Facilitymanagement is breed en beslaat alle ondersteunende processen die buiten de kerntaken van een onderneming vallen, van ICT en gebouwbeheer tot schoonmaak en catering. Bij de inkoop van facilitaire diensten moet de vraag ‘wat voor organisatie willen we zijn?’ centraal staan, adviseert FMN-voorzitter Michel Tobé opdrachtgevers.
Facilitymanagement levert een essentiële bijdrage in het wel of niet aan je binden van mensen, aldus Tobé.
‘Met je facilitair beleid kun je met je keuzes een bijdrage leveren aan het duurzaamheids- en DEI-beleid (diversiteit, gelijkheid, inclusiviteit) van je organisatie. Het helpt je om je purpose zichtbaar te maken.’ Hij maakt zijn punt duidelijk met een voorbeeld bij de gemeente Capelle a/d ijssel, waar hij werkt. ‘In het vorige collegeprogramma stond “Elke Capellenaar telt mee!”. Via de catering geven we daar invulling aan en werken we met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’ De gemeente slaat daarmee een driedubbele slag, meent hij. ‘Je bindt je medewerkers met een fijne werkplek, maar je levert ook nog eens een directe bijdrage aan het beleid van de organisatie.’ De gastvrijheid van een organisatie begint bij de facilitaire ondersteuning, maar daar hoort ook wederkerigheid bij, stelt Tobé. ‘Als je wil dat een schoonmaker of beveiliger zich welkom of gewaardeerd voelt, moet je zorgen dat iemand zich gezien voelt. Dat kan heel eenvoudig, door “hallo” te zeggen of een praatje te maken, maar ook door mensen uit te nodigen voor het personeelsfeest.’
VN duurzaamheidsdoelen
Tobé haalt de 17 duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties (SDG) aan. Samen met consultancybureau Ifmec en Yvette Watson heeft FMN deze duurzaamheidsdoelen uitgewerkt voor Facility Management in de vorm van een aantal videofilmpjes. In vervolg hierop heeft professor Facility Management Mark Mobach, verbonden aan de Hanze University of applied Sciences Groningen verder onderzoek gedaan met de vraag: hoe kunnen we als facilitair invloed uitoefenen op het bereiken van de duurzaamheidsdoelen? Juist om te laten zien welke impact je met facilitair kunt maken. ‘Mensen aan de onderkant van de maatschappij kunnen een prima baan hebben in het facilitaire domein. De sector biedt ze een enorme kans om te groeien in hun werk.’ Hij noemt de schoonmaak: ‘Het is bekend dat daar veel mensen werken met een migratie achtergrond die de Nederlandse taal soms slecht beheersen. Je hebt tegenwoordig apps die simultaan vertalen wat iemand zegt of de werkinstructie geeft in iemands eigen taal. Daar wordt bij schoonmaakorganisatie CSU van gebruikgemaakt. Waardoor iemand sneller kan groeien in zijn of haar rol. Daarmee pak je meerdere VN duurzaamheidsdoelen tegelijkertijd, zoals armoede, onderwijs en bestaanszekerheid.’ Juist in beroepen waar handen nodig zijn, zoals de catering, schoonmaak en zorg, slaat de krapte op de arbeidsmarkt extra hard toe. Dat biedt kansen voor sociale innovatie, met inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.