• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
maandag 30 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

We moeten weer trots zijn op producten die lang meegaan

Duurzaamheid
10 mrt 2025
1 min. leestijd

Kleding van slechte kwaliteit – ‘fast fashion’ – die na een paar wasbeurten versleten is. Elektronica die bijna niet te repareren valt. Spullen worden steeds sneller weggegooid. Dat is jammer en slecht voor het milieu.

Lees ook

Oók op het werk is afval scheiden zinvol

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen

‘We moeten weer trots zijn op producten die lang meegaan en waar een verhaal aan vastzit,’ meent Antoine Heideveld van Het Groene Brein. ‘Als je iemand vraagt naar zijn of haar mooiste meubel, dan is dat bijna altijd een erfstuk of ander meubel met veel herinneringen. Dat is het nieuwe narratief waaraan we met elkaar moeten bouwen. Tweedehands of gerepareerd wordt ten onrechte als niet-hip geframed. Daar moeten we vanaf.’ Circulair produceren is een logische manier van denken die je ook in de natuur terugziet, vertelt hij. ‘Daar is afval van de een grondstof voor de ander. Het eindresultaat is altijd positief. Ik ben al vanaf het begin van mijn studie biologie bezig om mensen bij elkaar te brengen rondom het thema duurzaamheid, vanuit een positief gevoel dat het goed is voor de welvaart, het welzijn van de mens en voor de planeet. Als je dat combineert, kom je tot goede oplossingen.’ Het heeft geleid tot netwerken als Het Groene Brein, een netwerk van 200 wetenschappers waar bedrijven die op zoek zijn naar kennis terechtkunnen, en de Corporatie Leren voor Morgen. ‘Het is heel praktisch. We brengen mensen bij elkaar die samen aan concrete oplossingen werken. En met resultaat.’

Week van de Circulaire Economie

‘Verduurzamen en circulariteit draait om meer dan alleen de technische uitdagingen. Je moet het samen doen. Mensen meekrijgen en een verdienmodel ontwikkelen.’ Tijdens de Week van de Circulaire Economie worden successen gevierd en gedeeld. ‘Er zijn duizenden voorbeelden, zoals het Repair Café, Mud Jeans en Fairphone. Maar ook een partij als NN Group die bij schade kijkt of het kan worden gerepareerd, in plaats van vervangen. Met mooie voorbeelden laten we zien hoe stevig de circulaire beweging al is.’ Heideveld gebruikt de ReUse Alliance als inspirerend voorbeeld. Dit netwerk van meubelbedrijven, retailers, verhuisbedrijven en opleidingen herstelt oude, versleten meubels tot nieuw. Deze worden vervolgens verkocht bij bekende woonketens.’ Circulair ondernemen zorgt voor nieuwe baankansen en creëert nieuwe beroepen, vertelt hij. ‘Voor veel mensen is meubelreparateur een fantastisch beroep, waar je heel blij van wordt. We zijn daar nu met ROC’s de opleidingen voor aan het ontwikkelen.’ Zo zijn er genoeg lichtpuntjes te vinden en zijn we op veel terreinen op de goede weg. Dat laten we zien in de week van de Circulaire Economie.

Van 17 t/m 22 maart vindt voor de tiende keer de Week van de Circulaire Economie plaats. De week is onderdeel van Het Versnellingshuis Nederland Circulair!

Gerelateerde artikelen

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid
Duurzaamheid

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid

24 juni 2025
Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025
Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties
Duurzaamheid

Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties

16 juni 2025
Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie
Duurzaamheid

Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}