Wij zijn JDE Peet’s, een groot wereldwijd koffie- en theebedrijf, in Nederland bekend van o.a. de merken Douwe Egberts, L’OR, Senseo en Pickwick. We maken serieus werk van het verduurzamen van de hele koffieketen – van boon tot kop. Met ons duurzaamheidsprogramma Common Grounds werken we aan een positieve impact op de planeet, de mensen en de toekomst van koffie.
Als koffiebedrijf zijn wij niet alleen afhankelijk van koffieboeren maar ook van de natuur en het klimaat. Zonder boeren en zonder gezond klimaat hebben we geen toekomst. Daarom investeren we in de veerkracht van bijna een miljoen boeren en verminderen we onze uitstoot in de hele keten. Duurzaamheid is geen politiek statement, maar verantwoord ondernemerschap. En de enige manier om onze groei op lange termijn te waarborgen.
We erkennen de risico’s in de keten en pakken deze eigenhandig aan middels onze continue verbeteraanpak van ‘assess, address, progress’ (onderzoeken, aanpakken en vooruitgang boeken). Met extern gevalideerde Science Based Targets (SBTi) werken we gericht aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen in onze hele toeleveringsketen en zetten we stappen om klimaatverandering aan te pakken.
Momenteel lopen er 73 actieve projecten, verspreid over 23 landen, waarmee we sinds 2015 al 835.000 boeren hebben bereikt. Koffieboeren kunnen gratis aan deze projecten deelnemen. Onze investeringen in Common Grounds projecten richten zich onder andere op verbeterde levensomstandigheden en regeneratieve landbouw.
“Het werk dat we doen gaat over het veiligstellen van de toekomst van koffie: de levens die ervan afhankelijk zijn en de planeet waarop we allemaal leven” – Nadia Hoarau- Mwaura Global Responsible Sourcing Director, JDE Peet’s
Mede door onze investeringen passen 50% van de koffieboeren betrokken in onze projecten al enige vorm van regeneratieve landbouwpraktijken toe. We hebben al bijna 1 miljoen bomen uitgedeeld om de biodiversiteit en de veerkracht van het ecosysteem te bevorderen. Koffie is een gewas wat juist goed kan groeien in de schaduw, onder het bladerdak van bomen. Daarnaast hebben we meer dan 6 miljoen ‘coffee seedlings’ (koffiezaadjes) gedistribueerd om te groeien tot gezonde planten met een goede oogst. Boeren worden via trainingen ondersteund om betere inkomsten te realiseren, zoals door het toepassen van ‘biochar’ of bepaalde snoeitechnieken voor het verjongen van planten, en door diverse gewassen naast elkaar te telen wat zorgt voor verschillende inkomstbronnen.
“We hanteren een end-to-end aanpak en richten ons op gebieden waar we het grootste verschil kunnen maken. Dit omvat het streven naar net-zero uitstoot, ontbossingsvrije toeleveringsketens en duurzame verpakkingen. Van het gebruik van koffiedik om onze fabrieken van stroom te voorzien tot het ondersteunen van boeren bij regeneratieve praktijken; we innoveren in onze toeleveringsketen om uitstoot en afval te verminderen en ontbossing te voorkomen.” – Wisse ten Bosch- Environmental Footprint Specialist, JDE Peet’s
Koffie heeft (per consumptie) een relatief gunstige footprint in vergelijking met veel andere producten. Dankzij de stappen die we de afgelopen jaren hebben gezet en de juiste projecten en doelen die inmiddels lopen, kijken we met vertrouwen naar de toekomst. Onze vooruitgang en inzet op het gebied van duurzaam ondernemen wordt ook extern erkend. Zo zijn we sinds vorig jaar als enige Europese voedingsmiddelenbedrijf opgenomen in de Dow Jones Sustainability World Index. Daarnaast is JDE Peet’s in 2025 als enige koffiebedrijf vertegenwoordigd op de Time 500 lijst van World’s Most Sustainable Companies of 2025.
We zetten ons actief in om de hele koffieketen te verduurzamen en nemen binnen verschillende initiatieven een prominente rol. Zo werken we onder andere aan de ontwikkeling van klimaatresistente koffieplanten en aan een uniforme methode om de CO2-voetafdruk van koffie te meten. Ook op het gebied van verpakkingen tonen we duurzaam leiderschap, bijvoorbeeld door het verbeteren van de recycling van onze koffiecapsules.
Samen met negen andere koffiebedrijven richtten wij in 2023 de Vereniging Koffiecapsule Recycling (KCR) op. KCR wil met haar ‘waste no cup’ missie ervoor zorgen dat aluminium en plastic capsules in heel Nederland worden uitgesorteerd voor recycling. Onlangs sloot KCR een convenant met Verpact, de organisatie die verantwoordelijk is voor de inzameling en recycling van verpakkingsafval in Nederland. In dit convenant is onder andere afgesproken dat consumenten vanaf januari 2026 in bronscheidingsgemeenten hun gebruikte capsules bij het PMD-afval mogen deponeren. Volgens Hester Klein Lankhorst, CEO van Verpact, is het convenant een voorbeeld van ketensamenwerking die vooruitloopt op regelgeving: “Door samen met KCR de inzameling en recycling van koffiecapsules te regelen, behouden we kostbare grondstoffen. Het is een belangrijke stap richting een circulaire verpakkingsketen.”
Het voorbeeld van deze samenwerking laat zien dat we met ons Common Grounds programma op grote schaal impact creëren en bijdragen aan systeemverandering in de koffie- en thee-industrie.