Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit flink. Op dit moment is zo’n vier tot vijf procent van de voertuigen op Europese wegen elektrisch. De overtuiging in de markt is dat dit aantal in 2030 rond de 20 – 25 procent zal liggen. Met nog verdere groei in de jaren daarna. Al die elektrische auto’s moeten ergens kunnen opladen, waarvoor snellaadstations langs de snelweg nodig zijn.
Al in 2012 zagen Michiel Langezaal en Bart Lubbers in dat als we elektrisch rijden echt mogelijk willen maken, mensen zorgeloos van A naar B moeten kunnen rijden met hun elektrische auto en onderweg niet bang hoeven te zijn dat ze met een lege batterij komen te staan. Daarom richtten ze in 2012 snellaadbedrijf Fastned op, waarmee ze als één van de eerste in Europa snellaadstations langs de snelweg openden. Elektrische rijders kunnen op de stations van Fastned in zo’n vijftien minuten tot 300 kilometer bereik bijladen om zo hun reis snel voort te kunnen zetten.
In twaalf jaar tijd is het snellaadbedrijf uitgegroeid tot een top drie speler in Europa. Met inmiddels ruim 500 locaties in negen Europese landen om snellaadstations te bouwen waarvan al 318 stations operationeel zijn, is het bedrijf hard op weg om in 2030 1.000 stations in Europa te hebben.
Prijs batterij daalt, vraag naar elektrische auto’s stijgt
Door het bouwen van snellaadstations met de snelste en betrouwbaarste laders op plekken waar veel verkeer is, ziet Fastned de vraag naar snelladen de laatste jaren heel hard groeien. Michiel Langezaal, CEO en medeoprichter van Fastned, vertelt: ‘’We zien dat de prijs van batterijen – die voor een groot gedeelte de prijs van een elektrische auto bepaalt – de laatste tijd hard daalt. De komende periode komen er elektrische auto’s op de markt die 20 – 25 duizend euro kosten. Daarmee zijn deze modellen echt vergelijkbaar met wat een nieuwe brandstofauto kost. En dan moet je bedenken dat de prijs voor batterijen alleen maar verder zal dalen de komende jaren, door de ontwikkeling van de technologie. Het duurt niet lang tot we tot het punt komen dat de elektrische auto het goedkopere alternatief is om aan te schaffen. De totale kosten van aanschaf, onderhoud en opladen zijn al lager dan die van een brandstofauto. Tel daar bovenop dat tweedehands elektrische auto’s ook steeds aantrekkelijker worden door de lagere prijs en blijvende goede kwaliteit van de batterij. Dit gaat zorgen voor een gigantische toename van het aantal elektrische auto’s op de weg die allemaal opgeladen moeten worden.’’
Locatie, locatie, locatie
Als top drie speler in Europa staat Fastned er heel goed voor om al deze elektrische auto’s op de weg op te laden. Langezaal legt uit: ‘’Vanaf het begin hebben wij gekozen voor het bouwen van grote snellaadstations met de snelste en beste laders op plekken waar veel verkeer is. We vergelijken het zelf soms met het bouwen van supermarkten op plekken waar veel mensen willen winkelen, maar in steden die nog maar voor vier procent bewoond zijn. Daarmee verdien je op dit moment al geld, maar als die steden voor 20 procent bewoond zijn, is dat echt winstgevend. Zeker als je concept met laadervaring heel goed is. Aan dat snellaadconcept hebben we twaalf jaar gewerkt waardoor we het beste concept in de markt hebben. Met vier tot vijf keer meer elektrische rijders op de weg in 2030 dan vandaag, gaan wij de komende jaren heel hard groeien.’’
Groeiend elektrisch wagenpark zorgt voor groei Fastned
Ondanks dat er soms gesproken wordt over een minder harde groei van de verkopen van nieuwe elektrische auto’s dan de hoge verwachtingen, groeit de totale markt voor elektrisch rijden nog steeds heel hard. Het afgelopen jaar groeide het aantal elektrische auto’s met 38 procent in Europa. Fastned groeit zodra er meer elektrisch gereden wordt en is dus niet alleen afhankelijk van verkochte nieuwe elektrische auto’s. De groei van het elektrische wagenpark ziet, het aan de Euronext beurs genoteerde, Fastned dan ook terug in zijn cijfers. Langezaal: ‘’Het eerste halfjaar hebben we 37,8 miljoen omzet gedraaid. Dat is een toename van 45 procent vergeleken met het eerste halfjaar van 2023. Ook de hoeveelheid elektriciteit die wij op onze stations aan klanten leveren, steeg met 50 procent in het afgelopen jaar vergeleken met het jaar ervoor.’’
Nieuwe markt kent ook uitdagingen
Dat we overgaan op elektrisch rijden mag dan duidelijk zijn, toch gaat dit niet zonder hobbels. Langezaal legt uit: ‘’We zien op dit moment dat het sentiment in de markt afwachtend is. De consument wacht op het moment dat de goedkopere elektrische modellen op de markt komen, mede door het wegvallen van subsidies die hebben gezorgd voor het op stoom komen van deze markt. Deze onzekerheid zien wij ook terug in onze beurskoers, terwijl onze resultaten laten zien dat de markt voor elektrisch rijden hard groeit en wij daar optimaal van profiteren.’’
Investeren in groei van het netwerk
Verder investeren in de uitrol van nieuwe snellaadstations blijft cruciaal voor Fastned. Langezaal: ‘’Als we geen nieuwe stations zouden bouwen, waren we nu al snel een zeer winstgevend bedrijf. Maar we willen graag voorop blijven gaan in deze snel groeiende markt en dus blijven we investeren in de uitbreiding van ons netwerk met snellaadstations. Met 146 miljoen euro in kas zijn we daarvoor goed gepositioneerd. We staan klaar om de volgende groei aan nieuwe elektrische rijders te kunnen faciliteren met de beste laadervaring.’’