In de zorgsector ontstaan veel innovaties, maar implementatie blijft een uitdaging. Health Valley is een netwerkorganisatie waarin bedrijven, zorgorganisaties, overheden en kennisinstellingen samenwerken om technologie effectief in te zetten.
'Iedereen beseft het probleem in de zorg, maar innovaties krijgen nog onvoldoende vorm'
De nachtmerrie: als we nu niets doen, zijn over 15 jaar de zorgkosten in Nederland onhoudbaar. 31 procent
van het nationaal inkomen zou dan naar de zorg moeten. Een sector waar sommige ramingen overigens al over 10 jaar een tekort van 266.000 zorgmedewerkers laten zien. De droom: een efficiënt, patiëntgericht zorgsysteem waar zorginnovaties een vaste plek in de keten hebben. Oftewel, waar innovaties niet alleen op papier bestaan, maar ook daadwerkelijk worden getest, geïmplementeerd en opgeschaald. De nachtmerrie is een feit als we nu achteroverleunen. De droom is haalbaar, als het aan Egbert-Jan Bögels, directeur van Health Valley, ligt. ‘Het betekent wel dat we met z’n allen keihard moeten werken om innovaties ook echt ten gunste te laten komen van patiënten, cliënten en zorgmedewerkers.’ Health Valley is een netwerkorganisatie die technologie inzet om de zorg toegankelijk, betaalbaar en van hoge kwaliteit te houden. Gericht op het laten landen van innovaties in de praktijk. Daarbij ligt de focus op mensen die zorg nodig hebben, maar zeker ook op mensen langer thuis te laten wonen en daar te ondersteunen. Om dat te realiseren, is effectieve samenwerking cruciaal, zegt Bögels. ‘Bij Health Valley brengen we innovatieve bedrijven, zorgorganisaties, kennisinstellingen en overheden samen.’ Die samenwerking is met nadruk geen doel op zich, net zoals het gebruik van slimme technologie dat niet is. ‘Het gaat erom dat door samenwerking innovaties op de juiste plek terechtkomen. Daarbij moeten we ook leren van andere sectoren. Ik geef wel eens het voorbeeld van de agrarische sector. Daar zijn ondanks forse uitdagingen ook talloze innovaties doorgevoerd, onder meer om het stikstofprobleem het hoofd te bieden. Kortom, in de zorg gaat het ons ook lukken om mede met behulp van technologie de uitdagingen het hoofd te bieden.’
Goede praktijkvoorbeelden
Dat de innovaties momenteel nog niet altijd hun weg in de zorg vinden, heeft volgens Bögels duidelijke oorzaken. ‘Iedereen beseft het probleem in de zorg. Er zijn mooie landelijke programma’s geschreven, met regionale uitwerkingen, maar desondanks krijgen innovaties onvoldoende vorm. Dat heeft onder meer met het zorgsysteem en de zorgprocessen te maken. Veel innovaties zijn er al, maar zorgorganisaties zijn vaak groot, hebben het druk met hun corebusiness en zijn gebonden aan allerlei protocollen. Daardoor duurt het lang om ons doel te bereiken.’ Somber is Bögels echter allerminst. Daarvoor ziet hij te veel goede praktijkvoorbeelden van wat er nu al gebeurt. Zoals op het gebied van digitalisering en het toegankelijk maken van de zorg. ‘Zo werken wij sinds 2024 samen met diverse partners in het project de Digital Health Challenge Lab. Vraaggericht innoveren als antwoord op de forse zorgbehoeften, in dit geval in de regio Arnhem-Nijmegen. In co-creatie met partners uit wijken ontwikkelen innovatieve bedrijven gericht nieuwe oplossingen voor de uitdagingen om mensen langer gezond thuis te laten wonen. Deze worden vervolgens toegepast. De oplossingen hebben niet alleen een positieve impact op de gezondheid en het welzijn van de inwoners, maar bieden ook een sterke businesscase voor de bedrijven.’