• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
maandag 7 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Talent is net een spier

Financieel
5 sep 2019
3 min. leestijd

Je kunt de beste mensen op de arbeidsmarkt voor je winnen, maar als je er niets mee doet, laat je veel potentieel liggen. Dat is talentverspilling en dat verzwakt een organisatie. Dat zegt prof. dr. Lidewey van der Sluis, hoogleraar strategisch talentmanagement aan de Nyenrode Business Universiteit, buitengewoon hoogleraar in Zuid-Afrika en veelgevraagd spreker op congressen en managementbijeenkomsten in binnen- en buitenland.

“In een organisatie kan een medewerker talent hebben en een talent zijn. Het eerste duidt op een eigenschap die is aangeboren of aangeleerd. Het tweede betreft een bepaalde status. Door de waardering die iemand krijgt, is iemand dan een talent”, aldus Van der Sluis. Organisaties onderkennen inmiddels het strategische belang van talent. Daarom wordt strategisch talentmanagement steeds belangrijker. “Dat gaat over het vinden, binden, boeien, laten groeien en bloeien en het snoeien van talent”, zegt Van der Sluis. “De economische ontwikkelingen dwingen organisaties om weloverwogen te investeren in talent en zich te ontwikkelen en profileren als een talentgerichte werkgever en lerende organisatie.”

Lees ook

“Beleggers zoeken houvast. Die vinden ze bij ons”

Alternatieve Financieringsopties: Factoring, Bankvrij Financieren en Cashflow Versnellers

Pas als een medewerker zijn of haar kwaliteiten ook daadwerkelijk inzet ten behoeve van het doel van de organisatie is talent hebben effectief.” Talent kun je zien als een spier, zo vervolgt de hoogleraar. Ieder mens komt met spieren ter wereld, zoals je ook met talenten wordt geboren. Maar als je spieren niet ontwikkelt, dan heb je er verder weinig aan. “Vanuit talentmanagement benader je de organisatie als een soort krachthonk. De mensen zijn de spieren van de organisatie. Door flink te trainen ontstaat een sterke organisatie. Dat is nodig want zij, de mensen, zullen de organisatie de toekomst in moeten dragen. De verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen van die kracht is een gedeelde verantwoordelijkheid van ieder individu en ieder team in de organisatie”.

Op de arbeidsmarkt ben je waardevol als iemand ziet dat je iets betekent voor de organisatie. Dat gaat niet vanzelf, want daarvoor moet je het geluk hebben dat iemand je ziet zitten, zegt Van der Sluis. “Dat is de menselijke kant van het vak. En die is op de arbeidsmarkt veel groter dan ons lief is. Of iemand je ziet zitten, kun je niet afdwingen. Iedereen heeft immers rafelranden en imperfecties. Zelfs de grootste helden, leiders en toppers in organisaties. Hoe kijk ik naar een ander? Daar gaat het om. Zie ik de positieve kanten van de ander of ben ik geneigd om de negatieve kanten te belichten? Mensen zijn naar mijn idee samen verantwoordelijk voor het creëren van een cultuur waarin groei en bloei van iedereen in de organisatie de norm is en waar de wil om van elkaar te leren en elkaar te helpen dominant is. In zulke organisaties worden onverhoopte imperfecties van mensen als het even kan toegedekt met de mantel der liefde omdat de intenties om het goede goed te doen aanwezig zijn.”

Of deze benadering ook in de praktijk wordt gebracht, hangt van de cultuur in de organisatie af. “Wat je nooit mag vergeten is dat de perfecte mens of kandidaat niet bestaat. Ieder mens heeft een mindere kant. Dit is de zogenoemde ‘dark side of talent’.” Wat ons als mensen waardevol maakt op de arbeidsmarkt is het feit dat we mens zijn, zo besluit Van der Sluis. “We hebben emoties, we zijn creatief en adaptief, we kunnen liefhebben en we kunnen ons als we willen verenigen en verbinden om er samen beter van te worden.”

Gerelateerde artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
De kracht van een merchant-first strategie voor webshops
Financieel

De kracht van een merchant-first strategie voor webshops

25 juni 2025
Aan het woord; Edwin van den Oever, CEO Zwitserleven PPI
Financieel

Aan het woord; Edwin van den Oever, CEO Zwitserleven PPI

2 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}