• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 24 september 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Werkgever moet medewerker verleiden om naar kantoor te komen

AlgemeenBranded Content
24 sep 2025
2 min. leestijd

De arbeidspopulatie is nog nooit zo groot geweest. Tegelijkertijd zijn de werkloosheidscijfers historisch laag. Dat versterkt de onderhandelingspositie van werknemers, ziet Michel Tobé, voorzitter Facility Management Nederland.

‘Je wil dat je medewerkers naar kantoor komen, omdat je daarmee een binding met het merk en het bedrijf organiseert’

Tobé: ‘Nog niet zo lang geleden had de werkgever de papieren in handen om te zeggen wat je wel en niet ging doen. Die tijd is voorbij. Nu kun je, als je een goede medewerker bent, deels vanuit huis werken. De nieuwe generatie wil werktijden die passen bij activiteiten die naast dat werk plaatsvinden, zoals de sportschool. Vanwege de arbeidsmarkt kijken ze anders naar een werkgever.’

Gastvrije omgeving

Het is een goede aanleiding om de faciliteiten en inrichting van de werkplek op te waarderen. ‘Als werkgever wil je dat je medewerkers naar kantoor komen, omdat je daarmee een binding met het merk en het bedrijf organiseert. Tegelijkertijd wil je als medewerker om heel andere redenen naar kantoor gaan. Als facilitair manager kun je daarop inspelen door het nuttige en de fun te combineren.’ Tobé vertelt over bedrijven die hun heidagen juist op kantoor doen en dat doordrenken in de bedrijfsfilosofie en uitingen. ‘Ze richten het kantoor in met hippe bankjes, leuke vergaderplekken, prettige werkruimtes. Het is maar net hoe je tegen werk aankijkt. Gaat werk over de euro’s of mag werk leuk zijn en mag er af en toe een feestje zijn? Daar zitten gradaties in.’ Het belang van goede catering en een gastvrije omgeving wordt onderschat, meent hij. ‘Ik denk dat je de catering moet afstemmen op wat voor bedrijf je wil zijn en op je publiek. De jonge generatie beschouwen goede, duurzame en gezonde voeding – zwaar gesubsidieerd of kosteloos – als een arbeidsvoorwaarde.’ Hij heeft een mooie anekdote over hoe hij een paar jaar geleden de gefrituurde snacks één dag in de week had vervangen voor een salade- en fruitbar. ‘Tot aan de ondernemingsraad toe was het commentaar niet van de lucht: gaat de gemeente zich bemoeien met mijn eetpatroon? Mijn antwoord luidde: nee, maar we willen wel dat je gezond eten krijgt aangeboden. De frituurzaak in de wijk is gewoon open, dus voel je vrij om daarnaartoe te lopen. Na een paar weken was het gemopper voorbij. ‘Op de gemeentewerf moet ik wel ander eten aanbieden dan op het gemeentehuis. Daar moet je op kunnen anticiperen.’

Praktisch geschoolden

Nederland is steeds meer een kenniseconomie. Dat geeft nieuwe uitdagingen, ziet Tobé. ‘Het lijkt erop dat we een deel van de arbeidsmarkt helemaal niet zien. Daarmee ontstaat een nieuwe vorm van discriminatie.’ Hij gebruikt de schoonmaker met een deeltijdcontract als voorbeeld. ‘Vaak vindt het schoonmaken aan de randen van de dag plaats, op het moment dat het gezin kwetsbaar is. Voor de praktisch geschoolde hebben we te weinig aandacht. Zeker vergeleken met de kenniswerker wiens werktijd- en -plek liefst zo flexibel mogelijk is.’ Hij hoopt dat dit snel verandert. ‘Ik verwacht dat de praktisch geschoolden de komende jaren aan invloed gaan winnen. Door de vergrijzing zijn bijvoorbeeld veel extra handen in de zorg nodig en door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt zijn alle talenten keihard vereist. Dit biedt ook praktisch geschoolden de kans om een grotere zeggenschap te krijgen over hun werk’.

Interessante artikelen

Slimme orderverwerking haalt de druk van de keten
Algemeen

Slimme orderverwerking haalt de druk van de keten

24 september 2025
Culinaire sterren op het water: Oceandiva en Sterren Preuvenement lanceren uniek event in Rotterdam
Algemeen

Culinaire sterren op het water: Oceandiva en Sterren Preuvenement lanceren uniek event in Rotterdam

24 september 2025
Wandelen op de werkvloer: hét recept voor duurzame inzetbaarheid
Financieel

Wandelen op de werkvloer: hét recept voor duurzame inzetbaarheid

24 september 2025
3D-juridische vastlegging versnelt woningbouw én rechtszekerheid
Algemeen

3D-juridische vastlegging versnelt woningbouw én rechtszekerheid

24 september 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Bewust vitaal ouder worden: gezondheid, sociale contacten en geluk

19 september 2025
Dossiers

Digitalisering cruciaal voor toegankelijkheid zorg

15 september 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}