• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 1 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Koffie op de werkvloer verbetert productiviteit

Financieel
5 sep 2019
3 min. leestijd

Bedrijven zijn continu op zoek naar manieren om de productiviteit van hun werknemers te vergroten. Een focus op een stimulerende werkomgeving en goede voorzieningen is van groot belang.

“Niet alleen de kwaliteit van de koffie, maar ook de bijbehorende koffiepauzes kunnen flink bijdragen aan de productiviteit van werknemers.”

Lees ook

De rust van een lange beleggingshorizon

Waarom de trend van het flexkantoor onomkeerbaar is

Waar we vroeger allemaal onze eigen werkplek hadden, werken Nederlandse bedrijven tegenwoordig steeds meer met flexplekken. Uit onderzoek van Bureau Leesman blijkt dat de flexibele werkomgeving een positief effect heeft op de productiviteit van werknemers. Variëteit in werkplaatsen zorgt ervoor dat veel werknemers zich productiever voelen omdat ze de omgeving waarin zij werken kunnen aanpassen aan de taak die ze moeten uitvoeren. Denk hierbij aan de mogelijkheid je terug te trekken in een stilteruimte wanneer je je moet concentreren op een complexe opdracht of een grote gezamenlijke ruimte waarin makkelijk overlegd kan worden.

Ook planten op kantoor kunnen bijdragen aan een verhoogd gevoel van welzijn en een verbeterde concentratie. ‘Groene’ kantoren leiden volgens onderzoek van de Universiteit van Exeter tot wel 15 procent meer productiviteit. Dit had vooral te maken met het feit dat werknemers hun werkomgeving als gezonder ervaarden en de luchtkwaliteit in het kantoor volgens hen beter was. Eerdere onderzoeken toonden dat planten stress kunnen reduceren en het gevoel van welzijn kunnen verhogen. In een kantooromgeving leidt dit tot meer werkgeluk en een verbeterde productiviteit.

Daarnaast helpt ook de aanwezigheid van goede koffie de productiviteit van werknemers te verhogen. Zo blijkt uit voedingsonderzoek dat koffie er voor zorgt dat je alerter blijft. Gedurende de dag bouwt je lichaam adenosine op, een stof die ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Koffie kan ervoor zorgen dat deze stof geblokkeerd wordt, waardoor je je minder moe voelt en je gedurende de werkdag alert blijft.

Koffie zorgt er ook voor dat je sneller nieuwe dingen leert en je creatiever denkt. Uit onderzoek bleek dat het tot je nemen van 200 milligram cafeïne ervoor zorgt dat je brein makkelijker informatie op kan slaan. Zo waren de deelnemers aan de studie in staat sneller woordenlijsten uit hun hoofd te leren. Ook dit kan de productiviteit van medewerkers stimuleren, omdat zij nieuwe informatie sneller in zich op kunnen nemen en kunnen verwerken.

Niet alleen de kwaliteit van de koffie, maar ook de bijbehorende koffiepauzes kunnen flink bijdragen aan de productiviteit en het werkgeluk van werknemers. Onderzoek van MIT heeft aangetoond dat een sterke band met collega’s leidt tot een verhoogde productiviteit en dat deze band versterkt kan worden door werknemers op vaste tijden pauze te laten houden. Zeker nu de werkomgeving flexibeler wordt en men niet meer altijd op dezelfde plek met dezelfde collega’s zit, is het belangrijk het moment voor sociale interactie te verplaatsen. Het kan dan ook goed zijn een speciale plek voor deze koffiepauze’s in te richten, waar collega’s samen kunnen ontspannen en hun band kunnen versterken, om vervolgens weer gemotiveerd aan de slag te gaan.

Feit

Variatie- en keuzemogelijkheden blijken heel belangrijk op de werkvloer. Een espresso, cappuccino of latte wordt door 56% van de medewerkers gewenst op kantoor. Zelf kunnen bepalen hoe sterk de koffie is, is belangrijk voor 85% van de medewerkers. Waar de meeste mensen echt waarde aan hechten, is de kwaliteit van de koffie. Een goede smaak vindt 80% van de medewerkers het allerbelangrijkst.

Gerelateerde artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
De kracht van een merchant-first strategie voor webshops
Financieel

De kracht van een merchant-first strategie voor webshops

25 juni 2025
Aan het woord; Edwin van den Oever, CEO Zwitserleven PPI
Financieel

Aan het woord; Edwin van den Oever, CEO Zwitserleven PPI

2 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}