Hoe maak je reststromen waardevol? Marktleider Duynie bewijst dat innovatie en samenwerking de sleutel zijn in de transitie naar een circulaire voedingsindustrie. Het internationaal opererende bedrijf met Nederlandse roots zoekt al decennia met succes naar nieuwe manieren om waarde te creëren uit plantaardige reststromen uit de industrie.
Of je nu een bierbrouwerij, een frietfabriek of een groenteverwerker bent, in je industriële proces heb je altijd te maken met reststromen. Duynie noemt dit co-producten, ofwel producten van waarde die naast het hoofdproduct ontstaan. Zoals snijzetmeel, aardappelschillen, wortelsnippers en suikerbieten perspulp. Deze reststromen worden door het van origine Nederlandse bedrijf Duynie (zie kader) opgewaardeerd en waardevol gemaakt. ‘Creating New Value’ is niet voor niets al vanaf de oprichting in 1968 dé missie van Duynie. CEO Jonathan Job legt uit: ‘Met Duynie lossen we in feite twee problemen op. Enerzijds dat van pro- ducenten, onze leveranciers. Dat zijn dus bedrijven uit de voedings-, dranken en biobrandstofindustrie in heel Europa. Anderzijds van bedrijven uit heel andere sectoren en ketens, zoals veehouders die behoefte hebben aan betaalbare, voedzame diervoeding, of levensmiddelenfabrikanten die ingrediënten nodig hebben met een lage CO2-voetafdruk. Onze rol is het verwaarden van co-producten van fabrikanten en ervoor te zorgen dat die elders optimaal kunnen worden hergebruikt. Met een zo groot mogelijke nieuwe waarde.’ Elk co-product wordt zorgvuldig beoordeeld om de beste circulaire toepassing te vinden, of dat nu is als ingrediënt in voeding, als veevoer, in huisdierenvoeding, als gemodificeerde lijm of zelfs als basis voor groene energie.
Van reststroom naar verdienmodel
Met concrete voorbeelden maakt Job duidelijk hoe die waardecreatie er in de praktijk uitziet. ‘Neem bierbrouwers. Zij houden gebruikt graan over na hun bierproductie. Dat graan hoeft niet verspild te worden, want het kan uitstekend dienen als bijvoorbeeld veevoer.’ Maar het kan nog innovatiever. ‘Na jarenlang onderzoek hebben we nu een technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt om het eiwit uit dit graan te halen dat zelfs kan worden gebruikt in hoogwaardige voedingsmiddelen voor mensen. Zoals in plantaardige alternatieven voor vlees bijvoorbeeld. Kortom, die bierbrouwerij kan op zo’n manier niet alleen zijn voedselverspilling verminderen en zijn duurzaamheidsdoelen behalen, maar ook meer economische waarde halen uit zijn co-producten.’ Zo ontstaan echt werkende circulaire businessmodellen, waarbij sectoren elkaar helpen. Job spreekt vol trots en enthousiasme over dit werk. ‘Toen ik zo’n 13 jaar geleden bij Duynie begon, had ik verwacht een leuke, interessante baan te krijgen. Maar al snel werd het meer dan dat. Ik merkte hoe we bij Duynie een positieve impact op de wereld maken. Door circulariteit, door volledig gebruik te maken van de reststromen van bedrijven als Heineken en Cargill. Bij Duynie zijn we echt met de duurzame toekomst bezig.’
Het belang van innovatie en samenwerking
Het circulaire businessmodel van Duynie is schaalbaar en werkt al 5 decennia succesvol. ‘Toen ik hier begon, transformeerden en verwaardde we iets meer dan 2 miljoen ton aan co-producten op jaarbasis. Intussen doen we dit al met 6,5 miljoen ton per jaar, met de ambitie om naar 10 miljoen ton in 2030 te groeien. Ook zullen we actief zijn in elk Europees land dat bijdraagt aan de versnelling van ons doel om co-producten tot het maximale te verwaarden, zoals de afzet in voedingsmiddelen. Dit allemaal zonder uit het oog te verliezen de beste servicepartner te zijn voor onze leveranciers. Een ideaal einddoel is een volledig duurzame en circulaire voedselketen, waarin niets meer verspild wordt en alles continu wordt hergebruikt.’ Om die ambities te realiseren, is er volop werk aan de winkel. Daarbij zet Duynie in het bijzonder in op innovatie én op samenwerking. Job: ‘Partnerships zijn voor ons van cruciaal belang. Met nog meer samenwerking met ketenpartners kunnen we een nog grotere impact maken. In alle sectoren is men intussen doordrongen van het belang van een duurzame bedrijfsvoering. Bij Duynie helpen we bedrijven graag met een oplossing op maat, die in tal van opzichten waarde toevoegt aan hun reststromen. We hebben een bewezen track record, waarmee we kunnen aantonen dat duurzaamheid en economische groei hand in hand kunnen gaan.’
Duynie
Duynie is de Europese marktleider in de valorisatie van co-producten uit de voedingsmiddelen-, dranken- en biobrandstofindustrie. Duynie werd in 1968 opgericht en is uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met 500 medewerkers die werken aan de missie om nieuwe waarde te creëren uit co-producten. Daarmee helpt Duynie de wereld in de transitie naar circulariteit, door optimaal gebruik te maken van grondstoffen en de ecologische impact te verminderen. Het hoofdkantoor van Duynie bevindt zich in Nederland en het bedrijf is actief in meer dan 20 Europese landen. Duynie heeft klanten in de veevoer-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Duynie maakt deel uit van de agrarische coöperatie Royal Cosun.