Vanaf 1 januari 2027 geldt een extra belasting op alle zakelijke leaseauto’s die niet volledig elektrisch zijn. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) vreest problemen én bepleit een verhoging van de onbelaste vergoeding voor zakelijke kilometers.
De regeling voorziet niet in een ‘pauzeknop’ bij een vervangende auto
Werkgevers betalen vanaf komend jaar 12% extra belasting over de catalogusprijs van een niet-elektrische leaseauto. Het maakt zelfs de schoonste hybride onbereikbaar voor leaserijders.
De pseudo-eindheffing
De pseudo-eindheffing komt boven op de fiscale bijtelling van 22%. De werkgever mag de kosten niet doorbelasten aan de werknemers. Het gaat ervoor zorgen dat er meer mensen met hun privéauto gaan rijden, voorspelt VZR-directeur Anton Pluim. ’Als werkgever wil je die belasting niet. Dat betekent dat jij je werknemers gaat verbieden om een andere auto te kiezen. Die zijn verplicht om een EV uit te kiezen.’ Hij voorziet vooral problemen bij de uitvoering en noemt het een ’onwerkbaar gedrocht’. De regeling voorziet niet in een ’pauzeknop’ voor situaties waarbij een vervangende auto nodig is, zoals bij schade. ’Als dat een hybride of benzineauto is, zadel je je werkgever op met een boete, want de regeling kent geen enkele flexibiliteit. Vanaf dag één dat jij in een andere auto rijdt, die niet volledig EV is, betaalt jouw baas voor die maand voor een twaalfde van de catalogusprijs de pseudo-eindheffing.’ Het gaat ook de autoverhuurbedrijven raken. ’Het verdienmodel van een verhuurbedrijf zit zo in elkaar dat ze diezelfde auto met trekhaak aan een particulier kunnen meegeven voor in het weekend of de vakantie. En die wil liever geen EV. Met deze regeling is dat model einde verhaal.’
Onbelaste kilometervergoeding
Jaarlijks berekent de VZR op basis van de gemiddelde autokosten (bron: ANWB) uit wat een zakelijke rijder met een privéauto kwijt is. Per kilometer is dit 38 cent. ’Door de hoge brandstofprijzen hebben wij in maart een nieuwe berekening gemaakt, waarbij we uitkomen op 41 cent per kilometer. Inmiddels is de prijs aan de pomp minstens alweer 25 cent per liter omhoog.’ De onbelaste kilometervergoeding ligt daar ver onder, op 23 cent per kilometer. Wil je als werkgever zorgen dat een werknemer netto 41 cent in handen krijgt, dan moet je 52 cent vergoeden. ’Het is een vreemde situatie, want brandstof heeft al hogere accijns en het hoge btw-tarief. Dus het is belasting op belasting. Wij pleiten voor een koppeling naar de werkelijke kosten.’
Verdienen aan laadsessies
Pluim eindigt met een tip voor EV-rijders. ’Met het emissieverhandelingssysteem, waarbij je CO2 -rechten geld waard zijn, kun je sinds begin van dit jaar verdienen aan laadsessies. Nederland loopt daarin voor. Als je een thuislaadpaal hebt die aan bepaalde technische eisen voldoet, kun je de rechten die je opbouwt door thuis jouw auto op te laden, op jaarbasis verhandelen. We hebben ons collectief aangewend om te zorgen dat je daarvan kan profiteren, Op onze website staat een voorbeeld op basis van een zakelijke rijder die 30.000 kilometer per jaar rijdt. Die zou zo een bedrag van tussen de 500 en 600 euro per jaar kunnen terugkrijgen.’






