‘Heb je je medicijnen ingenomen? Je bent toch niet weer die afspraak met de thuiszorg vergeten?’ Voor je het weet, ben je alleen nog maar aan het zorgen.
‘Anne blijft geduldig antwoorden en is na tien keer nog net zo vriendelijk’
Thuis met Anne is de digitale zorgassistent die je ondersteunt in je rol als mantelzorger. Anne is een zogenoemde avatar, aan wie je vragen kunt stellen en die je herinnert aan het innemen van je medicijnen en afspraken, of zorgt dat je voldoende water drinkt. Ze ondersteunt niet alleen bij de zorg, maar zorgt ook voor gezelligheid en afleiding. Bijvoorbeeld met spelletjes, videobellen of foto’s en filmpjes die de kleinkinderen naar Anne kunnen sturen. ‘Het moet leuk zijn. Dan gaan mensen Anne ook echt gebruiken. Het vertrekpunt bij het ontwikkelen van Anne was de persoon die hulp en zorg thuis nodig heeft. Vanaf het begin hebben we de eindgebruiker centraal gezet, met het netwerk eromheen. De fysiotherapeut kan oefeningen in het systeem zetten en de huisarts weer de medicatie-instructies,’ vertelt Thuis met Anne oprichter Annemarie Johannes.
Vriendelijk
Het verhaal van Thuis met Anne begint met de zorg voor haar vader, nadat hij een beroerte kreeg, vertelt Annemarie. ‘De revalidatie was totaal geen maatwerk. Het is afgestemd op de gemiddelde Nederlander, die niet bestaat.’ Op een dag zat haar vader in het donker, omdat de zorghulp niet langs was geweest. ‘Toen hebben we een systeem ontwikkeld waarbij mijn vader Anne vraagt “Kan het licht aan?”. Dan vraagt zij “Van welke kamer?” en zorgt domotica dat het licht aanfloept. Doordat Anne op een bepaalde manier “Hé pap!” zegt, zoals ik dat zelf ook doe, voelt mijn vader zich op z’n gemak.’
Anne “werkt” in de ouderenzorg en de thuiszorg, maar ook bijvoorbeeld in de geestelijke gezondheidszorg, zoals met autistische jongeren. Bij een aantal gemeenten valt Anne onder de WMO (voor onder meer de dagopvang, begeleid wonen en zelfs ondersteuning van de thuiszorg). ‘We kijken met een frisse, onbevangen blik,’ stelt ze. ‘We proberen zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker te blijven.’ Een voorbeeld dat veel mantelzorgers zullen herkennen, is het eindeloos herhalen van dezelfde vraag bij beginnende dementie. ‘Anne blijft geduldig antwoorden. De computerstem zorgt dat de irritatie eruit is, bij de tiende keer klinkt ze nog net zo vriendelijk.’