Het is een volwaardig alternatief voor diesel. Anderhalf jaar na de opening van de eerste bio-LNG-installatie kan deze 100% duurzame brandstof zomaar een gamechanger zijn in het zware weg- en watertransport.
De bio-LNG installatie van Nordsol in Amsterdam, mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Groenfonds, is een gamechanger in de verduurzaming van het langeafstandstransport
Het gebruik van bio-LNG in het zware, langeafstand weg- en watertransport scheelt niet alleen flink op de CO2-uitstoot, maar vermindert bijvoorbeeld ook de uitstoot van fijnstof en stikstof door vrachtwagens, tot wel 90%. ‘Om fossiele brandstoffen te vervangen zijn uiteindelijk meerdere bronnen nodig,’ zegt Léon van Bossum, CEO van technologiebedrijf Nordsol. ‘Elektrificatie van het zware transport is nu nog niet mogelijk, je bent dan te veel laadcapaciteit kwijt aan batterijen. En groene waterstof, als het al gaat worden toegepast in transport, is nog lang niet breed inzetbaar. Bio-LNG is daarentegen een innovatie die wel direct toepasbaar is. Laten we daar nu mee concurreren met fossiel.’ Eind 2021 opende Nordsol in Amsterdam de eerste bio-LNG-installatie van Nederland. Van Bossum: ‘Tien jaar geleden is Nordsol begonnen aan de ontwikkeling van een technologie om op kleine schaal biogas om te zetten in bio-LNG, een honderd procent duurzame brandstof gemaakt van organisch afval.’
Lef tonen
Dat de eerste bio-LNG-installatie er kwam, is, volgens Van Bossum, mede te danken aan het Nationaal Groenfonds: ‘Ze toonden lef door met een transitiefinanciering in te stappen in een project dat kapitaalintensief is en zich technisch en commercieel nog moest bewijzen.’
Dick Boddeus, manager Financieringen bij het Groenfonds, benadrukt het grote belang van transitiefinancieringen. Boddeus: ‘Bij de introductie van nieuwe, duurzame technieken zijn investeerders vaak huiverig. Door met het Groenfonds als eerste te financieren, trekken we andere financiers over de streep en voorkomen we dat de duurzame economie vertraagt en innovaties geen kans krijgen.’
De plannen van Nordsol konden, zegt Boddeus, rekenen op enthousiasme: ‘Nordsol past heel erg goed in onze portefeuille. Het Groenfonds financiert innovatieve projecten die reststromen uit natuur, landbouw en voedselketen opnieuw als hoogwaardige grondstof inzetten. We zien ook aanvragen die nog deels gebaseerd zijn op wensdenken, maar het team van Nordsol zet iets neer dat direct toepasbaar is. Dat is onze missie: het financieren van groene doeners.’
Opschalen
‘LNG voor de transportsector is al dertig jaar in ontwikkeling,’ zegt Van Bossum. ‘Er rijden veel vrachtwagens met LNG-motoren, in Europa zijn al veel LNG-stations en er komen er steeds meer bij. De infrastructuur is er, daar kun je met bio-LNG meteen in stappen. In die zin is het absoluut een gamechanger.’
Hoe staan de zaken bij de eerste bio-LNG-installatie van Nordsol ervoor, anderhalf jaar na de opening? Van Bossum: ‘De eerste maanden waren spannend door wat opstartproblemen. Daarna liep het heel goed. In het afgelopen halfjaar slaagden we erin de productie en efficiency te verhogen en het energieverbruik aanmerkelijk te verlagen,.’
Het is precies wat het Groenfonds beoogt, zegt Boddeus: ‘De eerste stappen financieren zodat je kunt laten zien dat het werkt. Het vliegwiel aan de gang krijgen, dat is onze taak.’
Rap tempo
‘Er zijn nu twee nieuwe fabrieken in aanbouw, in Nederland en Engeland,’ zegt Van Bossum. ‘We breiden ons team uit, willen meerdere projecten internationaal aanpakken en de technologie echt in de markt zetten. In Europa zijn op dit moment zo’n twintigduizend biogasvergistingsinstallaties. In theorie zou je op elke locatie een fabriek kunnen neerzetten om, met de techniek van Nordsol of andere marktpartijen, in rap tempo biogas om te zetten in bio-LNG.’
Boddeus: ‘De tijd dringt. Het klimaatdoel voor 2030 – 55% CO2-reductie – moeten we al over zeven jaar aftikken. We moeten zo snel mogelijk opschalen en barrières die vertragend werken overwinnen, denk aan tijdrovende vergunningstrajecten en regelgeving die niet up to date is.’
Van Bossum: ‘De oorlog in Oekraïne gaat een enorme boost geven aan de biomethaanproductie. Een groot deel daarvan zal als bio-LNG op vloeibare basis beschikbaar komen. Als het aan mij ligt, hebben we over vijf jaar bijgedragen aan de opening van zo’n vijftig nieuwe fabrieken.’
Voor meer informatie over de mogelijkheden omtrent dit project bezoek de website