Gé Gijsen is al bijna 40 jaar werkzaam als ondernemersadviseur bij KVK. In zijn rol heeft hij veel contact met ondernemers die op zoek zijn naar geld voor hun onderneming. Hij ziet te vaak dat het ontbreekt aan een goede onderbouwing en een uitgewerkt ondernemingsplan, waarin de ondernemer laat zien wie hij is.
‘Geld is het smeermiddel, dat ondernemers verder kan helpen’
De financieringsbehoefte van het mkb is groot, blijkt uit het KVK-onderzoek ‘Ondernemen in 2024’. Ruim een op de tien ondernemers heeft binnen het komende half jaar financiering of een lening nodig. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de financieringsbehoefte. Een kwart van de ondernemingen met tien of meer medewerkers is op zoek naar extra geld. Het geld is vooral nodig voor de aanschaf van machines of bedrijfsmiddelen, investering of huisvesting. Een op de vijf ondernemers die op zoek zijn naar kapitaal, heeft dit nodig voor de herfinanciering van schulden. Ondernemers kunnen bij Gijsen en zijn collega’s van KVK terecht met vragen over financiering en (subsidie)regelingen. ‘We geven eerstelijnsadvies en verwijzen hen door naar een passende oplossing.’
Eigen verhaal
‘Ik heb te maken met mensen. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal. Ik probeer mee te denken en hen de weg te wijzen naar mogelijke partijen die bij de financiering kunnen helpen,’ vat Gijsen zijn rol samen. Dat doet hij onder meer door verschillende scenario’s te bespreken, zowel positief als negatief. ‘Waar ligt de potentie? Waar zijn financierings- en groeikansen? Ondernemers hebben hun plannen vaak goed in hun hoofd zitten, maar vinden ze het lastig om het op papier te krijgen.’ Vaak hebben ondernemers hun plannen door een adviseur laten opstellen. ‘Het werkt alleen als het je eigen verhaal is,’ meent hij. ‘Je moet zelf kunnen uitleggen hoe je daaraan komt en hoe je je prognose hebt beredeneerd. Een financier prikt er bij de tweede of derde vraag al doorheen dat je niet goed weet wat achter de cijfers schuilgaat.’ Financiers zijn vooral ook geïnteresseerd in de persoon achter de ondernemer, weet hij. ‘Het helpt vaak om een goede portfolio naast het ondernemingsplan te maken, waarin je laat zien wie je bent, wat je product en/of dienst is en wat je ervan verwacht.’ Hij adviseert om open, eerlijk en transparant te zijn. ‘Verzwijg bijvoorbeeld niet dat je een BKR-registratie hebt, privéschulden bij derden of een alimentatieverplichting.’
Smeermiddel
Het financieringslandschap kent steeds meer smaken, constateert Gijsen. De dynamiek van het zakendoen wordt alleen maar groter, doordat steeds meer non- bancaire financiers opstaan. ‘De toegang tot kapitaal voor gevestigde ondernemers die in de potentie succesvol kunnen zijn, is alleen maar groter geworden. De aanbieders zijn nu al onmisbaar. Alternatieve financiering is steeds meer in een stroomversnelling gekomen, naar ruim 5 miljard euro per jaar. ‘Traditionele banken financieren nog wel als je een goed voorbereidde financieringsaanvraag hebt en voldoende zekerheden kan bieden. Wanneer je van de bank “nee” krijgt, zijn er steeds meer alternatieven die je kunt onderzoeken.’ Samen met onder andere Stichting MKB Financiering heeft KVK de Financieringsgids gelanceerd. Deze helpt ondernemers bij de zoektocht. Het biedt ook informatie over waar financiers op letten. ‘Geld is het smeermiddel, dat ondernemers verder kan helpen. We verwijzen innovatieve en hightechbedrijven met groeiambities soms ook door naar regionale ontwikkelingsmaatschappijen en dergelijke’ Hij wijst ook op het loket van de RVO. ‘Daar kun je terecht voor informatie over ondersteunende producten in de vorm van subsidies en welke eventuele fiscale regelingen er allemaal zijn.’ Ondernemers zoeken op de KVK-website bij financiering vooral op de zoektermen “crowdfunding” en “leasing”. Voor crowdfunding geldt net zo goed dat je het traject niet moet onderschatten, zegt Gijsen. ‘Je moet een goede campagne opstarten en het platform overtuigen dat de financiering verantwoord is.’ Gijsen raadt ondernemers met groeiambities aan om niet te snel op te geven: ‘Mits je het goed aanpakt en goed voorbereid bent, en je zaken goed kunt onderbouwen met resultaten en prognoses, zelf ook voldoende zekerheden kunt bieden, maak je nog steeds een goede kans dat je de financiering rond krijgt.’ Zijn laatste advies: ‘Het gaat vooral om de eerste indruk die je achterlaat. Financiers zijn op zoek naar de passie en eigen beleving van de ondernemer zelf.’