• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 2 augustus 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Schoeller allibert

Retourneerbare verpakkingsmateriaal is de volgende trede richting circulaire economie

DuurzaamheidBranded Content
25 sep 2024
3 min. leestijd

Schoeller Allibert is de nummer 1 producent en leverancier van herbruikbare kunststof verpakkingen. Met retourneerbare transportverpakkingen zet het bedrijf in de verpakkingssector de standaard op weg naar een circulaire en koolstofarme economie. Het bedrijf gelooft in een toekomst waar milieubewustzijn en efficiency hand-in-hand gaan.

‘We kiezen voor “the extra mile” en willen als leider onze plek innemen in de kopgroep’

Schoeller Allibert positioneert zichzelf welbewust als “Sustainability Leader. Het doel en de missie van Schoeller Allibert zijn vastgelegd in twee zinnen, “Efficient by design. Circular by nature”. ‘Ons leiderschap rondom duurzaamheid is zichtbaar in onze commitment om de cirkel in de circulaire economie te voltooien, en in onze doelstelling voor 2026 om 35 procent gerecycled materiaal in onze productie toe te passen en dat daarna verder te laten oplopen. We versnellen duurzame toeleveringsketens door middel van innovatieve, herbruikbare oplossingen, die efficiënt zijn qua ontwerp en circulair van aard,’ vertelt Vice-president Sustainability and MarCom Britta Wyss Bisang. Sinds begin 2021 is ze in dienst om de duurzaamheidsstrategie van Schoeller Allibert vorm te geven, na vergelijkbare rollen in meer in de voedingsindustrie en landbouwsector.

Hergebruik versus single-use
De verpakkingen van Schoeller Allibert worden soms wel honderden keren opnieuw gebruikt. ‘De combinatie duurzaamheid en efficiëncy maakt deel uit van de waardenpropositie richting onze klanten. Circulariteit en het verduurzamen van de supply chain met onze producten vormen de kern van wie wij zijn. Alleen hebben we lange tijd onvoldoende beseft dat we de voordelen van onze strategie beter moeten communiceren,’ vertelt Wyss Bisang. ‘De “waarom?” achter onze duurzaamheidsstrategie is een essentieel onderdeel van de samenwerking met onze partners in de keten. We versnellen duurzame toeleveringsketens door middel van innovatieve, herbruikbare oplossingen, die efficiënt zijn qua ontwerp en circulair van aard. Herbruikbare, circulaire oplossingen zijn in onze visie de beste route om verspilling structureel te verminderen.’
Verpakkingen zijn verantwoordelijk voor 20 procent van alle afval. Alleen al de Europese Unie produceert jaarlijks 84 miljoen ton verpakkingsafval. Een groot deel hiervan is transportverpakkingsmateriaal. Het verpakkingsbedrijf werkt nauw samen met haar ketenpartners om de verduurzaming te versnellen. Daarbij ligt de focus op het hergebruik (“re-use”) en een langere levensduur van de verpakkingsproducten. Aan het eind worden de materialen zo veel mogelijk gerecycled volgens het cradle-to-cradle-principe, waarbij van de materialen als grondstof dienen voor een nieuwe generatie verpakkingen. ‘Met name de single-use verpakkingsindustrie probeert recycling als circulaire economie te verkopen,’ verklaart Wyss Bisang. ‘Hun boodschap luidt: hoe meer je recyclet, hoe beter. Wij zien dat genuanceerder. Recycling is belangrijk, maar pas stap drie.’ benadrukt ze. Voor ons houdt circulair in dat je de verpakkingsmaterialen blijft gebruiken. In de chemische industrie kan dat bijvoorbeeld 50 keer of zelfs meer zijn. Je verlengt de levensduur zo lang mogelijk, zodat je zo min mogelijk ruwe grondstoffen nodig hebt voor de verpakking.’ Ze gebruikt een kartonnen doos als voorbeeld. ‘Die kun je maar een keer gebruiken en kan je daarna recyclen, maar de kwaliteit van het karton gaat met iedere recyclingscyclus geleidelijk achteruit tot het uiteindelijk eindigt als toiletpapier.’ Ze benadrukt dat Schoeller Allibert heel welwillend tegenover recycling staat. Met het recyclen van materialen verminder je de CO2-emissie. Alleen los je met recyclen alleen het afvalprobleem niet op. Het energieverbruik dat nodig is, is enorm. Daarom geloven wij in de hergebruikbenadering als pijler van de circulaire economie. En als tweede stap kan je een beschadigde verpakking vaak ook repareren. Recycling is pas stap drie. We hebben onze eigen recyclingfaciliteiten, waar we onze eigen verpakkingsmaterialen helemaal aan het einde van het gebruik verwerken tot nieuwe grondstoffen.’

‘License to operate’
De chemie is een belangrijke afzetmarkt voor Schoeller Allibert. ‘We vormen een belangrijk onderdeel van de supply chain van chemiebedrijven, met unieke verpakkingsoplossingen voor de chemie-industrie. De sector heeft veel interesse in onze digitale oplossingen, zoals Smartlink, waarmee je verzendingen kunt volgen en traceren, KPI-gegevens en actuele rapportages op vlootniveau. Daarnaast zijn we zelf klant, bij de inkoop van de grondstoffen voor onze verpakkingen.’ Wyss Bisang vervolgt: ‘Als partner kunnen we ervoor zorgen dat een verpakking zowel efficiënt als duurzaam is. We overleggen met onze klanten over zaken als CO2-reductie en de mogelijkheden om meer gerecycled materiaal in te zetten voor de verpakkingen, zonder dat dit ten koste gaat van hun wensen en eisen. Omgekeerd zijn we ook afnemer van polymeren voor de productie van onze verpakkingsmaterialen. En gaan we met onze leveranciers graag het gesprek aan over hoe de CO2-voetafdruk van de grondstof kan worden teruggedrongen. Er is nog genoeg ruimte om de supply chain verder te verduurzamen. Partnerships kunnen daar een belangrijke rol in spelen.’ Wyss Bisang is al een kleine 25 jaar actief in duurzaamheid. In die tijdspanne is het denken over duurzaamheid binnen radicaal veranderd. ‘20 jaar terug waren duurzaam en corporate responsible “nice to haves”, die meestal los stonden van de overall strategie. Dat is volledig omgedraaid. Sustainability is vandaag de dag “a license to operate”.’ We zitten in een compleet andere fase. Duurzaamheid raakt alle aspecten van de organisatie en moet worden ingebed in de overall strategie van een onderneming. Met de CSRD-richtlijn, die bedrijven verplicht om over niet-financiële prestaties te rapporteren, kun je het onderwerp niet meer negeren.’ Voor Wyss Bisang en Schoeller Allibert is het een stimulans om er met extra energie tegenaan te gaan, benadrukt ze. ‘We kiezen voor “the extra mile” en willen als leider onze plek innemen in de kopgroep, om met andere koplopers in de supply chain het gesprek te voeren over duurzaamheid. Onze klanten en leveranciers bevinden zich op verschillende posities qua verduurzaming, maar er zijn ook een aantal die het zien als een belangrijke drijfveer. In Europa zijn we de leider in ons segment van de verpakkingsmarkt, met de grootste portfolio. We sluiten de keten door oude verpakkingen terug te nemen om te recyclen. En we zijn de eerste producent van herbruikbare transportverpakkingen van wie de CO2-doelen zijn gevalideerd door de Science Based Targets Inititiative (SBTI),’ vertelt ze trots. Gevraagd naar haar persoonlijke drijfveren antwoordt ze: ‘Als consument heb ik maar een minieme invloed. Als Vice-president Sustainability van een groot bedrijf als Schoeller Allibert kan ik wel echte impact maken.’

Nieuwe EU-verpakkingsrichtlijn
Na de klimaatdoelen van Parijs en het terugdringen van de CO2-emissies is de circulaire economie de volgende grote transitie, is de overtuiging van Wyss Bisang. ‘We gebruiken te veel primaire grondstoffen. Daar moeten we zorgvuldiger mee omgaan. In de circulaire economie verspillen we geen afval meer. De Europese Unie heeft een richtlijn, the Waste Framework Directive, waarin staat dat de beste manier om afval te vermijden, is zorgen dat je geen afval creëert. Verpakkingen spelen daar een centrale rol bij.’ In de nieuwe Packaging Waste Regulation van de Europese Unie, die dit voorjaar is goedgekeurd door het Europees Parlement, zijn de doelen voor de verpakkingsindustrie verder aangescherpt. In 2030 moet tenminste 40% van de verpakkingen geschikt zijn voor hergebruik. ‘Om onze klanten te helpen op hun duurzaamheidsreis, bevorderen we het gebruik van herbruikbare verpakkingssystemen, stellen we nieuwe normen voor duurzame producten en bieden we slimme digitale oplossingen. Aan het eind van de cyclus kunnen de gebruikte materialen volgens het cradle-to-cradle-principe worden gerecycled tot nieuw hoogwaardig verpakkingsmateriaal, zodat er geen afval ontstaat.’

Meer informatie vindt u hier

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}