Nederland telt 257 B Corp bedrijven. Wereldwijd gaat het om 7800 bedrijven met een heel diverse achtergrond, van kleding- en beauty industrie tot adviesbureaus en maakbedrijven. Samen hebben ze de droom om de economie een duurzame, eerlijke kant op te helpen.
‘B Lab’s missie en droom is een wereldeconomie die ten gunste staat van iedereen’
B Corp wordt gezien als dé standaard voor bedrijven die een positieve impact willen maken qua milieu, goed bestuur, werknemers, klanten en de gemeenschap. ‘We zien allemaal om ons heen de klimaat- en grondstoffencrisis en de groeiende ongelijkheid. Dat zien ondernemers ook. Bedrijven realiseren zich dat de huidige manier van zakendoen om moet naar een duurzame manier. En dat dat de weg is naar de toekomst.
Als B Lab proberen we daar een rol in te spelen, door bedrijven daarbij te helpen,’ vertelt Tessa van Soest, directeur B Lab Benelux, de non profit achter de certificering. De B Corp certificering biedt een praktische, toepasbare manier om te kijken waar je als bedrijf staat op het gebied van een aantal indicatoren. ‘Daarmee krijg je direct ook inzicht op welke manier je dingen in je bedrijfsvoering kunt aanpassen om nog socialer en duurzamer te ondernemen.’
Bedrijven helpen continu verder te verduurzamen
‘B Lab is een wereldwijde organisatie, met als missie en droom om de wereldeconomie te veranderen naar een die ten gunste staat van iedereen. Met oog voor alle mensen, de gemeenschap waarin bedrijven actief zijn en de planeet,’ stelt Van Soest. ‘Met een B Corp certificering geven bedrijven aan dat ze niet alleen financiële waarde belangrijk vinden, maar ook meerwaarde voor mens, milieu en maatschappij nastreven. Gelukkig zien we dat steeds meer bedrijven die koers inzetten en daarvoor bij ons aankloppen.’
B Lab heeft voor bedrijven en organisaties een gratis B Impact Assessment ontwikkeld ‘Met deze tool kun je de ‘röntgenfoto’ van je bedrijf maken. Je krijgt meteen feedback over je huidige prestaties op maatschappelijk verantwoord ondernemen en ideeën hoe je die kunt verbeteren.’ Bij een score van minimaal 80 punten – van de maximale 200-, kan een bedrijf een aanvraag van de B Corp certificering doen en alle informatie door B Lab laten onafhankelijk laten controleren. Transparantie vormt een belangrijk onderdeel van de B Corp certificering . ‘We hebben online een database waar je de prestaties van alle B Corp bedrijven wereldwijd kunt zien op de vijf onderdelen. Zodat je ziet waar bedrijven staan, maar ook hoe ze aan blijvende verbetering werken.’ Ten slotte moet een B Corp bedrijf in de statuten vastleggen dat ze financiële, sociaal-maatschappelijke en milieu winst nastreven.
Van Soest is blij dat steeds meer bedrijven B Corp zijn. Samen vormen zij de B Corp community. ‘Deze community is echt een meerwaarde. Omdat je als bedrijf dezelfde datapunten hebt, kun je makkelijk met elkaar praten.’ Als voorbeeld noemt ze de B Beauty Coalition die het doel heeft om de afvalstroom met 95% te verminderen. ‘Geen van de B Corps doet het nu al perfect. Je kunt altijd meer doen. Je bent nooit klaar. Het certificaat geldt voor drie jaar. Daarna moet je opnieuw aantonen dat je nog steeds aan de criteria voldoet. ’Wij verwachten van B Corps dat ze blijvend met verbetering bezig zijn.’