• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 1 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Filmpje kijken op de bank – soms slaat de keuzestress toe

Gezondheid
15 dec 2021
3 min. leestijd

Lekker op de bank naar een goede film of serie kijken? Niet iedereen ervaart dat als een ontspannen bezigheid, keuzestress ligt op de loer, blijkt uit onderzoek. Soms is het fijn om ontspannen ‘lineair’ te kijken. “Je hebt minder controle, maar ergens is het ook wel fijn om die controle uit handen te geven.”

Waar veel te kiezen valt, ligt keuzestress op de loer. “41 procent van de gebruikers van een videodienst haakt regelmatig af bij het zoeken naar een film of serie,” zegt Bart Kooning, marktonderzoeker bij het onafhankelijk onderzoeks- en persbureau Telecompaper. Kooning deed onderzoek naar de gebruikservaring bij consumenten van videodiensten als Netflix en Film1. Een breed onderzoek waarin ook de ervaring met het zoekproces aan bod kwam. Dat leverde interessante cijfers op. Kooning: “Vier op de tien gebruikers zoekt tussen de tien en twintig minuten naar een geschikte titel, een op de tien gaf zelfs aan langer dan een half uur te zoeken.” Het groeiende aanbod van aanbieders maakt het er volgens Kooning niet eenvoudiger op: “Er zijn steeds meer mensen die van twee of drie diensten gebruikmaken en dus ook nog switchen tussen verschillende apps. Dan kan het zoekproces best langdurig worden.”

Lees ook

Op weg naar een betere kwaliteit van leven met COPD

Als zelfstandig wonen niet meer lukt: een zorgaupair kan uitkomst bieden

Categorisering

“Geen recept voor een leuke avond,” zegt mediapsycholoog Bjarne Timonen. “Als je zoveel voorwerk moet leveren, is op een gegeven moment de ontspanning wel weg.” De cijfers uit het Telecompaper-onderzoek verbazen hem niet: “Als je te veel keuze hebt, kun je keuzeverlamming ervaren. Uit angst om de verkeerde keuze te maken, komt het voor dat je dan maar helemaal geen keuze maakt.” Het maakt de hoge waardering in het onderzoek van het gemak van een film of serie bekijken op reguliere tv-zenders zo begrijpelijk. Timonen: “Dan wordt er een keuze voor je gemaakt. Je hebt minder controle, maar ergens is het ook wel fijn om die controle uit handen te geven. En door de categorisering van de zenders weet je wel ongeveer wat je kunt verwachten: stoere actie bij RTL7, vrouwenprogrammering op NET5. De kans dat je iets vindt van je gading is groot. Daarom is het ook mooi dat ze bijvoorbeeld bij Film1 met vier kanalen komen waarop je lineair kunt kijken.” De betaalzender biedt gethematiseerde kanalen voor onder andere première- en actiefilms, zonder reclame-onderbrekingen. “Dat is relaxt,” zegt Timonen over die vorm van contentaanbieding. “Het neemt de keuzestress voor een groot deel weg.”

Keuzestress

“We denken wel eens dat de televisie eindig is, maar een heel grote meerderheid kijkt nog steeds naar televisieprogramma’s,” zegt Kooning. Hij wil de keuzestress bij videodiensten ook wel enigszins relativeren: “Het merendeel van de kijkers heeft binnen twintig minuten iets aangezet.” En anders biedt het uitwijken naar een lineair kanaal wel ontspanning. Maar wat nu als je bij video on demand telkens weer duizelig wordt van het aanbod? Timonen: “Laat dan gewoon een van je gezinsleden de keuze maken.”  

Gerelateerde artikelen

Hoop voor de toekomst: gentherapie bij Hemofilie
Gezondheid

Hoop voor de toekomst: gentherapie bij Hemofilie

16 juni 2025
Lucht voor onderweg bij astma en COPD
Gezondheid

Lucht voor onderweg bij astma en COPD

16 juni 2025
Gaan we met gentherapie van behandelen naar genezen?
Gezondheid

Gaan we met gentherapie van behandelen naar genezen?

16 juni 2025
Leven zonder spuit Hoe gentherapie je leven kan veranderen
Gezondheid

Leven zonder spuit Hoe gentherapie je leven kan veranderen

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}