Lekker op de bank naar een goede film of serie kijken? Niet iedereen ervaart dat als een ontspannen bezigheid, keuzestress ligt op de loer, blijkt uit onderzoek. Soms is het fijn om ontspannen ‘lineair’ te kijken. “Je hebt minder controle, maar ergens is het ook wel fijn om die controle uit handen te geven.”
Waar veel te kiezen valt, ligt keuzestress op de loer. “41 procent van de gebruikers van een videodienst haakt regelmatig af bij het zoeken naar een film of serie,” zegt Bart Kooning, marktonderzoeker bij het onafhankelijk onderzoeks- en persbureau Telecompaper. Kooning deed onderzoek naar de gebruikservaring bij consumenten van videodiensten als Netflix en Film1. Een breed onderzoek waarin ook de ervaring met het zoekproces aan bod kwam. Dat leverde interessante cijfers op. Kooning: “Vier op de tien gebruikers zoekt tussen de tien en twintig minuten naar een geschikte titel, een op de tien gaf zelfs aan langer dan een half uur te zoeken.” Het groeiende aanbod van aanbieders maakt het er volgens Kooning niet eenvoudiger op: “Er zijn steeds meer mensen die van twee of drie diensten gebruikmaken en dus ook nog switchen tussen verschillende apps. Dan kan het zoekproces best langdurig worden.”
Categorisering
“Geen recept voor een leuke avond,” zegt mediapsycholoog Bjarne Timonen. “Als je zoveel voorwerk moet leveren, is op een gegeven moment de ontspanning wel weg.” De cijfers uit het Telecompaper-onderzoek verbazen hem niet: “Als je te veel keuze hebt, kun je keuzeverlamming ervaren. Uit angst om de verkeerde keuze te maken, komt het voor dat je dan maar helemaal geen keuze maakt.” Het maakt de hoge waardering in het onderzoek van het gemak van een film of serie bekijken op reguliere tv-zenders zo begrijpelijk. Timonen: “Dan wordt er een keuze voor je gemaakt. Je hebt minder controle, maar ergens is het ook wel fijn om die controle uit handen te geven. En door de categorisering van de zenders weet je wel ongeveer wat je kunt verwachten: stoere actie bij RTL7, vrouwenprogrammering op NET5. De kans dat je iets vindt van je gading is groot. Daarom is het ook mooi dat ze bijvoorbeeld bij Film1 met vier kanalen komen waarop je lineair kunt kijken.” De betaalzender biedt gethematiseerde kanalen voor onder andere première- en actiefilms, zonder reclame-onderbrekingen. “Dat is relaxt,” zegt Timonen over die vorm van contentaanbieding. “Het neemt de keuzestress voor een groot deel weg.”
Keuzestress
“We denken wel eens dat de televisie eindig is, maar een heel grote meerderheid kijkt nog steeds naar televisieprogramma’s,” zegt Kooning. Hij wil de keuzestress bij videodiensten ook wel enigszins relativeren: “Het merendeel van de kijkers heeft binnen twintig minuten iets aangezet.” En anders biedt het uitwijken naar een lineair kanaal wel ontspanning. Maar wat nu als je bij video on demand telkens weer duizelig wordt van het aanbod? Timonen: “Laat dan gewoon een van je gezinsleden de keuze maken.”