• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 2 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Keuze voor biologisch. Logisch!

Duurzaamheid
3 feb 2020
4 min. leestijd

Biologische producten zijn populair. Maar zodra de consument voorbij de entree van de supermarkt is, geeft de prijs meestal toch weer de doorslag. Dat móet en gáát veranderen, voorspelt directeur Michaël Wilde van Bionext. De organisatie zet zich in voor meer biologische landbouw en voeding in Nederland.

De keten van biologische boer tot consument kent nog verschillende belemmeringen door kritische regelgeving. De interesse in biologische landbouw en teelt is er absoluut, aldus Michaël Wilde. “Bijna alle boeren voelen zich betrokken bij de natuur en hebben oog voor duurzaamheid.” Genoeg boeren en telers willen de stap graag maken, is zijn overtuiging. Wat ze tegenhoudt is de investering die de overstap vraagt, stelt hij vast.

Lees ook

Een onverwachte plotwending in de energiemarkt

Blij, vrij en vitaal naar je werk met je vervoer naar keuze

‘Bio lekker voor je’

In de onlangs door de Europese Commissie gepresenteerde Green Deal speelt de biologische landbouw een grote rol. Het gebruik van chemische pesticiden en antibiotica wordt in de ban gedaan. Wilde is er blij mee. “Het is een erkenning vanuit Europa dat de biologische landbouw belangrijk is voor instandhouding van het ecosysteem en het bereiken van de klimaatdoelen.

We hopen dat de ‘Green Deal’ zowel de consument als boeren stimuleert om meer te kiezen voor biologisch. De campagne ‘Bio lekker voor je’ speelt daar een belangrijke rol in.”

Nadenken

Wilde ziet een toenemende bewustwording bij consumenten. De verwachting is dat burgers zich beter gaat informeren waar hun voedsel vandaan komt en meer gaan nadenken over de nadelen van reguliere landbouw. “We willen zorgen dat de consument op de hoogte is hoe een biologische boer bijdraagt aan de wereld die jij ook ambieert.” Op het moment dat we de supermarkt binnenkomen, veranderen we van bewuste burger die zich zorgen maakt over de toekomst in een consument die vooral naar de prijs kijkt. Slechts een kleine groep Nederlanders is ook echt bereid om meer te betalen voor biologisch. “Je kunt een bijdrage leveren aan een betere wereld met je voedselkeuze. Iedere keer dat je de supermarkt ingaat, stem je voor de wereld die jij wilt. Dan besteed je misschien meer geld, maar lever je ook een bijdrage aan een duurzame wereld.”

Eerlijke prijs

Mensen zijn bereid meer geld uit te geven, maar je moet wel het goede verhaal hebben, meent Wilde. Hij verwijst naar een Zweeds experiment, waarbij bij de reguliere bananen een bordje stond ‘bespoten bananen € 0,99’. Het zorgde voor een enorme verandering in koopgedrag, ook al waren de biologische bananen twee keer zo duur. “De consument wordt geconfronteerd met de consequenties van zijn keuze.”

Een belangrijke ontwikkeling is dat de niet-biologische landbouw komende jaren duurder zal worden, waardoor het verschil met biologisch kleiner wordt. “Er kómt een CO2-heffing. Er komt een milieuheffing en verbod voor pesticiden. Daarmee verdwijnt de grootste drempel waarom consumenten niet kiezen voor het biologisch product, het prijsverschil.”

Waterhelden

Je hebt vier basisprincipes van biologisch en één ervan is een eerlijke prijs, vertelt hij. “Ik vind dat alle boeren een hogere, eerlijke prijs verdienen voor hun product, maar zeker biologische boeren die bijdragen aan betere ecosystemen, waterkwaliteit en het klimaat. Kijkt je naar de ‘true costs of food’, dan zie je dat biologisch helemaal niet te duur is. Niet alleen is biologisch eten zonder pesticiden en kunstmest geproduceerd. Biologische boeren zijn ook klimaathelden. Ze hebben een veel gezondere bodem die CO2 opneemt. Het zijn waterhelden, ze vervuilen het water minder, ze zijn hoeders van de biodiversiteit. Dat is heel waardevol, los van het financiële plaatje van wat het de samenleving oplevert. Het is een belangrijk onderdeel van de oplossing en de systeemverandering die nodig is. Je kunt enorme stappen zetten door ‘good practice’ te belonen.”

De bestaande winstdefinitie gaat ten koste van mens en natuur, constateert Wilde. “We moeten veel meer de waarden voor de toekomst en toekomstige generaties meenemen.” Hij verwijst naar Frankrijk, dat heeft berekend dat het schoonmaken van het grondwater van landbouwvervuiling ruim 500 miljard euro gaat kosten. “Sinds dat bekend is, wordt volop ingezet op landbouw waarbij minder pesticiden en kunstmest worden gebruikt.”

‘Biologisch’ verovert winkelmandje

Zeven op de tien consumenten koopt een deel van de boodschappen biologisch, zo blijkt uit onderzoek van Ruigrok NetPanel in opdracht van Bionext. Bewuster omgaan met het milieu (56%) en het ruimere assortiment (50%) zijn daarbij de grootste drijfveren. Maar ook gezondheid (24%) en smaak (18%) zijn redenen voor consumenten om biologisch te kopen.

We willen niet alleen laten zien hoe makkelijk een duurzame of biologische keuze kan zijn, maar ook wat voor impact het heeft.

Gerelateerde artikelen

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid
Duurzaamheid

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid

24 juni 2025
Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025
Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties
Duurzaamheid

Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties

16 juni 2025
Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie
Duurzaamheid

Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}