• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 6 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Transformatie Waalhaven krijgt vorm met Rotterdam II Logistics Centre

Branded Content
28 sep 2022
4 min. leestijd

De Waalhaven ontwikkelt zich steeds verder tot hét maritiem, industrieel en logistiek servicecluster van Rotterdam. Verouderde panden maken plaats voor moderne distributiefaciliteiten die van de Waalhaven een aantrekkelijke vestigingslocatie voor logistiek moeten maken. Logistieke vastgoedreus Goodman ontwikkelt op Sluisjesdijk het toonaangevende Rotterdam II Logistics Centre met het oog op het snel en duurzaam aanleveren van Rotterdam en de Randstad.

Met ca. 470 miljoen ton goederenoverslag per jaar, is de Rotterdamse haven een logistiek knooppunt van wereldniveau. De multimodale ontsluiting via de weg, over het water en per spoor maakt de haven uitermate geschikt voor internationaal goederenverkeer naar en van Noordwest-Europa. Het Havenbedrijf, dat namens de gemeente Rotterdam de haven beheert en exploiteert, is ambitieus en wil van de haven van Rotterdam de duurzaamste ter wereld maken. “Overheden zijn veruit één van onze belangrijkste gesprekspartners,” vertelt Jan Swinnen, manager business development bij Goodman en verantwoordelijk voor de realisatie van dit ambitieuze vastgoedproject.

Meerwaarde

“Als langetermijninvesteerder en -ontwikkelaar van logistiek vastgoed willen wij concrete invulling geven aan de vernieuwingen die de consument en de samenleving van onze klanten verwachten. Door het ontwikkelen van innovatief vastgoed dragen we direct bij tot het verduurzamen van de logistieke keten. Tegelijk willen we dat ons vastgoed meerwaarde brengt voor mens en omgeving,” vervolgt Jan. “Een duurzame vastgoedontwikkeling start in de eerste plaats bij een duurzame locatiekeuze. De Waalhaven heeft een unieke strategische ligging, pal in het hart van de haven en op de grens van de lage emissiezone die vanaf 2025 zal gelden voor de Rotterdamse binnenstad. De locatie die we herontwikkelen is een zogeheten brownfieldlocatie, waar verouderde gebouwen plaatsmaken voor een vooruitstrevend meerlaags bedrijfsgebouw. Hierbij is naast multifunctionaliteit en duurzaamheid heel veel aandacht uitgegaan naar de uitstraling van het gebouw, zowel binnen als buiten de vier muren.”

Zichtlocatie

Een gebouw maakt integraal deel uit van de omgeving waarin het staat. Dat geldt ook voor het Rotterdam II Logistics Centre. Sterker nog, Sluisjesdijk, de plek waar het bedrijfsgebouw zal verrijzen, is een zichtlocatie: niet alleen varen er veel watertaxi’s voorbij, op de tegenovergelegen Lloydkade wordt hoogwaardige woningbouw gerealiseerd. “Zowel de welstandscommissie als de gemeente zijn van meet af aan betrokken bij de ontwikkeling van de bouwplannen van Rotterdam II Logistics Centre. Intensief overleg resulteerde in een ultramodern meerlaags architectonisch bouwconcept met veel glas in de gevel langs de waterzijde,” verduidelijkt Jan. Niet alleen aan de buitenzijde is Rotterdam II Logistics Centre prettig om naar te kijken. Toekomstige werknemers zullen er een werkplek vinden waar duidelijk veel aandacht werd geschonken aan welzijn op het werk. “De kantoren bevinden zich op de bovenste verdieping aan de kadezijde, je krijgt er dus meteen één van de mooiste uitzichten op Rotterdam bij.”

Multifunctioneel gebruik

“Multifunctioneel gebruik of de voorbereiding op multifunctioneel gebruik is belangrijk. Het gebouw moet zo zijn ingericht dat het in de toekomst kan worden herbestemd tot kantoren, appartementen of een andere functie. We zorgen dat een gebouw vooruit kan,” stelt Jan. Goodman gaat met de bouw van Rotterdam II Logistics Centre de hoogte in. “Grond is een schaars goed waarmee we verantwoordelijk moeten omgaan. Meerlaagse bouwconcepten, ook voor logistiek vastgoed, bieden hierop een antwoord, omdat daarmee de grondinname drastisch wordt ingeperkt. Bouwkundig is dat echter geen walk in the park. “Als wereldspeler met sterke aanwezigheid in alle grote metropoolsteden heeft Goodman heel wat expertise in het ontwikkelen van meerlaags logistiek vastgoed,” stelt Swinnen. “Hong Kong en Shanghai zijn ingesloten door zee en bergen. Daar speelt de schaarste van grond nog sterker. Die markten lopen daardoor vóór op Europa in termen van optimaal grondgebruik. In Hong Kong ontwikkelden we het Goodman Interlink, een meerlaags logistiek distributiecentrum van wel vijftien verdiepingen hoog. Die meerlaagse tendens beginnen we nu ook in Europa te zien. Aan de oevers van de Seine, in Gennevilliers, Parijs, gaan onze Franse collega’s van start met het ontwikkelen van Green Dock, een uiterst duurzaam DC van vier verdiepingen met een heuse zonnepaneleninstallatie en stadsboerderij op het dak. In Rotterdam II Logistics Centre bevinden de laad- en losdekken zich op verschillende niveaus, voor zowel vrachtwagens als bestelbusjes. Werknemers parkeren op het dak in plaats van aan de openbare weg.”

Stadslogistiek

De Waalhaven is de logistieke schakel tussen stad, haven en achterland. Havenbedrijf Rotterdam investeerde fors in het vergroten van de bereikbaarheid en het verbeteren van de verkeersdoorstroming. Nu al is de Waalhaven goed voor 20.000 banen en het gros van de mensen die er werken verplaatst zich met het openbaar vervoer of op de fiets. Met de Rotterdamse binnenstad op een steenworp afstand, is Rotterdam II Logistics Centre uiterst geschikt voor stadslogistiek. Bedrijven die er zich huisvesten kunnen maar liefst 2,3 miljoen consumenten bereiken binnen een rijtijd van 30 minuten. Dit moet dan op korte termijn wel met elektrische busjes, want vanaf 2025 voert de gemeente Rotterdam een zero emissiezone in, wat inhoudt dat over drie jaar alle logistieke activiteiten binnen de stadsgrenzen emissievrij moet zijn.

Meer weten over Rotterdam II Logistics Centre? Bel met Jan Swinnen via +31 6 1857 3178 of kijk op nl.goodman.com.

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}