De Microlino is een opvallend elek- trisch voertuig dat ideaal is voor in de stad. Het ontwerp van de Microlino is geïnspireerd door de BMW Isetta, een iconische bubbelauto uit de jaren ‘50.
Een auto is prettig, maar niet altijd even efficiënt. In veel gevallen is de auto zelfs ‘over engineered’ en ‘over priced’ voor het uiteindelijke gebruik. De cijfers liegen er niet om: gemiddeld zitten we met 1,2 persoon in de auto; we rijden gemiddeld 30 kilometer per uur, en 80 procent van onze ritten is korter dan 40 kilometer. In de mees- te gevallen is het dus helemaal niet nodig om een auto te zitten die van alle luxes is voorzien. En één ding is zeker: het bezit van een auto is hart- stikke duur. Met de Microlino heb je de voordelen van een auto, alleen met een ander kostenplaatje.
Compact, schoon en praktisch
De Microlino is compact, schoon en
in de stad praktischer dan een auto. Oftewel, dé oplossing voor afspraken en werken in de stad. De Microlino is er in twee varianten: de Microlino (top- snelheid 90 km/u) en de Microlino Lite (max 45 km/u). Voor de stad biedt de Microlino alles wat je nodig hebt:
- Je manoeuvreert sneller door het verkeer.
- Je kan makkelijker parkeren; als het nodig is ook haaks in het parkeervak.
- Je hebt 230 liter bagageruimte voor je dagelijkse boodschappen; meer dan in het A-segment auto’s. Er is plaats voor 2 personen en 3 kratten bier.
Italiaans retrodesign
De Microlino is geïnspireerd op de BMW Isetta, een iconische bubbel- auto uit de jaren ’50. Dit is zichtbaar in vormgevingselementen zoals de front-opening deur en extern gemon- teerde koplampen. De Microlino is ontwikkeld door het Zwitserse bedrijf Micro Mobility Systems en wordt geproduceerd in Turijn. 80% van de onderdelen is in Europa gefabriceerd.
Haaks parkeren
Een van de opvallende kenmerken is het portier aan de voorkant. Met als voordeel dat je, als je haaks parkeert, veilig kunt uitstappen op de stoep. Het voorportier valt enorm op en is onderdeel van het retrodesign. Bij- komend voordeel voor bedrijven is je geen lijnen aan de zijkant hebt die je bedrijfslogo in de weg zitten.
‘Lite variant
De Microlino is nu ook als ‘Lite’ vari- ant beschikbaar. De Lite variant heeft een topsnelheid van 45 km/uur in plaats van 90 km/uur. Hierdoor heb je precies dezelfde voordelen als bij de Microlino, maar heb je geen autorijbe- wijs nodig. Bovendien kun je met de Lite variant genieten van het mooie weer, dankzij een open dak. De Lite uitvoering is beschikbaar in 2 kleuren en 2 batterijopties. In Amsterdam loopt een pilot met een parkeervergunning voor de gehele stad voor emissieloze brommobie- len. Het gaat daarbij om elektrische citycars die maximaal 45 km per uur kunnen, waar de Microlino Lite ook toe behoort. De vergunning geldt dus niet alleen voor je eigen wijk. Je mag overal in de stad parkeren tegen een vast tarief dat je een half jaar vooruit- betaalt.
Goedkoop in gebruik
Opladen kan op straat én thuis. In 4 uur is de batterij van de Microlino Lite vol van 0 tot 100%. De rustige oplaadsnelheid zorgt voor een lange levensduur van de batterij. Met de kleinste batterij kun je 95 km rijden voordat de batterij leeg is, met de grotere batterij 200 km. Voor je weke- lijkse ritten in de stad heb je meer dan voldoende range. Qua energieverbruik is de Microlino Lite 60% efficiënter dan een elektrische auto. Voor rond de 4 euro aan stroom rijd je 200 km.
Expert Olivier Oort, Microlino Nederland
Hoe verklaar je de populariteit?
‘Het is een oplossing voor de pro- blemen die we hebben in de stad. In Amsterdam krijg je in heel veel wijken überhaupt maar voor één auto een vergunning. Hiermee kun je de tweede auto vervangen. Een Microlino mag wel. Bovendien is deze veel duur- zamer dan een compacte auto op benzine. Zeker binnen de Ring, waar je bijna nergens harder dan 30 km/uur mag.’
Voor wie is de auto ideaal?
‘Voor een veel grotere doelgroep dan je zou denken. De Microlino Lite is populair als vervanger van de tweede auto. En het is het ideale vervoer- middel voor mensen die naar veel verschillende locaties moeten rijden, zoals huisartsen, thuiszorgmedewer- kers of makelaars. We hebben toeval- lig pas Microlino’s verkocht aan een zelfstandige monteur-klusjesman. Hij kan al zijn gereedschap en materiaal in de Microlino meenemen om op de plaats van bestemming zijn opdracht te doen. Dat gaat een stuk sneller dan met een normale auto, omdat je zoveel gemakkelijker een parkeerplek vindt.’