• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 11 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Motorrijden is populairder dan ooit. En dat is niet voor niets

Branded Content
26 apr 2023
3 min. leestijd

Een recordaantal van anderhalf miljoen Nederlander heeft een motorrijbewijs. Dat betekent dat 8,6 procent van de totale Nederlandse bevolking het plezier en het avontuur van het motorrijden omarmt. ‘Motorrijders zijn één grote familie.’  

‘De gedeelde passie voor de motor verbindt mensen. Overal ter wereld begroeten motorrijders elkaar.’

De cijfers liegen er niet om: motorrijden is nog nooit zo populair geweest. Zo werden er het afgelopen jaar bijna 16.000 nieuwe motorfietsen verkocht. Is dat veel? Jawel, het gaat om het hoogste aantal in vijftien jaar. Hier en daar valt zelfs de term ‘verkoopexplosie’. Brancheclub Bovag bracht de cijfers in februari, voorafgaand aan de jaarlijkse Motorbeurs in Utrecht, naar buiten, samen met dataleverancier RDC. Het ongekende bezoekersaantal van die beurs (bijna 100.000 bezoekers, tien procent meer dan de vorige editie) zette achteraf nog eens een vet uitroepteken achter de opmerkelijke ontwikkeling. Inmiddels is 8,6 procent van de totale bevolking in het bezit van een motorrijbewijs (anderhalf miljoen Nederlanders!) en verwacht de Bovag dat er dit jaar meer dan 800.000 motorfietsen zullen rondrijden. Onderzoekers wijzen uitdrukkelijk op de coronacrisis als aanjager van de populariteit voor het motorrijden. Toen het openbaar vervoer stil kwam te liggen, grepen mensen naar de motor om files tijdens het woon-werkverkeer te omzeilen. Ook waren er talrijke bezitters van een motorrijbewijs die hun oude hobby weer oppakten.

Avontuur

De groeiende interesse voor motorrijden betekent natuurlijk ook: een grotere drukte bij de rijscholen. Vorig jaar slaagden 33.751 personen voor het motorrijexamen (bron: CBR), een stijging van 4,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat zijn niet louter mensen die zichzelf een functioneel en slim vervoermiddel gunnen. Voor een belangrijk deel zijn het liefhebbers die het plezier van motorrijden omarmen. Die tijdens hun eerste ritten ontdekten hoe gemakkelijk het is om op de motor de dagelijkse stress te ontvluchten. Die domweg gelukkig worden van het avontuur dat elke motorrit in wezen is. En die zich intens verheugen op de zomermaanden.  

Welkom bij de familie

Verknochte motorrijders zullen enthousiast vertellen over de band die ze tijdens die avonturen met hun machine hebben opgebouwd, over de bijzondere plekken waar ze hebben gereden en het zeldzame gevoel van vrijheid dat ze hebben gevoeld. Op de vraag ‘Waarom zou ik motorrijden?’ zijn heel veel enthousiaste antwoorden mogelijk, van lekker kilometers draaien en het hoofd leegmaken tot: jezelf even stoer en sexy voelen in een strak motorpak. Van een van de grootste en misschien wel meest onverwachte kicks van motorrijden, krijg je al een voorproefje tijdens je allereerste les. Veel instructeurs verwelkomen hun pupillen met een ‘Welkom bij de familie’. En dat is niet voor niks. Motorrijder, topondernemer en voormalig ‘motorkledingkoning’ Mark Bos kon het destijds (op zijn bedrijfsblog) niet beter verwoorden: ‘Motorrijders zijn één grote familie. De gedeelde passie voor de motor verbindt mensen. Overal ter wereld begroeten motorrijders elkaar en zoeken ze elkaar op. Of je nu staat te tanken, ergens parkeert of voor een stoplicht stilstaat, motorrijders lachen elkaar altijd toe. Geheid dat je tijdens het drinken van een bak koffie in je motorpak, aan de praat raakt met andere motorrijders. Dit is waar nieuwe vriendschappen ontstaan.’   

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}