• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 4 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

De NEx helpt bedrijven bij een duurzame koers

Duurzaamheid
16 sep 2024
2 min. leestijd

De Nederlandse economie verduurzaamt, maar het tempo van de transitie vertraagt. De verduurzaming loopt tegen beleidsgrenzen aan, blijkt uit de Nieuwe Economie Index (NEx) van MVO Nederland.

‘De partijen die bij ons aangesloten zijn, hebben lol in duurzaam ondernemen en verdienen daar hun geld mee’

Lees ook

‘Ik geloof in een sterk en weerbaar Nederland – en in de rol van Tata Steel.’

“Nederland heeft kampioenen in huis voor energietransitie”

MVO Nederland is een netwerk van zo’n 2000 duurzame bedrijven. Gezamenlijk hebben ze de ambitie om een nieuwe, duurzame economie te realiseren. Daarvoor zijn zeven belangrijke thema’s geformuleerd. Deze zijn samengevat in de Nieuwe Economie Index (NEx). Deze NEx is in vijf jaar tijd toegenomen van 12,1% naar 17,5% in 2024. ‘Het positieve nieuws is dat de NEx nog steeds stijgt. Tegelijkertijd zien we dat de groei aan het afvlakken is,’ constateert Pieter van den Herik van MVO Nederland. In de eerste paar lag de groei rond 2 procentpunt per jaar, afgelopen jaar was dat 1 procentpunt. Binnen de thema’s zijn een aantal verschillen. ‘Met groene energie heeft Nederland een been bijgetrokken. Tegelijkertijd zijn er ook onderwerpen die verslechteren. Dat het niet snel genoeg gaat, staat bij ons en onze partners wel voorop.’ Hij benadrukt dat deze trend los staat van de politieke koers. ‘De bedrijven in ons netwerk blijven net zo hard werken aan duurzaam ondernemen, ongeacht het kabinet dat er zit. De partijen die bij ons aangesloten zijn, hebben daar lol in en verdienen daar hun geld mee. Die blijven wel aan de gang. Tegelijkertijd zie je dat dit type bedrijven gebaat is bij een speelveld wat gunstig is voor duurzaam ondernemen. Als bedrijf wil je zeker weten dat de investeringen op de lange termijn de juiste zijn.’ De politiek heeft in die zin wel degelijk invloed, meent hij. ‘Zwalkend beleid is voor een ondernemer heel onprettig en zorgt ervoor dat die gaat zitten afwachten.’ Voor vloerenfabrikant Interface of koffieproducent Moyee en al die andere bij MVO Nederland aangesloten bedrijven is duurzaamheid onderdeel van hun business, benadrukt Van den Herik. ‘Ze kunnen niet anders ondernemen.’

De eerste stap zetten
‘Bedrijven die bij ons aankloppen, komen terecht in een netwerk van bedrijven die de stap naar duurzaamheid al hebben gezet. Daar zitten koplopers bij, maar ook bedrijven die aan de slag willen, maar niet goed weten welke stappen ze daarvoor kunnen zetten. Die proberen we op een laagdrempelige manier te helpen met de kennis die we hebben opgehaald uit het netwerk.’ Voor alle zeven thema’s van de NEx zijn stappenplannen ontwikkeld. ‘Het gaat vóóral om het zetten van die eerste stap, dat je het gaat doen. In ons netwerk kun je leren van de bedrijven die je zijn voorgegaan. Dat biedt je ervaringsdeskundigheid en levert je heel veel inspiratie op.’ Onlangs is de gratis NEx-check gelanceerd, waarmee een onderneming inzicht krijgt op welke thema’s deze kan verbeteren en waar je laagdrempelig de meeste impact kunt maken. Voor het ene bedrijf kan dat zijn op circulariteit, door bijvoorbeeld hergebruik te stimuleren of producten beter recyclebaar te maken, maar het andere maakt misschien meer impact door zijn toeleveringsketen te verduurzamen. Denk aan het betalen van een eerlijk, leefbaar loon. ‘Uiteindelijk willen we bereiken dat bedrijven op meer sturen dan alleen financieel rendement,’ aldus Van den Herik. ‘De NEx en de NEx-check zijn tools die daar bij uitstek bij helpen.’

Gerelateerde artikelen

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid
Duurzaamheid

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid

24 juni 2025
Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025
Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties
Duurzaamheid

Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties

16 juni 2025
Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie
Duurzaamheid

Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}