Je kunt als innovatief ondernemer een goed idee hebben, maar hoe dan verder? Hoe maak je van een goed project een goed projectvoorstel waarvoor je subsidie verwerft? Voor innovatieve bedrijven als CuRe Technology en Koninklijke Auping vergroot ASQA de slaagkans door méér te zijn dan slechts een intermediair tussen subsidieverstrekker en klant.
"We brengen organisaties bij elkaar in het behalen van een gezamenlijk doel."
Bescheiden in het nieuws dit jaar, maar groot van betekenis: de proeffabriek in Emmen waar vervuild en gekleurd polyester uit oude kleding en tapijt geschikt wordt gemaakt voor hergebruik, krijgt een opschaling naar een veel grotere demonstratiefabriek. ‘Polyester is de nummer vier of vijf van de plastics’ zegt Josse Kunst, CCO van CuRe Technology. ‘Jaarlijks wordt er zo’n 80 miljard kilo geproduceerd. Het is normaal gesproken goed recyclebaar, denk aan de frisdrankflessen die we succesvol kunnen hergebruiken. En toch wordt 91% van het polyestermateriaal nog steeds niet gerecycled. Dat komt onder andere door de kleurstoffen die erin zitten en ander materiaal zoals katoen dat erbij is gedaan. Wil je dat recyclen dan heb je een heel andere technologie nodig.’
Langetermijn-samenwerking
Bijna tien jaar geleden deed Marco Brons, directeur van CuRe, de eerste proefjes met chemische, in plaats van mechanische recycling. Kunst: ‘Wat je noemt een disruptieve innovatie, zoiets waarvan je weet dat het heel veel tijd gaat kosten. Het begint ook met heel veel vragen. Wat zijn precies de uitdagingen? Met wie moet je samenwerken? Hoe moet het met de financiering? Dan kom je al snel uit bij een doolhof aan subsidieregelingen.’ Om te komen tot een geslaagde subsidieaanvraag was CuRe op zoek naar meer dan slechts een intermediair tussen subsidieverstrekker en klant. ‘Sinds 2016 hebben we een langetermijn-samenwerking met ASQA,’ zegt Kunst. ‘We sparren met ze, hebben continu discussie over waar de uitdagingen liggen en wie we er eventueel bij kunnen halen.’
‘En we hebben bij subsidieaanvragen altijd een hoge graad van succes met ze gehaald. Ze kennen zeer gedetailleerd de voorwaarden en kunnen dus goed adviseren: Dit past jullie wel, dit niet. Want elke subsidie wordt geschreven vanuit een strategische doelstelling van de overheid die gehaald moet worden – denk aan klimaatverbetering of circulaire transitie. Je moet zorgen dat jouw topic goed past bij wat de overheid zoekt. Je moet niet je businessstrategie gaan aanpassen om een subsidie te halen, nee, je moet de juiste subsidies vinden bij je businessstrategie. Dat kunnen ze bij ASQA heel goed.’
‘We werken bij ASQA vanuit een klantrelatie,’ zegt Klaas Zijlstra, directeur-eigenaar van ASQA. ‘Je kunt een nieuwsbrief versturen naar je klanten met een opsomming van alle subsidieregelingen, maar je kunt ook – en dat is wat wij met ASQA Subsidies doen – kijken naar ambitie en mogelijkheden en vandaaruit adviseren.
We willen weten wat er bij klanten speelt, zodat we kunnen aangeven van welke subsidieregelingen ze optimaal gebruik kunnen maken. Optimaal, niet maximaal.’ Dat betekent, zegt Zijlstra, een intensieve begeleiding van klanten bij alle stappen in het subsidietraject, zelfs bij het schrijven van een businessplan: ‘Alles om een subsidieaanvraag neer te leggen die sláágt.We zijn er in de projectbegeleiding die daarna komt tot en met de subsidievaststelling. We zijn aanwezig bij controles, bereiden devoortgangsraportages voor, zorgen ervoor dat een goede vaststelling wordt ingediend.’
Een brede dienstverlening? Zijlstra: ‘Het is nog veel breder. We initiëren met ASQA Projectennieuwe innovatieve projecten waarin projectmanagers actief zijn die niet alleen in opdrachtvan klanten werken, maar die zo wel kunnen inspelen op latente behoeften bij klanten. Voor die klanten realiseren we de juiste consortia die voor programma’s vaak nodig zijn. Vanuit die projecten weten we waar de financiële mogelijkheden zijn voor onze klanten. En kunnen we vaak heel mooie verbindingen tussen hen leggen.’ ‘Heel gericht innovatieprocessen koppelen,’ noemt Rianne Pluim, subsidieadviseur bij ASQA,die werkwijze. ‘We brengen bedrijven bij elkaar in het behalen van een gezamenlijk doel. Dan zoeken we naar wederzijdse voordelen, het van elkaar profiteren in een langdurig innovatieproject – denk aan uitwisseling van kennis of het gebruikmaken van elkaars ontwikkelingen.’
Voordelige samenwerking
Illustratief is de samenwerking van CuRe in een consortium met Koninklijke Auping. Josse Kunst (CuRe): ‘Praat je over matrassen, dan praat je over een van de meest vervuilende bronnen in de wereld.’ De feiten liegen er niet om: jaarlijks worden in de EU meer dan 35 miljoen matrassen afgedankt, verbrand of laagwaardig gerecycled. De toegepaste combinatie van schuim- en lijmstoffen in traditionele matrassen bemoeilijkt recycling en het opzetten van een gesloten kringloop vereist samenwerking in de gehele keten.
Kunst: ‘Met Auping hebben we gezegd: als je nou alles eens op z’n kop zet, je oude productieprocessen vergeet en helemaal opnieuw, gewoon circulair, een matras ontwikkelt dat het beste van de wereld is. Dat heeft Auping met ons en andere partijen gedaan. En dat is ze gelukt, in een heel nieuw productieproces met nieuwe machines. Met CuRe kunnen we die matrassen weer helemaal recyclen.’
Auping had al wat subsidieaanvragen gedaan die niet gehonoreerd werden toen het bedrijf via een innovatiepartner terechtkwam bij ASQA. ‘Toen kwamen we in een omgeving waarin we gekoppeld werden aan bedrijven waarmee we kennis konden delen,’ zegt Wouter Dijkman, Manager Research, Innovation & Product Development bij Koninklijke Auping. ‘Binnen zo’n crossover kun je een samenwerking opzetten en optimaliseren zodat je een overkoepelend project-einddoel kan waarborgen, een einddoel waarmee je echte impact kan maken op bijvoorbeeld CO2-reductie en dat past dan natuurlijk ook bij een subsidietraject.’
Met ASQA Subsidies als aanjager slaagde Auping erin een breed consortium op te zetten met collega-fabrikanten, inzamelaars en technologiepartners die samenwerken aan het Circulaire Matras Ecosysteem, waardoor de circulaire keten wel kan worden gerealiseerd. Dijkman: ‘Ons doel daarin is te bewijzen dat we op een competitieve manier circulaire matrassen kunnen ontwikkelen die we aan het einde van de levensduur weer uit elkaar kunnen halen. De materialen van deze retour gekomen circulaire matrassen leveren we aan CuRe, die het omzet naar hoge kwaliteit granulaat. Dan maakt een samenwerkingspartner er stapelvezels van en die gaan weer naar een bedrijf, Spinning Jenny, dat er garens van maakt. Die garens gaan naar onze toeleveranciers die er technische textiel van maakt. Zo bewijzen we dat we van een matras een matras kunnen maken.’
Pluim (ASQA): ‘Het is een heel lang proces, dit soort trajecten. Er moet van alles ontwikkeld worden. Er moet innovatie plaatsvinden. Het kost veel risico en veel tijd en geld. Daar proberen we met ASQA telkens op in te spelen. Zijn er zaken waar Auping tegenaan loopt, dan kunnen we bijvoorbeeld zeggen: ga eens met deze hoogleraar van Rijksuniversiteit Groningen, waarmee we veel samenwerken, aan tafel zitten. Misschien kom je dan weer verder. En misschien zit er ook wel een nieuwe samenwerking in waar wij vervolgens met ASQA een subsidie bij zoeken.’
ASQA-directeur Zijlstra: ‘Dat is hoe we innovatieve ondernemers helpen bij het tot stand brengen van een succesvolle innovatie. Als je iets doet, doe het dan goed. Ofwel: Age Si Quid Agis. Dat is waar ASQA voor staat.’