Het is tijd om het werkwoord ‘boekhouden’ op te heffen, meent Hessel Kuik, CEO van Bizcuit Groep die onder andere software voor accountants- en administratiekantoren levert. Zijn bedrijf doet dat met opmerkelijk succes.
'Klanten die de overstap maken, krijgen er veel voor terug.’
‘Het werkwoord boekhouden staat straks niet meer in de Van Dale’, zegt Hessel Kuik (42), CEO van financiële softwareleverancier Bizcuit Groep. Kuik weet waar hij het over heeft. De Bizcuit Groep bestaat uit drie softwarebedrijven met bijna honderd werknemers. Deze bedrijven bieden klanten oplossingen die financiële processen waaronder de boekhouding verregaand automatiseren.
Top vijf beste boekhoudsoftware
Minox is het onderdeel van de groep dat boekhoudsoftware levert aan accountants- en administratiekantoren. Het bedrijf uit Veenendaal laat de laatste jaren steevast een groei van meer dan twintig procent zien en heeft met dertig werknemers een klantenkring van zo’n 650 administratiekantoren. Volgens de vakpers staat het stevig in de top vijf van beste boekhoudsoftware en het krijgt een torenhoge 9,4 als het gaat om klanttevredenheid. ‘Minox zoals het nu is, is voor een deel ontstaan vanuit de tijd dat ik als Accenture-consultant bij de grote corporates rondliep’, zegt Kuik, ‘Je ziet dat ze miljoenen investeren om standaard financiële processen te automatiseren. Ik wilde die mate van automatisering ook mogelijk maken voor het MKB, in de vorm van een abonnement van een paar tientjes per maand.’
Dertig procent tijdsbesparing
Nieuwe Minox klanten geven aan dat de overstap hen ruim dertig procent tijdbesparing oplevert. Maar hoe haal je hen binnen? ‘Mensen houden van nature niet van veranderen’, zegt Kuik. ‘Daarom laten we duidelijk zien wat er mogelijk is, en hoe je daar komt. En, nieuwe medewerkers vinden, is voor veel kantoren juist nu een uitdaging. Dus maken we duidelijk dat je door onze software met hetzelfde aantal mensen meer klanten kan bedienen en meer tijd kan besteden aan specialistische klantvragen. En we zorgen natuurlijk dat ze eenvoudig kunnen overstappen. Daar hebben we inmiddels genoeg ervaring mee. Klanten die de overstap maken, krijgen er heel veel voor terug.’
Realtime oplossing op je telefoon
Minox viert dit jaar haar veertigste verjaardag. In 2015 kwam Kuik aan boord. Twee jaar later volgde een management buy-out en werd hij volledig eigenaar van het bedrijf. Hij besloot volop te investeren in innovatie die het bedrijf op voorsprong moest zetten. ‘Dat is een belangrijke keuze geweest’, zegt hij. ‘Het belangrijkste uitgangspunt was dat onze software volledig automatisch en 24/7 de boekhouding regelt voor de klant. Daarom moest Minox een koppeling krijgen met alle banken in Nederland. Elk half uur worden de banktransacties opgehaald en volledig verwerkt in administratie van de klanten. Ook bonnen en facturen worden realtime verwerkt. Dat bedoel ik met, boekhouden is geschiedenis. De tijd waarin je één keer per kwartaal met een schoenendoos bij de boekhouder kwam, ligt ver achter ons. Onze klanten scannen de bonnen terwijl ze nog bij de kassa staan, en die komen direct in hun administratie terecht.’
Het automatisch regelen van de administratie voor MKB bedrijven ziet hij als het beginpunt. De bijbehorende app is een volledige financiële assistent voor ondernemers. Kuik: ‘In deze app kunnen gebruikers niet alleen bankieren, factureren en bonnen scannen, maar bijvoorbeeld ook financiering regelen en communiceren over vraagposten. Daarnaast kunnen Minox-klanten binnen de software maatwerkrapportages maken of debiteurenbeheer automatiseren. Zelfs een perfect op de organisatie toegesneden order- en voorraadbeheeroplossing (ERP) voor handelsbedrijven behoort tot de oplossingen.’
Ervaren mensen
Hoewel software belangrijk is, draait het succes van het bedrijf uiteindelijk om mensen. ‘Ondernemers, accountants- en administratiekantoren werken dagelijks met onze software. Als zij een vraag hebben, is die doorgaans urgent en willen zij iemand spreken die hen direct kan helpen. Dat lukt ons dan ook bijna altijd. Onze mensen kennen de software en onze klanten van binnen en buiten. Zij zijn de kracht van dit bedrijf.’