• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 1 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt aangeboden door ASQA

ASQA: meer dan de juiste subsidie voor een innovatief project

DuurzaamheidBranded Content
14 dec 2023
5 min. leestijd

Je kunt als innovatief ondernemer een goed idee hebben, maar hoe dan verder? Hoe maak je van een goed project een goed projectvoorstel waarvoor je subsidie verwerft? Voor innovatieve bedrijven als CuRe Technology en Koninklijke Auping vergroot ASQA de slaagkans door méér te zijn dan slechts een intermediair tussen subsidieverstrekker en klant.

"We brengen organisaties bij elkaar in het behalen van een gezamenlijk doel."

Bescheiden in het nieuws dit jaar, maar groot van betekenis: de proeffabriek in Emmen waar vervuild en gekleurd polyester uit oude kleding en tapijt geschikt wordt gemaakt voor hergebruik, krijgt een opschaling naar een veel grotere demonstratiefabriek. ‘Polyester is de nummer vier of vijf van de plastics’ zegt Josse Kunst, CCO van CuRe Technology. ‘Jaarlijks wordt er zo’n 80 miljard kilo geproduceerd. Het is normaal gesproken goed recyclebaar, denk aan de frisdrankflessen die we succesvol kunnen hergebruiken. En toch wordt 91% van het polyestermateriaal nog steeds niet gerecycled. Dat komt onder andere door de kleurstoffen die erin zitten en ander materiaal zoals katoen dat erbij is gedaan. Wil je dat recyclen dan heb je een heel andere technologie nodig.’

Langetermijn-samenwerking

Bijna tien jaar geleden deed Marco Brons, directeur van CuRe, de eerste proefjes met chemische, in plaats van mechanische recycling. Kunst: ‘Wat je noemt een disruptieve innovatie, zoiets waarvan je weet dat het heel veel tijd gaat kosten. Het begint ook met heel veel vragen. Wat zijn precies de uitdagingen? Met wie moet je samenwerken? Hoe moet het met de financiering? Dan kom je al snel uit bij een doolhof aan subsidieregelingen.’ Om te komen tot een geslaagde subsidieaanvraag was CuRe op zoek naar meer dan slechts een intermediair tussen subsidieverstrekker en klant. ‘Sinds 2016 hebben we een langetermijn-samenwerking met ASQA,’ zegt Kunst. ‘We sparren met ze, hebben continu discussie over waar de uitdagingen liggen en wie we er eventueel bij kunnen halen.’

‘En we hebben bij subsidieaanvragen altijd een hoge graad van succes met ze gehaald. Ze kennen zeer gedetailleerd de voorwaarden en kunnen dus goed adviseren: Dit past jullie wel, dit niet. Want elke subsidie wordt geschreven vanuit een strategische doelstelling van de overheid die gehaald moet worden – denk aan klimaatverbetering of circulaire transitie. Je moet zorgen dat jouw topic goed past bij wat de overheid zoekt. Je moet niet je businessstrategie gaan aanpassen om een subsidie te halen, nee, je moet de juiste subsidies vinden bij je businessstrategie. Dat kunnen ze bij ASQA heel goed.’

‘We werken bij ASQA vanuit een klantrelatie,’ zegt Klaas Zijlstra, directeur-eigenaar van ASQA. ‘Je kunt een nieuwsbrief versturen naar je klanten met een opsomming van alle subsidieregelingen, maar je kunt ook – en dat is wat wij met ASQA Subsidies doen – kijken naar ambitie en mogelijkheden en vandaaruit adviseren.

We willen weten wat er bij klanten speelt, zodat we kunnen aangeven van welke subsidieregelingen ze optimaal gebruik kunnen maken. Optimaal, niet maximaal.’ Dat betekent, zegt Zijlstra, een intensieve begeleiding van klanten bij alle stappen in het subsidietraject, zelfs bij het schrijven van een businessplan: ‘Alles om een subsidieaanvraag neer te leggen die sláágt.We zijn er in de projectbegeleiding die daarna komt tot en met de subsidievaststelling. We zijn aanwezig bij controles, bereiden devoortgangsraportages voor, zorgen ervoor dat een goede vaststelling wordt ingediend.’

Een brede dienstverlening? Zijlstra: ‘Het is nog veel breder. We initiëren met ASQA Projectennieuwe innovatieve projecten waarin projectmanagers actief zijn die niet alleen in opdrachtvan klanten werken, maar die zo wel kunnen inspelen op latente behoeften bij klanten. Voor die klanten realiseren we de juiste consortia die voor programma’s vaak nodig zijn. Vanuit die projecten weten we waar de financiële mogelijkheden zijn voor onze klanten. En kunnen we vaak heel mooie verbindingen tussen hen leggen.’ ‘Heel gericht innovatieprocessen koppelen,’ noemt Rianne Pluim, subsidieadviseur bij ASQA,die werkwijze. ‘We brengen bedrijven bij elkaar in het behalen van een gezamenlijk doel. Dan zoeken we naar wederzijdse voordelen, het van elkaar profiteren in een langdurig innovatieproject – denk aan uitwisseling van kennis of het gebruikmaken van elkaars ontwikkelingen.’

Voordelige samenwerking

Illustratief is de samenwerking van CuRe in een consortium met Koninklijke Auping. Josse Kunst (CuRe): ‘Praat je over matrassen, dan praat je over een van de meest vervuilende bronnen in de wereld.’ De feiten liegen er niet om: jaarlijks worden in de EU meer dan 35 miljoen matrassen afgedankt, verbrand of laagwaardig gerecycled. De toegepaste combinatie van schuim- en lijmstoffen in traditionele matrassen bemoeilijkt recycling en het opzetten van een gesloten kringloop vereist samenwerking in de gehele keten.

Kunst: ‘Met Auping hebben we gezegd: als je nou alles eens op z’n kop zet, je oude productieprocessen vergeet en helemaal opnieuw, gewoon circulair, een matras ontwikkelt dat het beste van de wereld is. Dat heeft Auping met ons en andere partijen gedaan. En dat is ze gelukt, in een heel nieuw productieproces met nieuwe machines. Met CuRe kunnen we die matrassen weer helemaal recyclen.’

Auping had al wat subsidieaanvragen gedaan die niet gehonoreerd werden toen het bedrijf via een innovatiepartner terechtkwam bij ASQA. ‘Toen kwamen we in een omgeving waarin we gekoppeld werden aan bedrijven waarmee we kennis konden delen,’ zegt Wouter Dijkman, Manager Research, Innovation & Product Development bij Koninklijke Auping. ‘Binnen zo’n crossover kun je een samenwerking opzetten en optimaliseren zodat je een overkoepelend project-einddoel kan waarborgen, een einddoel waarmee je echte impact kan maken op bijvoorbeeld CO2-reductie en dat past dan natuurlijk ook bij een subsidietraject.’

Met ASQA Subsidies als aanjager slaagde Auping erin een breed consortium op te zetten met collega-fabrikanten, inzamelaars en technologiepartners die samenwerken aan het Circulaire Matras Ecosysteem, waardoor de circulaire keten wel kan worden gerealiseerd. Dijkman: ‘Ons doel daarin is te bewijzen dat we op een competitieve manier circulaire matrassen kunnen ontwikkelen die we aan het einde van de levensduur weer uit elkaar kunnen halen. De materialen van deze retour gekomen circulaire matrassen leveren we aan CuRe, die het omzet naar hoge kwaliteit granulaat. Dan maakt een samenwerkingspartner er stapelvezels van en die gaan weer naar een bedrijf, Spinning Jenny, dat er garens van maakt. Die garens gaan naar onze toeleveranciers die er technische textiel van maakt. Zo bewijzen we dat we van een matras een matras kunnen maken.’

Pluim (ASQA): ‘Het is een heel lang proces, dit soort trajecten. Er moet van alles ontwikkeld worden. Er moet innovatie plaatsvinden. Het kost veel risico en veel tijd en geld. Daar proberen we met ASQA telkens op in te spelen. Zijn er zaken waar Auping tegenaan loopt, dan kunnen we bijvoorbeeld zeggen: ga eens met deze hoogleraar van Rijksuniversiteit Groningen, waarmee we veel samenwerken, aan tafel zitten. Misschien kom je dan weer verder. En misschien zit er ook wel een nieuwe samenwerking in waar wij vervolgens met ASQA een subsidie bij zoeken.’

ASQA-directeur Zijlstra: ‘Dat is hoe we innovatieve ondernemers helpen bij het tot stand brengen van een succesvolle innovatie. Als je iets doet, doe het dan goed. Ofwel: Age Si Quid Agis. Dat is waar ASQA voor staat.’

Voor meer informatie over de mogelijkheden, bezoek de website van ASQA

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}