• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Vanuit het gezondste kantoorgebouw in Nederland werkt VGZ aan een gezonder Nederland

Branded Content
24 jun 2021
5 min. leestijd

In Arnhem staat sinds vorig jaar het gezondste kantoorgebouw van Nederland. Met een Platinum-certificaat voldoet het onderkomen van zorgverzekeraar VGZ aan de hoogste eisen van de International WELL Building Institute (IWBI), een methode waarbij de impact van de werkomgeving op de gezondheid en het welzijn van de medewerkers wordt getoetst.

“Het gezondste gebouw is geen doel, het is een middel. We laten ermee zien hoezeer we onze missie serieus nemen”

“Voor een zorgverzekeraar heeft een gezonde werkomgeving een strategische waarde,” zegt Richard Helmus, Manager Facility & Real Estate bij VGZ. “Toen we in 2017 een prijs wonnen voor beste werkplek dacht ik: hoe kunnen we onze ambities nog verder opschroeven?” Helmus ontdekte in de VS de WELL-certificering, de internationale standaard voor gezonde gebouwen. “We gingen met VGZ voor goud, maar uiteindelijk bleek platinum haalbaar. Uniek in Nederland. Wereldwijd staan we ermee in de top tien, in Europa zelfs in de top drie.”

Bioritme

Bij de WELL-certificering wordt aan de hand van tien thema’s beoordeeld hoe gezond een werkomgeving is – een mix van onder andere technische oplossingen (denk aan de akoestische inrichting), gezond materiaalgebruik (van schoonmaakmiddelen tot de verf op de muur) en een duidelijk aanwezige stimulans om gezond te eten en actief te bewegen. Trots is Helmus op de uitvoering van de thema’s die hij gemakshalve ‘licht en lucht’ noemt: “De complete werkvloer is verlicht met zogenaamde circadiaanse verlichting die in kleur en sterkte meebeweegt met je biologische klok. Als je hier ’s morgens vroeg binnenkomt, is het licht nog niet zo fel, net zo min als buiten de zon al fel schijnt. De positieve effecten zijn wetenschappelijk onderbouwd. Zo raakt je bioritme niet in verwarring, ben je fitter en kun je je beter concentreren, zeker ook omdat je een betere nachtrust hebt.” En de lucht? Helmus: “Aan de goede systemen die de luchtkwaliteit al bewaakten, hebben we een flinke dosis intelligentie toegevoegd. Het systeem meet de activiteit in een ruimte en zorgt dan voor het ideale klimaat. En de lucht die binnenkomt, wordt op een nog hoger niveau gefilterd. Er staat een dashboard bij de ingang dat de kwaliteit van het binnenklimaat weergeeft. De cijfers geven meestal aan dat het gezonder is om binnen te zijn met de ramen dicht dan buiten.”  

Inspireren

Het gezondste gebouw is geen doel, het is een middel, benadrukt Helmus. “We laten ermee zien hoezeer we onze missie serieus nemen: we zijn dé partner voor onze leden en naasten met persoonlijke oplossingen voor gezondheid en zorg. Zo werken we aan een gezonder Nederland, elke dag weer. Door met een gezonde werkomgeving toonaangevend te zijn, meten we ons ook doelbewust een voorbeeldfunctie aan. We proberen andere organisaties te inspireren en te motiveren om óók te gaan voor een WELL-certificatie. Werken aan een gezonder Nederland doe je samen. Als er straks een gebouw in Nederland is dat nóg gezonder is, juich ik dat toe. We hebben de kennis in huis, iedereen mag daar gebruik van maken en ervan profiteren.”

Toonaangevend

Gezondste gebouw? Zeker. Maar ook: gezondste werkgever. “In onze strategie komt de mens altijd op de eerste plaats,” zegt David van den Tillaart, Business Change Consultant bij VGZ. “Dus helpen we medewerkers om op een gezondere manier hun werk te doen, en zeker ook de balans tussen privé en werk te bewaken. Juist in de coronatijd hebben we heel sterk laten zien waarvoor we staan. In de onvermijdelijkheid van het thuiswerken zagen we ook heel scherp kansen voor het uitdiepen van onze missie. We hebben de gezonde werkplek bij de mensen thuis gefaciliteerd en inzicht geboden in wat dat behelst: van werken met voldoende daglicht tot voldoende blijven bewegen en, opnieuw, het in de gaten houden van de balans tussen werk en privé. Dat gaat wel even verder dan het afleveren van een bureautje.” Het is, betoogt Van den Tillaart, door de coronacrisis goed zichtbaar geworden waar de pijnpunten liggen. Filerijden, onnodige reisbewegingen maken, daar willen we niet meer naar terug. De komende tijd onderzoeken we bij VGZ hoe we ook toonaangevend kunnen zijn in de manier van werken ná corona – dat betekent vooral ook goed luisteren naar de medewerkers en flexibiliteit nastreven in de verdeling van thuis- en kantoorwerk.”

Gezond en zinnig

“Mensen gaan een bewuste keuze maken om naar kantoor te komen,” zegt Helmus. “Dan moet je ze ook een meerwaarde bieden. We hebben de kantooromgeving voorzien van sensortechnologie en kunnen zo garanderen dat je de werkplek krijgt die je hebt gereserveerd. Dan kan het zijn dat de dag begint op een teamplek voor interactie met je teamleden en je langs andere plekken de dag beëindigd in een focusruimte waar je nog twee uurtjes geconcentreerd kunt werken. Ik noem het ‘quality time at the office’. Arnhem is helemaal ingericht op basis van activiteitgerelateerd werken. We hebben geen werkplekken, maar plekken die werken”

Van den Tillaart: “We willen gezond en zinnig organiseren, dat is de grondslag. Een mensgerichte benadering waarmee we willen laten zien wie we zijn, wat onze koers is en waarmee we, nogmaals, willen inspireren.”

Helmus: “Op het moment dat elke medewerker zegt dat de werkomgeving van VGZ hem of haar in staat heeft gesteld om het beste uit zichzelf en uit het team te halen en zo een impactvolle bijdrage te leveren aan de strategie van VGZ, ga ik op zoek naar een andere uitdaging. Dan heb ik mezelf overbodig gemaakt.”

Voor informatie bezoek de website

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}