• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 15 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Duurzaam ondernemen: de toekomst van de voedingsindustrie

Duurzaamheid
9 jun 2025
1 min. leestijd

De voedingsindustrie verduurzaamt razendsnel. Niet als marketingtruc, maar als noodzakelijke strategie voor bedrijven én onze planeet.

Chocolade of koffiebonen zonder moderne slavernij en kinderarbeid in het productieproces. Apps die voorkomen dat voedsel wordt weggegooid door het te verkopen tegen een lagere prijs. Veevoer gemaakt uit reststromen om zo de CO2-uitstoot te verminderen. Groente, fruit of thee die zijn geproduceerd of geïmporteerd met uiterste zorg voor de hele keten. Waarbij boeren, telers of plukkers dus een eerlijk inkomen krijgen, hun kinderen onderwijs krijgen en de complete gemeenschap meeprofiteert.

MVO als structurele ontwikkeling

Lees ook

De Duurzaamste Bouwer focust zich op complete verduurzaming

De evolutie naar flexibel zakelijk autorijden

Het rijtje voorbeelden van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de voedingsindustrie is nog (veel) verder uit te breiden. Van biobased verpakkingen, energie-efficiënte voedselproductie en lokale processen tot transparantie over duurzame voeding, certificeringen, verantwoord waterbeheer en oog voor biodiversiteit. Van ontbossingsvrije voedingsproducten en de eiwittransitie tot kringlooplandbouw en duurzame grondstoffen. Het is duidelijk: maatschappelijk verantwoord ondernemen – met oog voor mens, milieu en klimaat – is in Nederland geen tijdelijke trend of hype, maar een structurele ontwikkeling.

Innovatie maakt duurzame voedselproductie mogelijk

Klimaatverandering, schaarste aan grondstoffen, sociale ongelijkheid en kritische consumenten dwingen bedrijven tot duurzaam en eerlijk handelen. Overheden stellen strengere regels op, zoals CO2-reductie en transparantie in de keten. Daarnaast kiezen steeds meer consumenten bewust voor duurzame producten, wat bedrijven economisch stimuleert om hierin te investeren. Innovaties zoals circulaire productie en korte ketens maken duurzame keuzes daarbij ook haalbaar én rendabel. Ook onderwijsinstellingen en kennisorganisaties spelen een groeiende rol door onderzoek te doen naar duurzame voedselproductie en door bedrijven te helpen met het ontwikkelen van circulaire verdienmodellen. Banken en investeerders kijken kritischer naar de impact van voedselbedrijven en koppelen financiering steeds vaker aan duurzaamheidscriteria.

Strategische koers voor de toekomst

Tegelijkertijd zorgt technologische vooruitgang – zoals blockchain voor ketentransparantie, precisielandbouw of verticale teelt – voor nieuwe mogelijkheden om duurzamer te produceren en verspilling te verminderen. Wet- en regelgeving vanuit de EU, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en verplichte due diligence, versnelt de overgang naar een verantwoorde voedselketen. Deze brede maatschappelijke, technologische en politieke druk zorgt ervoor dat duurzaam en eerlijk produceren niet alleen gewenst is, maar feitelijk onmisbaar voor de ‘licence to operate’ van bedrijven in de voedingsindustrie. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is daarmee dus geen tijdelijk marketinginstrument, maar een noodzakelijke en strategische koers voor de toekomst van de sector én de planeet.

Gerelateerde artikelen

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen
Duurzaamheid

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen

9 juni 2025
Goed voor het milieu én voor je billen
Duurzaamheid

Goed voor het milieu én voor je billen

9 juni 2025
Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?
Duurzaamheid

Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?

9 juni 2025
Groenten en fruit met smaak en duurzame impact
Duurzaamheid

Groenten en fruit met smaak en duurzame impact

9 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}