• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

De beste remedie tegen stijgende gasprijzen: vloerisolatie

Duurzaamheid
14 dec 2021
3 min. leestijd

Door de stijgende gasprijzen en energieprijzen is voor de consument een hot topic om de eigen woning te verduurzamen om zo kosten te besparen. Met TONZON Vloerisolatie en het optimaliseren van de warmteafgifte van de cv is een winst van wel 25 à 40 procent op de stookkosten te behalen. Nu spaargeld nauwelijks nog rendement oplevert, is er driedubbele winst te behalen: een gezondere woning, meer wooncomfort en een besparing op de energiekosten.

De investering is zo in twee à drie stookseizoenen terugverdiend. Gevraagd naar het geheim van TONZON, antwoordt Ton Willemsen, CEO & special projects Tonzon: “We weten hoe warmte stroomt en hoe je die het bestekunt tegenhouden. Er worden een aantal denkfouten gemaakt, die aan de basis staan van de bestaande isolatienormen. De aanpak van woningisolatie in Nederland is die van een theemuts. De buitenkant wordt wel geïsoleerd maar de meeste Nederlandse woningen staan nog met blote voeten in de sneeuw.”

Lees ook

“Goed afval scheiden is duurzaam én zorgt voor besparingen”

ForaVida® overkappingen en glazen schuifwanden: omarm het buitenleven

Energiebesparing

De basiskennis is niet aanwezig. “Warmte stijgt niet, alleen warme lucht stijgt. Dus als je beneden in huis de vloer niet isoleert, moet je de woonkamer warm blijven stoken. Door die koude vloer gaat ongewild de thermostaat omhoog. Daardoor verbruiken veel woningen die op papier al af zijn (NOM, Label A, Energie Neutraal ed.) toch meer energie dan in de norm is berekend.” De focus ligt te veel op (drie)dubbel glas en muurisolatie en te weinig op vloerisolatie, stelt Willemsen vertwijfeld. “Als je je dak isoleert gaat je energielabel van C naar A, maar blijft het gasverbruik hoog. Met vloerisolatie blijft het label C terwijl je verbruik daalt. Gelukkig zijn mensen slim en kijken ze naar de energiebesparing in plaats van het energielabel.”

Stookseizoen

De besparing op de verwarmingskosten is te danken aan de tweeslag van TONZON Vloerisolatie, onder vloer aangevuld met buisisolatie, al dan niet met koppelfolie (voorheen WTW-folie) en het cv-optimaliseringspakket. Deze bestaat uit HR-radiatorfolie en Vensterbankfolie. Deze zorgt als een soort spoiler ervoor dat de warme lucht makkelijker en sneller de kamer in komt. De essentie van de vloerisolatie van TONZON is dat er geen warmte meer verloren gaat via de vloer. Ton Willemsen legt uit dat een groot deel van het warmteverlies in huis, juist via de vloer plaatsvindt. De aanpak van TONZON gaat verspilling tegen. “Het grootste warmtetransport vindt plaats door middel van warmtestraling. Via de vloer lekt zo warmte naar de koude grond onder het huis.”

Veel van de besparingseffecten zijn indirect. Er is minder behoefte om bij te stoken. Dankzij de warmere vloer krijg je al bij een lagere luchttemperatuur een comfortabel gevoel. Hierdoor hoeft de verwarming in de ochtend later aan en kan de thermostaat minder hoog worden gezet. ’s Avonds kan de verwarming juist eerder uit omdat de warmte blijft hangen. De dagelijkse stooktijd wordt dus korter. Het stookseizoen is korter omdat de behoefte aan extra warmte pas bij een lagere buitentemperatuur ontstaat. “Omdat de vloer warmer is, voel je je al comfortabel bij een lagere luchttemperatuur. Daardoor heeft vloerisolatie een veel grotere impact op het energieverbruik dan nu nog wordt aangenomen.” Bovendien heb je minder last van schimmels en huisstofmijt.

Klimaatefficiënt

Willems verbaast zich over de fouten in de aannames en lacunes in de gehanteerde rekenmethoden. “We moeten bij de maatregelen die we treffen ook kijken naar de naar de klimaatkosten.” Als voorbeeld noemt hij de klimaatefficiëntie van ‘nul op de meter’-woningen. “Er gaat wel zeven jaar overheen voordat de maatregelen winst opleveren voor het klimaat. De zonnepanelen worden in Vietnam en China geproduceerd met steenkolenstroom. TONZON Vloerisolatie is een van de meest klimaatefficiënte producten ter wereld. Bij de TONZON Thermokussens zitten er 33 dagen tussen de maatregelen en de klimaatwinst. Gecombineerd met de radiator- en vensterbankfolie is dat nóg korter.”

Gerelateerde artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025
Duurzaamheid

Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025

26 maart 2025
Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst
Duurzaamheid

Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst

26 maart 2025
‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’
Duurzaamheid

‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’

26 maart 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}