• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 4 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Met B Corp kies je voor een economie voor iedereen en de planeet

Duurzaamheid
13 dec 2023
2 min. leestijd

Nederland telt 257 B Corp bedrijven. Wereldwijd gaat het om 7800 bedrijven met een heel diverse achtergrond, van kleding- en beauty industrie tot adviesbureaus en maakbedrijven. Samen hebben ze de droom om de economie een duurzame, eerlijke kant op te helpen.

‘B Lab’s missie en droom is een wereldeconomie die ten gunste staat van iedereen’

B Corp wordt gezien als dé standaard voor bedrijven die een positieve impact willen maken qua milieu, goed bestuur, werknemers, klanten en de gemeenschap. ‘We zien allemaal om ons heen de klimaat- en grondstoffencrisis en de groeiende ongelijkheid. Dat zien ondernemers ook. Bedrijven realiseren zich dat de huidige manier van zakendoen om moet naar een duurzame manier. En dat dat de weg is naar de toekomst.

Als B Lab proberen we daar een rol in te spelen, door bedrijven daarbij te helpen,’ vertelt Tessa van Soest, directeur B Lab Benelux, de non profit achter de certificering. De B Corp certificering biedt een praktische, toepasbare manier om te kijken waar je als bedrijf staat op het gebied van een aantal indicatoren. ‘Daarmee krijg je direct ook inzicht op welke manier je dingen in je bedrijfsvoering kunt aanpassen om nog socialer en duurzamer te ondernemen.’

Lees ook

Waterstof als nieuwe energiedrager

“De hevige regenbui is het icoon van de klimaatverandering”

Bedrijven helpen continu verder te verduurzamen

‘B Lab is een wereldwijde organisatie, met als missie en droom om de wereldeconomie te veranderen naar een die ten gunste staat van iedereen. Met oog voor alle mensen, de gemeenschap waarin bedrijven actief zijn en de planeet,’ stelt Van Soest. ‘Met een B Corp certificering geven bedrijven aan dat ze niet alleen financiële waarde  belangrijk vinden, maar ook meerwaarde voor mens, milieu en maatschappij nastreven. Gelukkig zien we dat steeds meer bedrijven die koers inzetten en daarvoor bij ons aankloppen.’

B Lab heeft voor bedrijven en organisaties een  gratis B Impact Assessment  ontwikkeld  ‘Met deze tool  kun je de ‘röntgenfoto’ van je bedrijf maken. Je krijgt meteen feedback over je huidige prestaties op maatschappelijk verantwoord ondernemen en ideeën hoe je die kunt verbeteren.’ Bij een score van minimaal 80 punten – van de maximale 200-, kan een bedrijf een aanvraag van de B Corp certificering doen en alle informatie door B Lab laten onafhankelijk laten controleren. Transparantie vormt een belangrijk  onderdeel van de B Corp certificering . ‘We hebben online een database waar je de prestaties van alle B Corp bedrijven wereldwijd kunt zien op de vijf onderdelen. Zodat je ziet waar bedrijven staan, maar ook hoe ze aan blijvende verbetering werken.’ Ten slotte moet een B Corp bedrijf in de statuten vastleggen dat ze financiële, sociaal-maatschappelijke en milieu winst nastreven.

Van Soest is blij dat steeds meer bedrijven B Corp zijn. Samen vormen zij de B Corp community. ‘Deze community is echt een meerwaarde. Omdat je als bedrijf dezelfde datapunten hebt, kun je makkelijk met elkaar praten.’ Als voorbeeld noemt ze de B Beauty Coalition die het doel heeft om de afvalstroom met 95% te verminderen. ‘Geen van de B Corps doet het nu al perfect. Je kunt altijd meer doen. Je bent nooit klaar. Het certificaat geldt voor drie jaar. Daarna moet je opnieuw aantonen dat je nog steeds aan de criteria voldoet. ’Wij verwachten van B Corps dat ze blijvend met verbetering bezig zijn.’

Gerelateerde artikelen

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid
Duurzaamheid

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid

24 juni 2025
Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025
Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties
Duurzaamheid

Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties

16 juni 2025
Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie
Duurzaamheid

Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}