• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 11 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

‘Circulair denken begint bij de bron: het productontwerp’

Duurzaamheid
18 feb 2022
4 min. leestijd

Recycling is een onderdeel van circulariteit, maar de circulaire gedachte is veel breder, benadrukt Robbert Loos, directeur Vereniging Afvalbedrijven. “Het gaat over waardebehoud. De circulaire economie gaat over op een andere manier produceren en consumeren dan we vandaag de dag doen: minder gebruik van primaire grondstoffen, repareerbaarheid en langer gebruiken van producten en materialen.

Een ontwikkeling die nog in de kinderschoenen staat, is aan de voorkant al nadenken over de levenscyclus die een materiaal doormaakt. “Daar is nog een wereld te winnen, door bij de bron te beginnen.” Er worden al stappen gezet. Afvalbedrijven zoeken al in een vroeg stadium het gesprek op met producenten over de afvalfase van een product of verpakking. Als voorbeeld noemt Loos de toepassing van kunststofrecyclaat in nieuwe producten. Hij is hoopvol dat circulariteit een groter thema gaat worden met de komst van het kabinet Rutte IV. “Europa besteedt met de Green Deal van Frans Timmermans aandacht aan verplichte percentages recyclaat in productieprocessen. Dat is de goede weg vooruit. Daarmee kan de markt zich verder ontwikkelen. Recyclaat heeft het nu nog moeilijk om op een stabiele manier te concurreren met primaire grondstof.”

Lees ook

‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’

Hoe wandelende bomen ons een spiegel voorhouden

Bronaanpak

Nadenken over de keten is van groot belang. “De kerngedachte van de circulaire economie is dat we anders gaan produceren en consumeren. Dat kan alleen in samenspel. Hoe zorgen we ervoor dat we minder materialen gaan inzetten en dat we bijvoorbeeld geen verpakkingen meer maken van gelamineerde plastics? Dat we producten zodanig maken dat ze te repareren zijn? We kunnen producenten helpen en zijn graag bereid om onze kennis te delen over hoe een materiaal zich in het afvalproces gedraagt.”

Op heel veel manieren is winst te behalen. Loos gebruikt afgedankte koffiezetapparaten als voorbeeld. “Vaak hebben die alleen een vrij simpele ontkalking nodig. Als dat gemakkelijker wordt gemaakt, blijft het apparaat behouden en wordt de levensduur verlengd. Hetzelfde geldt voor producten met een batterij. Als die makkelijker kan worden vervangen, kan het apparaat langer mee. Het gaat erom dat de producent het gaat zien en dat de consument het belangrijk genoeg gaat vinden.”

Vergroening

“Circulariteit omvat veel meer dan het afvalvraagstuk. De economie moet als geheel veranderen. Dat gaat gebeuren. Over bezit wordt anders nagedacht. Over de levensduur wordt anders nagedacht. Dat is een goede ontwikkeling.” Loos maakt daarbij een belangrijk voorbehoud. “We hebben als sector te maken met het afval dat de maatschappij vandaag voortbrengt en met de materialen die in de generaties voor ons zijn gebruikt. Denk aan sloopmaterialen zoals asbest. De keuzes die we vandaag maken krijgen we snel – bijvoorbeeld verpakkingen – terug in de afvalketen en in sommige gevallen pas na langere tijd.” De afvalsector volgt daarin. “We proberen een zo hoogwaardig mogelijke verwerking te geven aan het afval dat wordt aangeboden. Het beste wat kan gebeuren is dat er minder restafval komt en we producten zo lang mogelijk gebruiken. Daarmee kan de circulaire economie ook bijdragen aan het klimaat en de vergroening. Daar moeten we naartoe.”

Pionieren

Loos eindigt optimistisch. “Je ziet in de breedte goede ontwikkelingen, zoals bij de matrasfabrikanten. We danken 1,5 miljoen matrassen per jaar af. Vanuit de afvalsector zijn een aantal leden gaan pionieren. Nu zie je dat dat tractie krijgt, doordat de fabrikant ziet dat de consument wil dat de matras circulair wordt. Zo ontstaan initiatieven richting meer circulariteit en minder gebruik van primaire grondstoffen.” Een tweede voorbeeld zijn frisdrankfabrikanten die de petflessen van 100%-recyclaat maken. “Dat is vooruitlopend op de ontwikkelingen, die er komen onder druk van de consument en de Green Deal-regelgeving. Je hebt koplopers nodig die het voorbeeld geven en een weg banen voor alle andere bedrijven. Maar de grondgedachte blijft: begin bij de bron, bij het ontwerpproces ten aanzien van levensduur, repareerbaarheid, materiaalgebruik en recyclebaarheid.”

“De kerngedachte van de circulaire economie is dat we anders gaan produceren en consumeren”

Gerelateerde artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025
Duurzaamheid

Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025

26 maart 2025
Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst
Duurzaamheid

Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst

26 maart 2025
‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’
Duurzaamheid

‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’

26 maart 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}