• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
maandag 19 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

CSRD is een heet hangijzer in de boardroom

Duurzaamheid
26 mrt 2025
2 min. leestijd

De Europese Commissie heeft plannen om de bestaande duurzaamheidsrichtlijnen, waaronder de CSRD-richtlijn, af te zwakken. Het doet niets af aan de langetermijnvoordelen die CSRD-rapportages bedrijven te bieden hebben, zoals een versnelling van de digitale transformatie, transparantie over de ESG-doelen en employer branding.

In Europa staan verduurzaming en vergroening nog steeds hoog op de agenda

Met de terugkeer in het Witte Huis heeft Donald Trump zijn pijlen gericht op het Klimaatakkoord van Parijs en bedrijven die duurzaamheid (ESG) en inclusiviteit (DEI) hoog in het vaandel hebben. In Europa is
de situatie anders, en staan verduurzaming en vergroening nog steeds hoog op de agenda, dankzij de CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive). Deze verplicht grote bedrijven te rapporteren
over de impact van de organisatie op de maatschappij, het milieu en de waardeketen. Wel heeft de nieuwe Europese Commissie onlangs maatregelen aangekondigd die de rapportageverplichtingen verminderen. Een effect van dit zogenoemde Omnibus- pakket is dat minder ondernemingen onder de CSRD-rapportageplicht vallen en dat het aantal datapunten waarover moet worden gerapporteerd omlaag gaat. Ook worden de ketenrapportages minder streng. Dit betekent niet dat het onderwerp minder aandacht verdient of krijgt in de boardrooms. Daarvoor zijn er te veel redenen om duurzaamheid en sociale eisen juist extra prioriteit te geven.

 

Lees ook

Rotterdamse havenindustrie zet in op waterstofeconomie

De cruciale rol van de afvalsector in de transitie naar een circulaire economie

Digitale transformatie

CSRD is een versneller van de digitale transformatie, maar ook de cultuurtransformatie om de mensen
van de organisatie mee te krijgen in het verduurzamen. Mits goed aangepakt, biedt CSRD vooral kansen om de bedrijfsvoering naar een hoger plan te tillen en de duurzaamheidsstrategie handen en voeten te geven. De data die je voor je CSRD-rapportage verzamelt, biedt waardevolle inzichten die je kunt inzetten om je productieprocessen te verbeteren. Je kijkt met door een andere bril naar je organisatie en de waardeketen, waardoor je dwarsverbanden ziet die eerder verborgen bleven.

Transparantie

Doel van de CSRD-richtlijn is meer transparantie over de impact op mens en klimaat. Duurzaamheidsclaims van bedrijven kunnen worden onderbouwd met data, om greenwashing tegen te gaan. De rapportages stellen investeerders en consumenten in staat om bedrijven te vergelijken. In de rapportage leg je verantwoording af over wat je al hebt bereikt, hoe je dat hebt bereikt en wat je doelen zijn. CSRD dwingt bedrijven om te reflecteren op de toekomst. Naast de verslaglegging van de prestaties op ESG- gebied, moeten bestuurders rapporteren over mogelijke financiële risico’s, bijvoorbeeld door klimaatverandering of op governance gebied.

Gen Z en millennials

De spierballentaal van Trump en de anti-woke beweging doet niet af aan de realiteit op de arbeidsmarkt. Millennials en Gen Z hebben een duidelijke voorkeur voor organisaties die goed willen doen voor de wereld, blijkt uit onderzoek van Deloitte. Ze sporen hun werkgever aan om actie te ondernemen tegen klimaatverandering. Een op de vijf Gen Z’s (20%) en millennials (19%) is van baan of branche veranderd vanwege zorgen over het milieu. En ook als consumenten komen Gen Z’s en millennials steeds meer in actie om hun persoonlijke impact op het milieu in te perken. CSRD is kortom ook een vorm van (employer) branding, en dat is hard nodig met de generatiewisseling op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk ligt daar de essentie van CSRD: medewerkers en klanten vinden positieve waarden steeds belangrijker. Het is een instrument om niet alleen te sturen op de omzet, winst en rendement, maar ook op het waarom? Steeds meer bedrijven zijn zich hiervan bewust.

Gerelateerde artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025
Duurzaamheid

Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025

26 maart 2025
Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst
Duurzaamheid

Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst

26 maart 2025
‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’
Duurzaamheid

‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’

26 maart 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}