• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 3 augustus 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Gestandaardiseerde processen de sleutel voor versnelling transitie

Duurzaamheid
26 sep 2023
3 min. leestijd

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat in 2050 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen van het aardgas af zijn. Over zeven jaar, in 2030 moet volgens de huidige beleidsinzet minimaal 120.000 utiliteitgebouwen verduurzaamd zijn. ‘Op de huidige manier van werken gaan we dat niet halen,’ constateren Thomas Piessens en Marco Witschge namens Techniek Nederland.

‘Nederland is in transitie, maar installatiebedrijven zijn daarmee ook in transitie. Een energietransitie vergt niet alleen nieuwe producten en oplossingen, maar ook nieuwe businessmodellen op gebied van advies en ontzorging maar het vraagt ook om andere type samenwerking en samenwerkingspartners et cetera. Er komen ook steeds nieuwe bedrijven op, vertelt Thomas Piessens, programmamanager Energie en Duurzaamheid bij Techniek Nederland, de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en technische detailhandel. ‘Mijn taak is om onze techniekbranche, met kennis, projecten en nieuwe samenwerkingen, te begeleiden bij die transitie. Daarbij gaat het onder meer om de vraag: hoe maken we het onze ondernemers makkelijker om te ondernemen in een wereld die snel verandert?’

Lees ook

“Goed afval scheiden is duurzaam én zorgt voor besparingen”

Wil de stad leefbaar blijven, dan moet deze zich aanpassen aan het klimaat

Open methodiek

Een van de projecten is BespaarSamen, een gestandaardiseerde, open methodiek om utiliteitsgebouwen te verduurzamen. Het doel daarbij is ervoor te zorgen dat de verschillende partijen in de keten makkelijker kunnen samenwerken met hun klanten, de eindgebruiker van bedrijfsgebouwen. ‘Als we blijven doen wat we al deden, gaan we opgave niet halen. De verduurzamingsopgave is daar te groot voor,’ stelt Marco Witschge, die vanuit digiGO betrokken is bij het project. ‘Als ieder bouwproject opnieuw moet worden bedacht, gaan we de doelen niet halen. In BespaarSamen zie je een combinatie van het gebruik van data in de keten en standaardiseren van processen waar het kan, op een open manier.’ BespaarSamen zet in op digitalisering en standaardisatie, en heeft als doel inefficiënties in de keten te minimaliseren. ‘Iedereen is voor standaardisatie. Tegelijkertijd wil iedereen bijzonder zijn,’ constateert Witschge. Piessens valt hem bij. ‘Als we het proces voor verduurzaming van bedrijfspanden iedere keer weer opnieuw moeten uitvinden, dan gaan we de doelen van 2050 niet halen. Alleen al de doorlooptijd van een volwaardig duurzaamheidsadvies bedraagt al gauw drie maanden. Vermenigvuldig dat maar eens met het aantal utiliteitgebouwen!’

Meerjarenplanning

De oplossing die met BepaarSamen wordt bewandeld, is het goed ontsluiten van de data naar andere partijen, zodat je het adviestraject kunt verslimmen en versnellen. Witschge: ‘Je hebt te maken met de installateur, de energieadviseur, de aannemer en de financier. Die kijken allemaal met verschillende brillen naar het project. Daarin kunnen gestandaardiseerde processen, contractvormen en protocollen, zoals prestatiegaranties helpen om sneller tot een concrete oplossing te komen.’ Een pand wordt zelden in één keer verduurzaamd, stelt hij. ‘Voor een meerjarenplanning is het belangrijk dat je de informatie op orde hebt. Wat zit er qua installaties in mijn gebouw en hoe benut ik de zogenoemde natuurlijke vervangingsmomenten om op het juiste moment de investering te doen?’

‘BespaarSamen is slechts een methodiek, een soort van stappenplan, waarin per stap een beginpunt en een eindpunt staat beschreven van wat je als eindresultaat mag verwachten,’ benadrukt Piessens. Beiden besluiten: ‘Voor de opdrachtgever draait het om één ding: het werkelijke energieverbruik per vierkante meter. Hij wil weten: wat doet mijn gebouw nu, wat gaat mijn gebouw doen na de verduurzaming en belangrijk kan er op basis van data ook aangetoond worden dat mijn gebouw beter presteert. Energielabels geven een indicatie, maar het werkelijke verbruik per m2 is de focus.’

Gerelateerde artikelen

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid
Duurzaamheid

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid

24 juni 2025
Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025
Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties
Duurzaamheid

Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties

16 juni 2025
Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie
Duurzaamheid

Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}