• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 1 augustus 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Duynie

Duynie leidt de transitie naar een circulaire voedingsindustrie

Duurzaamheid
9 jun 2025
2 min. leestijd

Hoe maak je reststromen waardevol? Marktleider Duynie bewijst dat innovatie en samenwerking de sleutel zijn in de transitie naar een circulaire voedingsindustrie. Het internationaal opererende bedrijf met Nederlandse roots zoekt al decennia met succes naar nieuwe manieren om waarde te creëren uit plantaardige reststromen uit de industrie.

Of je nu een bierbrouwerij, een frietfabriek of een groenteverwerker bent, in je industriële proces heb je altijd te maken met reststromen. Duynie noemt dit co-producten, ofwel producten van waarde die naast het hoofdproduct ontstaan. Zoals snijzetmeel, aardappelschillen, wortelsnippers en suikerbieten perspulp. Deze reststromen worden door het van origine Nederlandse bedrijf Duynie (zie kader) opgewaardeerd en waardevol gemaakt. ‘Creating New Value’ is niet voor niets al vanaf de oprichting in 1968 dé missie van Duynie. CEO Jonathan Job legt uit: ‘Met Duynie lossen we in feite twee problemen op. Enerzijds dat van pro- ducenten, onze leveranciers. Dat zijn dus bedrijven uit de voedings-, dranken en biobrandstofindustrie in heel Europa. Anderzijds van bedrijven uit heel andere sectoren en ketens, zoals veehouders die behoefte hebben aan betaalbare, voedzame diervoeding, of levensmiddelenfabrikanten die ingrediënten nodig hebben met een lage CO2-voetafdruk. Onze rol is het verwaarden van co-producten van fabrikanten en ervoor te zorgen dat die elders optimaal kunnen worden hergebruikt. Met een zo groot mogelijke nieuwe waarde.’ Elk co-product wordt zorgvuldig beoordeeld om de beste circulaire toepassing te vinden, of dat nu is als ingrediënt in voeding, als veevoer, in huisdierenvoeding, als gemodificeerde lijm of zelfs als basis voor groene energie.

Van reststroom naar verdienmodel

Lees ook

Thermia Warmtepompen: 100 jaar duurzaamheid

Energiezekerheid wordt een steeds belangrijker aandachtspunt voor organisaties

Met concrete voorbeelden maakt Job duidelijk hoe die waardecreatie er in de praktijk uitziet. ‘Neem bierbrouwers. Zij houden gebruikt graan over na hun bierproductie. Dat graan hoeft niet verspild te worden, want het kan uitstekend dienen als bijvoorbeeld veevoer.’ Maar het kan nog innovatiever. ‘Na jarenlang onderzoek hebben we nu een technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt om het eiwit uit dit graan te halen dat zelfs kan worden gebruikt in hoogwaardige voedingsmiddelen voor mensen. Zoals in plantaardige alternatieven voor vlees bijvoorbeeld. Kortom, die bierbrouwerij kan op zo’n manier niet alleen zijn voedselverspilling verminderen en zijn duurzaamheidsdoelen behalen, maar ook meer economische waarde halen uit zijn co-producten.’ Zo ontstaan echt werkende circulaire businessmodellen, waarbij sectoren elkaar helpen. Job spreekt vol trots en enthousiasme over dit werk. ‘Toen ik zo’n 13 jaar geleden bij Duynie begon, had ik verwacht een leuke, interessante baan te krijgen. Maar al snel werd het meer dan dat. Ik merkte hoe we bij Duynie een positieve impact op de wereld maken. Door circulariteit, door volledig gebruik te maken van de reststromen van bedrijven als Heineken en Cargill. Bij Duynie zijn we echt met de duurzame toekomst bezig.’

Het belang van innovatie en samenwerking
Het circulaire businessmodel van Duynie is schaalbaar en werkt al 5 decennia succesvol. ‘Toen ik hier begon, transformeerden en verwaardde we iets meer dan 2 miljoen ton aan co-producten op jaarbasis. Intussen doen we dit al met 6,5 miljoen ton per jaar, met de ambitie om naar 10 miljoen ton in 2030 te groeien. Ook zullen we actief zijn in elk Europees land dat bijdraagt aan de versnelling van ons doel om co-producten tot het maximale te verwaarden, zoals de afzet in voedingsmiddelen. Dit allemaal zonder uit het oog te verliezen de beste servicepartner te zijn voor onze leveranciers. Een ideaal einddoel is een volledig duurzame en circulaire voedselketen, waarin niets meer verspild wordt en alles continu wordt hergebruikt.’ Om die ambities te realiseren, is er volop werk aan de winkel. Daarbij zet Duynie in het bijzonder in op innovatie én op samenwerking. Job: ‘Partnerships zijn voor ons van cruciaal belang. Met nog meer samenwerking met ketenpartners kunnen we een nog grotere impact maken. In alle sectoren is men intussen doordrongen van het belang van een duurzame bedrijfsvoering. Bij Duynie helpen we bedrijven graag met een oplossing op maat, die in tal van opzichten waarde toevoegt aan hun reststromen. We hebben een bewezen track record, waarmee we kunnen aantonen dat duurzaamheid en economische groei hand in hand kunnen gaan.’

Duynie

Duynie is de Europese marktleider in de valorisatie van co-producten uit de voedingsmiddelen-, dranken- en biobrandstofindustrie. Duynie werd in 1968 opgericht en is uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met 500 medewerkers die werken aan de missie om nieuwe waarde te creëren uit co-producten. Daarmee helpt Duynie de wereld in de transitie naar circulariteit, door optimaal gebruik te maken van grondstoffen en de ecologische impact te verminderen. Het hoofdkantoor van Duynie bevindt zich in Nederland en het bedrijf is actief in meer dan 20 Europese landen. Duynie heeft klanten in de veevoer-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Duynie maakt deel uit van de agrarische coöperatie Royal Cosun.

Meer informatie? Klik dan hier.

Gerelateerde artikelen

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid
Duurzaamheid

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid

24 juni 2025
Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025
Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties
Duurzaamheid

Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties

16 juni 2025
Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie
Duurzaamheid

Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}