• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 25 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Health Valley-nieuwe stijl: connect, challenge en grow

Gezondheid
17 mrt 2022
4 min. leestijd

Nóg betere samenwerking. Met dat idee in het achterhoofd zijn netwerkorganisaties Health Valley en Health Innovation Park op 1 januari 2022 gefuseerd. Onder de naam Health Valley versnellen ze innovaties in de zorgsector door publieke en private partijen bij elkaar te brengen en te begeleiden.

Als start-up helemaal alleen innoveren in de zorgsector? Of als zorginstelling een concreet vraagstuk volledig zelf opgelost krijgen? Ga er maar aan staan. Zeker in de zorgbranche staan er tussen droom en daad regels, wetten en praktische bezwaren in de weg. De vele publieke en private partijen die allemaal een eigen rol spelen, maken innoveren ook niet eenvoudiger. Last but not least is financiering in de zorg op zijn zachtst gezegd complex. Kortom, om goed en snel te kunnen innoveren heb je andere partijen nodig. Health Valley is een organisatie met meer dan 200 regionale, nationale en internationale partners in haar netwerk. Ondernemers, kennisinstellingen en zorginstellingen. Zo’n ecosysteem helpt om innovaties sneller van de grond te krijgen. 

Lees ook

Een goede inhalatietechniek is noodzakelijk voor een goede therapie

Intieme klachten na prostaatkanker? Er zijn oplossingen

Bij elkaar brengen van vraag en aanbod
Sinds kort gaat dat nóg sneller, omdat Health Valley en Health Innovation Park zijn gefuseerd. Chris Doomernik, directeur van Health Valley, vertelt daarover. “Allebei waren we werkzaam in Oost-Nederland. Door de fusie krijgen we synergie, waardoor we onze partners en uiteindelijk de patiënten in de gezondheidszorg beter van dienst kunnen zijn. Niet alleen in Oost-Nederland overigens, want hoewel dat onze thuisbasis is, werken we door en voor heel Nederland.” Concreet werkt het ‘nieuwe’ Health Valley nu volgens de drieslag connect – challenge – grow. Doomernik licht toe: “Connect heeft alles te maken met onze verbindende functie, het connecten van vraag en aanbod. Voortdurend worden nieuwe concepten en technologische toepassingen bedacht, binnen bedrijven en kennisinstellingen. Soms stokt de implementatie ervan omdat partijen elkaar niet kennen. Wij kunnen relevante partijen snel een-op-een met elkaar in contact brengen.” Dat geldt volgens Doomernik ook voor nieuwe partijen die bij Health Valley aankloppen. Dat kunnen zorgorganisaties zijn, of bedrijven die      iets willen met innovatie in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld op het gebied van geneesmiddelen, e-health of medische technologie. “Voor hen staat ons hele netwerk ter beschikking. Snel en adequaat brengen wij ze met anderen in contact. In samenwerking ligt de basis om innovaties te versnellen.”

Gezondheidswinst als uiteindelijke doel
Wie denkt dat Health Valley slechts een soort Marktplaats is die vraag en aanbod met elkaar verbindt, heeft het mis. In ‘challenge’ ligt namelijk de actieve rol van Health Valley besloten. Een proactieve zelfs. “Heel nadrukkelijk inventariseren we in de zorg de concrete en actuele vraagstukken”, zegt Doomernik. “Waar lopen zorgorganisaties precies tegenaan en hoe zouden wij met ons netwerk daaraan een bijdrage kunnen leveren? Dat netwerk dagen we vervolgens uit om met concrete, tastbare oplossingen te komen.” ‘Grow’ ten slotte staat uiteraard voor groei, economische groei van bedrijven én maatschappelijke groei. “Gezondheidswinst is ons ultieme doel. Voor individuele patiënten, maar in feite willen we bijdragen aan het langer gezond kunnen leven van de gehele samenleving.” 

Netflix-achtige applicatie 
De functie van Health Valley is dus een brede: van adviseren en de weg wijzen, tot aan elkaar koppelen en begeleiden. Een voorbeeld van een start-up die op een vruchtbare manier door Health Valley geholpen is, is Moovd. Moovd heeft een VR-platform ontwikkeld voor onder andere de GGZ om traumabehandeling met behulp van EMDR efficiënter te maken en de behandeluitkomsten te verbeteren. De mobiele applicatie kun je vergelijken met Netflix, alleen dan met een bibliotheek vol Virtual Reality-situaties verdeeld in verschillende thema’s waaruit een psycholoog kan kiezen voor de therapie van de cliënt. De kwaliteit van leven van cliënten verbetert en er wordt bespaard op directe en indirecte maatschappelijke kosten. Doomernik: “Moovd is een mooi en succesvol platform, dat niet voor niets de vakjuryprijs van de Nationale Zorginnovatieprijs 2021 heeft gewonnen. De applicatie wordt steeds meer gebruikt in de sector vanwege de vele voordelen die het biedt. Allereerst voor cliënten, die nu plaatsonafhankelijk therapie kunnen krijgen. Dat is in tijden van corona extra prettig. Ze kunnen daarbij ook nog eens zelf bepalen wanneer ze die therapie volgen. Kortom, cliënten krijgen meer eigen regie. Ook voor hulpverleners biedt Moovd voordelen. Zij kunnen immers op deze manier veel efficiënter werken, wat goed nieuws is gezien de krappe arbeidsmarkt.” 

Ook Moovd zelf vaart wel bij het succes. Health Valley leverde daaraan een bijdrage door de onderneming zorgvuldig te begeleiden. “Achter Moovd zitten jonge, enthousiaste ondernemers. Wij hebben ze heel praktisch begeleid, bijvoorbeeld met de eerste schreden in het ondernemerschap, zoals het ondersteunen bij het maken van een sterk businessplan en een steekhoudend pitchdeck. Daarnaast hebben we ze op het spoor gezet van onze partners in de zorg. Een van de virtuele settings is bijvoorbeeld opgenomen in het TechMed Centre op de Universiteit Twente. Mede door die intensieve samenwerking en netwerkingangen bij de juiste partijen, kan Moovd nu verder groeien.”

“Wij willen bijdragen aan het langer gezond leven van de gehele samenleving”

Gerelateerde artikelen

Incontinentie: voel je comfortabel en zeker met de juiste bescherming
Gezondheid

Incontinentie: voel je comfortabel en zeker met de juiste bescherming

26 maart 2025
Mensen met COPD zijn vaak bang om te stikken
Gezondheid

Mensen met COPD zijn vaak bang om te stikken

26 maart 2025
Nieuw perspectief voor vrouwen met seksuele problemen
Gezondheid

Nieuw perspectief voor vrouwen met seksuele problemen

26 maart 2025
Ook mannen kunnen in de overgang zijn!
Gezondheid

Ook mannen kunnen in de overgang zijn!

26 maart 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}