• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 3 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Hackers dol op thuiswerken

FinancieelBranded Content
12 jul 2020
4 min. leestijd

Dankzij corona werd bijna de helft van de werkende Nederlanders gedwongen thuis te werken. De plotselinge omschakeling naar de werkplek van de toekomst opende de ogen bij zowel werknemers, werkgevers én hackers. “Kwaadwillenden zoeken altijd de zwakste schakel.”

Dankzij de coronacrisis ontdekten miljoenen Nederlanders de voordelen van thuiswerken. Nu het virus langzaam verdwijnt, blijken werknemers nauwelijks heimwee te hebben naar de kantoortuin. Uit onderzoek van de Nationale Vacaturebank en Intermediair blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagde thuiswerkers vaker op een ander locatie dan kantoor willen blijven werken. De wens van de werknemer is duidelijk: flexibiliteit alstublieft, werkgever. De hybride werkplek is here to stay.

Digitale transitie

“COVID-19 heeft de nieuwe manier van werken een push gegeven. Bedrijven die al voorsorteerden op de overgang naar digitaal werken hadden een voorsprong toen de coronamaatregelen werden aangekondigd en medewerkers vanuit huis moesten gaan werken” weet Vincent Meijer, Head of Information Security van IT-dienstverlener Ordina. Hij houdt zich dagelijks bezig met de digitale beveiliging en veiligheid van bedrijven. “Organisaties die die stap nog niet hadden gezet, moesten van de een op de andere dag een flexibele werkplek creëren voor hun medewerkers om deze aan het werk te houden en het arbeidsproces niet te verstoren.”

Darkweb

Die plotselinge overstap naar werken op afstand betekende laaghangend fruit voor hackers. Werknemers en bedrijven gingen applicaties gebruiken waarvan de veiligheidsinstellingen nog niet goed waren ingesteld. De politie meldde dat er maar liefst zeven maal zoveel cybercrime plaats vond als normaal. Hackers verstoorden Zoommeetingen, inloggegevens van bedrijfsnetwerken werden gestolen en te koop aangeboden op het darkweb en het aantal aanvallen met gijzelsoftware groeide sterk. “De stap naar de flexibele werkplek maakt het arbeidsproces complexer, onder andere op het gebied van veiligheid en beveiliging. Denk alleen al aan het privénetwerk waarmee werknemers inloggen op het bedrijfsnetwerk. Vaak hangen aan dat thuisnetwerk nog veel meer apparaten, waarvan je als bedrijf niet weet of ze goed beveiligd zijn en of kwaadwillenden zo alsnog jouw netwerk binnenkomen. Hackers zoeken de zwakte schakel in de keten” legt Meijer uit.

Integrale aanpak

Veel bedrijven zoeken daarom naar technologische oplossingen. Volgens Meijer is dat slechts één belangrijk aspect. Hij pleit voor een meer holistische en integrale benadering langs drie assen: organisatie, mensen en technologie. Voordeel van deze aanpak is niet alleen het vermijden van een oneindige reeks aan technologische oplossingen, maar ook aansluiting bij de bestaande veiligheidsstructuur, visie en bedrijfsstrategie van een bedrijf. “Bij Ordina werken we volgens een integrale aanpak. Daarbij kijken we op basis van de primaire activiteiten naar welke risico’s de organisatie loopt en wat een bedrijf al in place heeft qua beveiligingsfundament. Op basis van dat inzicht worden aanvullende maatregelen geselecteerd en een roadmap voor een security implementatieplan opgesteld. Vervolgens monitoren en controleren we of de maatregelen het juiste effect hebben en scherpen we de maatregelen aan in een continu proces. Ondertussen houd je je omgeving in de gaten en onderneem je direct actie als er een security incident plaatsvindt. Op deze manier stellen we organisaties in staat om continu te werken aan het verhogen van hun weerbaarheid.”

Shared responsibilities

De werkplek van de toekomst vraagt om een verandering in mindset wat betreft het arbeidsproces. Meijer “Het vertrouwen in werknemers is gegroeid. Werkgevers hoeven hun werknemers niet meer een bepaald aantal uren op kantoor aan het werk te zien. Die toegenomen vrijheid betekent echter ook een groei in shared responsibilities aangaande veiligheid. Die zijn toegenomen voor de werkgever én de werknemer.”

53% van de Nederlanders is positief over thuiswerken. Redenen om voor de werkplek van de toekomst te kiezen:

  • -geen reistijd (68%)
  • -indelen eigen tijd (61%)
  • -beter concentreren (34%)
  • -meer tijd met gezin (29%)
  • -betere balans werk en zorg voor gezin (27%)

Voor meer informatie over de mogelijkheden lees hier

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}