Louwman investeert in het aftersalesnetwerk voor de nieuwe generatie bedrijfswagens. Bijvoorbeeld door de werkplaatsen toekomstbestendig te maken voor het onderhouden van EV- en waterstoftrucks. Met kennisevents informeert Louwman bedrijven over de ontwikkelingen rondom elektrisch- en waterstoftransport.
‘Goede aftersales is cruciaal om de nieuwe generatie bestelwagens en trucks te onderhouden’
‘We bestaan 100 jaar en willen doorgaan naar de volgende 100 jaar. Dat betekent dat we als bedrijf voor grote veranderingen staan, die nodig zijn om een duurzame partner te blijven,’ vertelt Marco Boere, managing director Vans & Trucks bij Louwman. De herijking van de services vindt plaats over de volle breedte. ‘Het gaat niet alleen om ons aanbod van bestelwagens en trucks, maar ook om de diensten eromheen. We bieden een totaalpakket aan mobiliteitsdiensten en services en vormen daarmee een belangrijke schakel in de transitie naar duurzame mobiliteit ’ De diensten die nodig zijn om de verduurzaming mogelijk te maken gaan veel verder dan het traditionele agentschap, benadrukt Boere. ‘Naast het financieren van emissievrije voertuigen faciliteren we ook de oplossingen om de aanpassingen aan de infrastructuur van de vervoerder mogelijk te maken. Zo werken wij bijvoorbeeld samen met Landport voor het plaatsen van laadoplossingen, waterstofgeneratoren en accuopslag. Wij bieden vanuit Louwman eigen financierings- en leasingsmogelijkheden voor producten, diensten, en duurzaamheidsoplossingen inclusief verzekeringen, zodat wij op basis van maandtarieven een oplossing op maat bieden voor onze relaties.’
Total cost of ownership
Er zijn veel veranderingen en daardoor is er veel behoefte aan informatie bij ondernemers ervaart Boere. ‘We verzorgen als Louwman kennisevents, ook met gastsprekers, om onze klanten te voorzien van informatie en kennis over elektrificeren en waterstof over te brengen.’ Daarbij gaat het over de veranderende markt en veranderingen bij de overheid. ‘Met de wijzigingen in wetgeving die op ons pad komen, gaat een elektrisch of waterstof aangedreven bedrijfswagen in aanschaf en onderhoud gunstiger zijn dan diesel. Dat is iets om nauwlettend in de gaten te houden, de verwachting is dat het niet al te lang meer duurt.’ Vanuit Louwman drukt Boere de overheid op het hart om duidelijk en koersvast te blijven. Hij gebruikt de elektrische bestelauto van 4250 kilogram als voorbeeld hoe het fout kan gaan. ‘Die wordt op dit moment niet verkocht omdat je vanwege het hogere gewicht, veroorzaakt door het accupakket, een groot rijbewijs nodig hebt. Daarmee lopen de verduurzaming en het vertrouwen van ondernemers een deuk op.’ Niet alleen de overheid heeft een rol. ‘De markt moet bereid zijn om voor de verduurzaming van het transport te betalen’.
Adviesrol
Boere is ervan overtuigd dat het speelveld van fabrikanten de komende jaren sterk kan veranderen. Hij maakt een vergelijking met de telecombranche. ‘Er was een absolute marktleider in telefonie, maar die heeft de afslag toch gemist. Dat is de reden dat wij ons vooral verdiepen in de technologie die achter waterstof en EV zit. Die veranderingen gaan enorm hard en daar sorteren we op door het aftersalesnetwerk, waar de transportbedrijven hun bestelwagens en trucks kunnen laten onderhouden. We maken onze werkplaatsen toekomstbestendig door ze te verbouwen of nieuwbouw te plegen, waarbij de panden geschikt worden gemaakt voor elektrische en waterstofbedrijfswagens. Ook investeren we in trainingen en opleidingen van onze mensen zodat ze altijd op de hoogte zijn van de nieuwste technieken en gecertificeerd zijn voor de werkzaamheden. Dat zijn behoorlijke investeringen. De aftersales is cruciaal om de nieuwe generatie bedrijfswagens te mogen onderhouden, ook van nieuwe toetreders in de markt. We kijken vooral naar de technologie achter het product. De technologie van waterstof is voor 30 procent in handen van eén van onze belangrijkste partners. We hebben zelf een aantal waterstoftrucks rijden voor ons onderdelentransport. Louwman investeert in de toekomst vanuit een duidelijke visie op de transitie van het goederenvervoer. Het draait erom dat het hele servicepakket op orde is, benadrukt Boere: ‘De financierbaarheid van de nieuwe trucks, de reparatie/onderhoudscontracten en verzekeringen en laadinfrastructuur erachter maakt dat we ons in een breed speelveld mee ontwikkelen in de bedrijfswagen- en vrachtwagenmarkt. We willen over de looptijd van de voertuigen, die langer meegaan dan dieselvoertuigen, de garantie aan transportondernemers kunnen bieden dat we met alle diensten en services die we hebben de voertuigen op de weg kunnen houden. Dat is waar Louwman voor staat. We willen in de transport- en bedrijfswagenmarkt de partner zijn voor de toekomst.’