Moet je nog wel beleggen nu de aandelenmarkten sterk in beweging zijn door alle geopolitieke turbulentie? Het is een vraag die directeur Martine Hafkamp van Fintessa Vermogensbeheer met een volmondig ‘ja’ beantwoordt. ‘Je moet door de waan van de dag heen kijken. Er is meer in de wereld dan alleen geopolitiek en de oorlog in het Midden-Oosten.’
‘Voor energie-intensieve bedrijven is de hoge olieprijs natuurlijk een punt. Maar er zijn ook heel veel ontwikkelingen die positief kunnen uitpakken. Tot nu toe blijven beleggers rustig zitten.’ Hafkamp deelt hun vertrouwen. ‘Bij de toelichting op de plannen en de laatste kwartaalcijfers van grote beursgenoteerde bedrijven is het kunstmatige intelligentie wat de klok slaat. De chips zijn niet aan te slepen. TSMC en ASML hebben nu al voor jaren aan orders in de boeken. Ik zeg niet dat alles een gouden randje krijgt en een succes wordt, maar je kunt AI vergelijken met de industriële revolutie. In de farmaceutische sector kun je bijvoorbeeld veel efficiënter onderzoek verrichten.’ ‘Als je langetermijnbelegger bent, horen koers- dalingen erbij, net als beursherstel. Het hele idee van beleggen is dat je wat meer risico neemt, maar daar hoor je ook voor beloond te worden. Misschien niet direct, maar op de wat langere termijn heb je een hoger rendement dan op je spaarrekening of dat je met obligaties kan ver- dienen. Het is om meerdere redenen nog steeds een goed moment om te beleggen.’ Je moet altijd (spaar)geld achter de hand houden, benadrukt Hafkamp. ‘Ik zeg altijd, je moet je geld minimaal de komende drie tot vijf jaar niet nodig hebben. Het kan wel, want er kan altijd iets veranderen in het leven, maar het is beter van niet.’ Het instapmoment is maar een klein onderdeel van het eindresultaat. ‘Het is net als het inrichten van je tuin. Je moet de tijd z’n werk laten doen. Je ziet bijna jaarlijks wel een keer een daling van de koersen. Dat hoort erbij. Het is een kwestie van je hoofd koel houden. Als het alleen maar rozengeur en maneschijn is, zit iedereen in de markt.’
Grote, beursgenoteerde bedrijven
Fintessa heeft een duidelijke focus. De vermogensbeheerder belegt alleen in grote beursgenoteerde bedrijven (zie kader). ‘Het is belangrijk dat je kunt handelen op het moment dat je wil handelen,’ verklaart Hafkamp op Cruijffiaanse wijze de keuze. ‘Wil je goede rendementen halen voor je klanten, dan moet je zorgen dat je op ieder gewenst moment, mocht je dat willen, een belang van de hand kan doen. Je hebt veel beheerders die zelf een fonds of eigen product in elkaar knutselen. Daarvan is de verhandelbaarheid veel minder.’ Ze noemt een tweede reden voor de keuze voor grote beursgenoteerde organisaties. ‘Je wil graag veel informatie over de bedrijven waarin je voor je klanten belegt.’ Fintessa heeft de wereld als speelveld. ‘Als je in technologie wil beleggen, kom je al gauw uit in de VS. Maar Fintessa belegt ook in Azië, in chipsproducent TSMC.’ Om het risico te verkleinen, spreidt de vermogensbeheerder de beleggingen over zoveel mogelijk sectoren, vertelt ze. ‘Niet iedere sector reageert op dezelfde manier op bepaalde economische ontwikkelingen. En binnen de sector probeer je het beste aandeel van die sector te kiezen. Of soms twee.’ Een andere keer laat ze een sector een tijdje links liggen, omdat ze weinig vertrouwen heeft wat betreft de toekomst. Als voorbeeld noemt ze ban- ken en verzekeraars: ‘Die vonden we onvoldoende transparant. Het was moeilijk om hun businessmodel te doorgronden. Afgelopen jaar heeft de sector het goed gedaan, maar we hebben er ook veel profijt van gehad in de tijd dat we er niet in hebben belegd.’ Transparant is intern een kernwaarde die de visie van Fintessa breed definieert. ‘We hebben niks te verbergen en proberen zo transparant mogelijk te zijn. Het bezit wordt niet in een beleggingsfonds op een grote hoop geveegd. Iedere klant heeft zijn eigen rekening, op zijn eigen naam. Als je dat wil, kun je volgen wat we voor je doen.’ Hafkamp vervolgt: ‘Je kunt als vermogensbeheerder niks beloven als het om rendementen gaat. Alleen dat je je best doet en duidelijk bent over wat je doet.’
Het belang van de klant voorop
Gevraagd naar de impact van AI op de vermogensbeheersector, ziet ze vooral een meerwaarde vanuit een ondersteunende rol. ‘Voor AI geldt het adagium ‘‘garbage in, garbage out’’, waardoor zomaar verkeerde informatie in een rapport kan belanden. Voor research kun je het goed gebruiken, maar je zult zelf moeten blijven nadenken. Ik probeer vooral te onderzoeken: wat zie je gebeuren in de wereld? En hoe kun je daar zo goed mogelijk op inspelen?’ Als voorbeeld noemt ze AcelorMittal, dat Fintessa op dit moment in portefeuille heeft. ‘Europa heeft de staalsector zo’n beetje tot ‘‘Chefsache’’ gemaakt, omdat staal nodig is voor de energietransitie en defensie-industrie.’ Soms komt een verwachting niet uit. ‘Maar omdat je goed spreidt, heeft het nooit een enorme impact op je portefeuille. Daarom vinden we ook dat je nooit te grote posities moet innemen.’ Fintessa is bij de Cashcow Awards 2026 uitgeroepen tot winnaar in de categorie ‘Beste Vermogensbeheerder’. Over deze en andere prijzen die Fintessa en zij persoonlijk in de loop der jaren hebben gewonnen zegt ze: ‘Ik denk dat het en combinatie is: Fintessa en Martine. Ik ben een beetje het uithangbord, maar ik ben er altijd trotser op als Fintessa een prijs wint. Ik denk dat het gewoon onze heldere manier van communiceren is. Een kwestie van goed naar je klanten overbrengen wat je voor ze doet; wat je ziet is wat je krijgt. Onze strategie is er een van heldere en duidelijke keuzes maken. En gewoon het belang van onze klant voor op stellen. Daarmee houd je het het langst vol.’
Onafhankelijke vermogensbeheerder
Fintessa bestaat sinds 2008. ‘We zijn een onafhankelijke vermogensbeheerder en beleggen voor cliënten alleen in grote, beursgenoteerde ondernemingen. We beleggen wereldwijd en uitdrukkelijk niet in beleggingsfondsen. En we hebben geen eigen producten. En wat ook belangrijk is om te vermelden: we werken niet met een performance fee. Cliënten kunnen er dus op rekenen dat hun belang altijd centraal staat.’ Bij Fintessa zijn de lijnen kort, vertelt directeur Martine Hafkamp. ‘Iedere cliënt heeft z’n eigen aanspreekpunt. Voor cliënten wordt altijd een rekening op de eigen naam geopend bij een depotbank. Het geld verdwijnt niet op een grote hoop, maar iedereen heeft zelf volledig inzage in de ontwikkeling van zijn of haar portefeuille.’






