Het Nederlandse kaarsenbedrijf Bolsius heeft zich aangesloten bij de groeiende B Corp beweging van bedrijven die zich inzetten voor een meer inclusieve, eerlijke en circulaire economie.
'B corp sluit aan bij de drie pijlers van onze impactstrategie'
‘Het B Corp certificaat sluit aan bij de drie pijlers van de impactstrategie van de kaarsenmaker, waarbij verbinding een belangrijke rol speelt,’ vertelt Bolsius CEO Marco-Paul Meinen. ‘De balans tussen geven en nemen van de planeet staat centraal. ‘We willen op een verantwoordelijke manier omgaan met de mens en de planeet.’ Bolsius committeert zich aan de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs met een 42% vermindering in 2030 van de directe en indirecte CO2-uitstoot (zogenoemde scope 1 en 2 emissies, red.) en 25% vermindering van de missies in de waardeketen (scope 3).
Head of Sustainability Stacie Raymond is blij met de B Corp certificering: ‘Als team hebben we daar lang en hard aan gewerkt. Tegelijkertijd is het ook een soort van begin. We kijken nu al uit naar de hercertificering over drie jaar. Met de standaarden die B Corp hanteert kunnen we nieuwe stappen zetten in hoe we met onze mensen en de planeet omgaan.’ Meinen: ‘Het is voor ons een manier om te kijken waar we onze impact kunnen vergroten. Het draait om verschillende thema’s, van werknemers tot grondstoffen, de planeet, de gemeenschap en de klanten.’
Continue verbetering
De impactstrategie van Bolsius heeft drie pilaren: Reduce, Care en Engage. Duurzaamheid – het terugdringen van plastic, het investeren in duurzame energie en het inzetten op circulaire en hervulbare innovaties – staat hoog op de prioriteitenlijst. ‘We hebben duidelijke doelen die we jaarlijks willen realiseren. Een belangrijk onderdeel is dat de helft van het materiaal van onze kaarsen uit regeneratieve grondstoffen afkomstig moet zijn. Dat houdt in dat we voor onze producten natuurlijke, plantaardige grondstoffen gebruiken, die niet zorgen voor uitputting van de aarde. Momenteel bestaan de Bolsius-kaarsen al voor 30% uit regeneratieve grondstoffen,’ aldus Meinen. Ook zorg voor mens en planeet en verbinding staan bij Bolsius hoog in het vaandel. Zo doneerde het bedrijf – naast voedsel en kleding –wax aan Oekraïense gezinnen, zodat ze zelf kaarsen in blik konden maken. Bovendien investeert Bolsius momenteel in een volledige implementatie van de 2 Tonnes programma’s voor duurzaamheidsbewustzijn in de hele organisatie.