De Nederlandse economie verduurzaamt, maar het tempo van de transitie vertraagt. De verduurzaming loopt tegen beleidsgrenzen aan, blijkt uit de Nieuwe Economie Index (NEx) van MVO Nederland.
‘De partijen die bij ons aangesloten zijn, hebben lol in duurzaam ondernemen en verdienen daar hun geld mee’
MVO Nederland is een netwerk van zo’n 2000 duurzame bedrijven. Gezamenlijk hebben ze de ambitie om een nieuwe, duurzame economie te realiseren. Daarvoor zijn zeven belangrijke thema’s geformuleerd. Deze zijn samengevat in de Nieuwe Economie Index (NEx). Deze NEx is in vijf jaar tijd toegenomen van 12,1% naar 17,5% in 2024. ‘Het positieve nieuws is dat de NEx nog steeds stijgt. Tegelijkertijd zien we dat de groei aan het afvlakken is,’ constateert Pieter van den Herik van MVO Nederland. In de eerste paar lag de groei rond 2 procentpunt per jaar, afgelopen jaar was dat 1 procentpunt. Binnen de thema’s zijn een aantal verschillen. ‘Met groene energie heeft Nederland een been bijgetrokken. Tegelijkertijd zijn er ook onderwerpen die verslechteren. Dat het niet snel genoeg gaat, staat bij ons en onze partners wel voorop.’ Hij benadrukt dat deze trend los staat van de politieke koers. ‘De bedrijven in ons netwerk blijven net zo hard werken aan duurzaam ondernemen, ongeacht het kabinet dat er zit. De partijen die bij ons aangesloten zijn, hebben daar lol in en verdienen daar hun geld mee. Die blijven wel aan de gang. Tegelijkertijd zie je dat dit type bedrijven gebaat is bij een speelveld wat gunstig is voor duurzaam ondernemen. Als bedrijf wil je zeker weten dat de investeringen op de lange termijn de juiste zijn.’ De politiek heeft in die zin wel degelijk invloed, meent hij. ‘Zwalkend beleid is voor een ondernemer heel onprettig en zorgt ervoor dat die gaat zitten afwachten.’ Voor vloerenfabrikant Interface of koffieproducent Moyee en al die andere bij MVO Nederland aangesloten bedrijven is duurzaamheid onderdeel van hun business, benadrukt Van den Herik. ‘Ze kunnen niet anders ondernemen.’
De eerste stap zetten
‘Bedrijven die bij ons aankloppen, komen terecht in een netwerk van bedrijven die de stap naar duurzaamheid al hebben gezet. Daar zitten koplopers bij, maar ook bedrijven die aan de slag willen, maar niet goed weten welke stappen ze daarvoor kunnen zetten. Die proberen we op een laagdrempelige manier te helpen met de kennis die we hebben opgehaald uit het netwerk.’ Voor alle zeven thema’s van de NEx zijn stappenplannen ontwikkeld. ‘Het gaat vóóral om het zetten van die eerste stap, dat je het gaat doen. In ons netwerk kun je leren van de bedrijven die je zijn voorgegaan. Dat biedt je ervaringsdeskundigheid en levert je heel veel inspiratie op.’ Onlangs is de gratis NEx-check gelanceerd, waarmee een onderneming inzicht krijgt op welke thema’s deze kan verbeteren en waar je laagdrempelig de meeste impact kunt maken. Voor het ene bedrijf kan dat zijn op circulariteit, door bijvoorbeeld hergebruik te stimuleren of producten beter recyclebaar te maken, maar het andere maakt misschien meer impact door zijn toeleveringsketen te verduurzamen. Denk aan het betalen van een eerlijk, leefbaar loon. ‘Uiteindelijk willen we bereiken dat bedrijven op meer sturen dan alleen financieel rendement,’ aldus Van den Herik. ‘De NEx en de NEx-check zijn tools die daar bij uitstek bij helpen.’