AI? Zonder kennis van je data mis je meteen al de boot

OndernemenBranded Content
8 dec 2023
3 min. leestijd

Als je succesvol wilt zijn met AI, zul je je eerst moeten focussen op je data. SynerScope inventariseert en wijst de weg in wat bij veel bedrijven en organisaties is uitgegroeid tot een onoverzichtelijke databerg.

‘Goed gelabelde data verhoogt de kwaliteit van de uitkomst van AI. Je kunt er AI mee temmen’

Enig inzicht in alle data op je laptop? De vraag is lastig, het antwoord zou een eyeopener moeten zijn. ‘Wat we vandaag of vorige week hebben opgeslagen, dat weten we nog wel,’ zegt Jan-Kees Buenen, ceo bij SynerScope. ‘We kennen de inhoud en het belang ervan. Maar ga je verder terug in de tijd, dan wordt het allemaal diffuus. Welke data is er? Waar vind je het? Wat is belangrijk en wat kun je weggooien?’ Buenen wil maar zeggen: als je op microniveau al worstelt met dit soort vraagstukken, dan mag je terecht vrezen dat het binnen je organisatie of onderneming niet anders zal zijn. ‘De mensen van IT zorgen dat het technisch beheerd wordt, niet inhoudelijk. Lage opslagkosten, zonder actief sorteren en weggooien, laat de onoverzichtelijk berg data steeds sneller groeien.’ Niemand kent het geheel en de vraag is of de losse details goed gekend zijn. En overal vind je de zogenaamde ‘dark data’, gegevens waarvan een organisatie of onderneming niet eens meer weet dat het bestaat. Het is een weerbarstig probleem, betoogt Buenen: ‘Kijk naar de toeslagenaffaire. Waarom denk je dat de afhandeling daarvan zo lang duurt? Omdat er gespit moet worden in een enorme databerg: oude dossiers, correspondentie, allerlei stukken in vervuilde mappen. Dan kun je wel geautomatiseerd zijn, maar dit is dus ouderwets handwerk. Je moet domweg heel veel mensen inschakelen die niets anders doen dan bestanden inzien en inventariseren.’

Alles start met data
Het grote misverstand is dat AI ons kan helpen met het wegwerken van dataproblemen. ‘Dat klopt niet,’ zegt Buenen. ‘Het is juist andersom. AI presteert het beste op basis van gestructureerde en gecategoriseerde data. Met andere woorden: als je als bedrijf of organisatie je datahuishouding niet op orde hebt, kun je ook niet goed gebruikmaken van AI-toepassingen. Je mist dus al meteen aan het begin van de AI-revolutie de boot. ChatGTP inzetten in je bedrijfscommunicatie? AI toepassen bij een eerste selectieprocedure voor een vacature? Dat functioneert alleen goed als je het systeem voedt of traint met een diversiteit van betrouwbare data. Die moet je kennen, anders injecteer je onbewust al heel snel forse bias in je AI. Als je succesvol wilt zijn met AI, zul je je eerst moeten focussen op je data. Omdat alles start met data.’

Betere bedrijfsresultaten
SynerScope, in 2011 opgericht als spin-off van de Universiteit Eindhoven, heeft een visuele scanner ontwikkeld die data inventariseert. ‘Wat we in wezen doen,’ zegt Buenen, ‘is het maken van een kaart. Daar zijn we in Nederland altijd al goed in geweest. Tegenwoordig reizen we van A naar B met een GPS-kaart in de auto. Maar waar is de kaart die ons door onze data leidt? Met SynerScope kun je de data – inclusief de ‘dark data’ – van je organisatie automatisch sorteren, labelen en clusteren. Dat sorteren gaat in een heel snel proces op inhoud. Op basis daarvan worden voor elk cluster mogelijke labels berekend.’ Waarmee je, zegt Buenen, als bedrijf of organisatie je eigen data en kennis weer volledig onder controle hebt. Zodra je ontdekt welke data je onderneming of organisatie heeft kun je veel meer (of beter) geïnformeerde beslissingen nemen. En bij een digitale transformatie naar de cloud in Microsoft Azure, neem je precies mee wat van belang is. Buenen: ‘Goed gelabelde data verhoogt de kwaliteit van de uitkomst van AI. Je kunt er AI mee temmen. En dan bedoel ik: écht inzetten voor jouw doel, met meer succes, minder risico en tegen veel lagere kosten. Je verbetert je bedrijfsresultaten door je (dark) data met SynerScope te ontsluiten.’

Benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek de website van Synerscope

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}