• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

“Je hebt meer smaken groene mobiliteit dan 100%-elektrisch rijden”

DuurzaamheidBranded Content
14 dec 2021
4 min. leestijd

OG (OrangeGas) is een Nederlands bedrijf dat alleen maar 100% schone brandstof verkoopt en ook nog winst maakt. “Daar zijn we trots op. We hebben de ambitie om de grootste schone brandstofretailer van Europa te worden en te concurreren met oliebedrijven als Shell en Exxon,” vertelt OG-ceo Marcel Borger. De meer dan tweehonderd 100% groene pompstations in Nederland, Duitsland en Zweden staat symbool voor die ambitie.

OG zet al sinds 2010 in op een multi clean-fuelstrategie: bio-CNG, bio-LNG, waterstof, elektrisch en HVO100. “Elke mobiliteit heeft z’n eigen oplossing en eigen behoeftes. Als je beperkt tot één technologie haal je nooit je milieudoelstelling.” De eerste jaren, tot 2012, kende Nederland allerlei stimuleringsprogramma’s om bio-CNG-stations neer te zetten. “Daar hebben we ook van gebruikgemaakt en daarna hebben we alle nieuwe tankstations zonder subsidie neergezet,” vertelt Marcel Borger. Overal in Europa waar wij zitten, kunnen we 100% groene brandstoffen garanderen. “Het gaat om natuurlijke bronnen die maatschappelijk verantwoord zijn. We blijven ver weg van de ‘food-versus-fuel’ discussie. Bij onze biogasproductie worden geen voedselresten gebruikt.”

Onbekend maakt onbemind

De oorsprong voor bio-CNG is biogas dat onder meer wordt gemaakt bij de rioolwaterzuivering en GFT. “Je kunt de systematiek vergelijken met groene stroom dat van een zonne- of windpark via het net bij de eindgebruiker komt. Bio-CNG werkt exact hetzelfde. Wij voeren het in het aardgasnet in Assen, Beverwijk, Mijdrecht, Friesland en Drenthe richting de tankstations.” Het kan ook circulair. Als voorbeeld noemt Borger de vuilniswagen die afval uit de groene container naar de biogascentrale vervoert om er vervolgens zelf op te rijden. “We zijn nu druk bezig om de andere schone brandstoffen in ons netwerk te integreren.” Op dit moment heeft OG een waterstoftankstation in Amsterdam en Den Haag en zijn er 12 elektrische laadstations, waaronder Schiphol. Komend jaar komt daar bio-LNG bij.

Onbekend maakt onbemind. “We zeggen wel eens gekscherend: we zijn wereldberoemd in de afvalbranche, de taxibranche en bij koeriersdiensten, maar nog onbekend in de private sector.” De auto’s die op bio-CNG rijden, zoals de Audi A3 of Volkswagen Golf, kun je ‘af fabriek’ kopen bij de autodealers. “Het is niet zo, zoals bij lpg, dat je er een hele tank moet inbouwen. Die is weggewerkt in het chassis. In Duitsland is het hartstikke populair. Er is een heel goed bio-LNG-netwerk binnen Europa.” Een bio-CNG-model is een groen alternatief voor mensen die om praktische redenen niet elektrisch willen of kunnen rijden, tipt Borger. “We adviseren onze klanten realistisch-ambitieus. Het is beter om niet op één technologie in te zetten, maar te kiezen voor een mix.”

Gebrek aan strategie

Gevraagd naar een reactie op het beleid in Den Haag volgt in eerste instantie een ontwijkend antwoord. “OG is dertien jaar geleden opgericht. De opmerking die hier centraal staat, is ‘als je iets wilt doen, moet je het zelf doen’. Dat hebben we ook gedaan. In het beleid van politiek Den Haag, in andere landen in Europa is dat anders, ontbreekt aan visie en strategie. Ik zou heel graag de discussie aangaan. In de VS worden bio-LNG en bio-CNG voor het groottransport gebruikt. Laat je daar een circulaire berekening op los, dan kom je op min 22% CO2-uitstoot.” Hij vervolgt: “Je kunt je klimaatdoelen voor 2030 halen, maar dan moet je alle beschikbare oplossingen inzetten. Dat gebeurt niet. We kunnen aantonen dat Nederland de doelen qua elektrisch rijden niet gaat halen. Je moet per dag 400 laadpalen neerzetten. Maar het grootste obstakel is de stroominfrastructuur.” Borger is vooral ook kritisch over de subsidieregeling voor elektrische auto’s. “Mijn schatting is dat er tussen de acht en tien miljard euro subsidie is uitgegeven. En we hebben maar 212.000 100%-elektrische auto’s rondrijden, op een aantal van 8,7 miljoen. Pieter Omtzigt heeft daar een paar jaar geleden een aantal tweets aan besteed, waarbij hij op een rendement van nul uitkwam qua CO2. Wat nog erger is, zodra de elektrische auto’s na vijf jaar uit de lease komen, verdwijnen ze met veel subsidie naar het buitenland. We komen er niet doorheen in Den Haag. Bio-CNG is bestaande technologie. De automodellen zijn er. Je hebt een fantastisch mooi systeem.” Hij maakt de vergelijking met ‘vergeten groenten’, zoals pastinaak. “Bio-CNG is de vergeten schone brandstof. Het is er. Je kunt het implementeren, het wordt al gebruikt door taxi’s, koeriers en afvalinzamelaars. Het is simpelweg zonde dat er zo weinig mee wordt gedaan.”

Voor meer informatie: orangegas.nl/voertuigen

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}