• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 11 november 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Everybody Frank

Van MTO naar amplitie: Zo maak je duurzame inzetbaarheid écht meetbaar

AlgemeenBranded Content
24 sep 2025
1 min. leestijd

Medewerkers die lekker in hun vel zitten, zijn gemotiveerder, presteren beter en hebben meer energie. Wil je duurzaam inzetbare mensen (jong én oud), dan moet je actief de positieve kanten van het werk versterken. Dat begint met precies weten waar de schoen wringt; realtime, want werkbeleving is niet statisch.

‘Met het medewerkers tevredenheidsonderzoek loop je altijd achter de feiten aan’

Het is een klassiek instrument, maar noem het gerust ouderwets: het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Maartje Burghoorn, COO en oprichter van Everybody Frank: ‘Hoe gaat zoiets? Je vraagt met zo’n MTO als organisatie feedback aan je medewerkers, de organisatie moet de resultaten duiden en een rapport opmaken. Op basis van een momentopname kom je dan, soms wel na een paar maanden, met een actieplan. Dat meteen al gedateerd is, want teamsamenstellingen zijn veranderd of mensen zijn vertrokken.’ Burghoorn wil maar zeggen: ‘Als je niet achter de feiten aan wilt aanlopen, moet je ervoor kiezen de werkbeleving niet incidenteel, maar continu te meten. Dan kun je ook continu bijsturen. Sterker nog, als je er beleid van maakt dat medewerkers en teams realtime inzicht hebben in hun werkbeleving dan kun je de verantwoordelijkheid voor opvolging ook bij de medewerker zelf leggen en niet meer bij HR.’ De oplossing hoeft niet groot te zijn, zegt Burghoorn: ‘We hadden bijvoorbeeld een klant met een medewerker die zich ongemakkelijk voelde bij bepaalde, terugkerende opmerkingen binnen het team. De drempel om dat zelf aan te kaarten in een teammeeting was te hoog. Maar de medewerker kon het wel anoniem aangeven. Nu kon het met een simpel gesprek in een vroeg stadium worden opgelost. Er ontstaat geen angstcultuur, er is geen grote reorganisatie of organisatiecultuurveranderingstraject nodig.’

Van brandjes blussen naar systeem bouwen
Wil je duurzaam inzetbare mensen, of ze nu jong zijn of oud, dan moet je actief de positieve kanten van het werk versterken, betoogt Burghoorn: ‘Met een klassiek MTO doe je hooguit aan een klein beetje preventie. Veel effectiever is wat we amplitie noemen: niet wachten tot iemand dreigt uit te vallen, maar structureel investeren in motivatie en werkgeluk van álle medewerkers.’ De voordelen van amplitie zijn volgens Burghoorn legio en worden al jaren in talrijke onderzoeken aangetoond: medewerkers die lekker in hun vel zitten, zijn gemotiveerder, presteren beter en hebben meer energie. Het aanjagen van werkgeluk levert structureel meer op dan uitsluitend sturen
op kosten of risicobeheersing. Burghoorn: ‘We hebben met Everybody Frank een onderzoeksmethodiek ontwikkeld gebaseerd op het Job Demands-Resources model (JD-R) en de Zelfdeterminatietheorie (SDT) die het continu meten van werkbeleving mogelijk maakt. Medewerkers krijgen een paar keer per week via de Frank-app een korte vraag over hun werkbeleving: reflectievragen over hoe je op dit moment je werk ervaart, of je het betekenisvol vindt, of hoe je de manager ervaarde, het samenwerken met je collega’. De score die daaruit komt, koppelen we terug naar de medewerker en komt, geanonimiseerd, in team- en organisatierapportages.’ Het levert slimme, realtime analyses op die direct toepasbaar zijn: ‘Medewerkers en teams hebben zo telkens een goed inzicht in hun werkbeleving en kunnen meteen in actie komen. HR en directie krijgen heldere rapportages op organisatieniveau, waarmee ze gericht kunnen sturen op strategische KPI’s als verzuim, verloop, vitaliteit en productiviteit. In plaats dat het, zoals bij een klassiek MTO, een groot project wordt van van HR met verouderde data, is het een realtime traject op alle niveaus van de organisatie.’

Wie inzet op werkgeluk en een positieve werkervaring, kan rekenen op duurzame inzetbaarheid van álle medewerkers. Everybody Frank helpt organisaties om dit dagelijks in praktijk te brengen – wetenschappelijk onderbouwd, eenvoudig en met aantoonbaar resultaat.

Interessante artikelen

Een laatste gebaar met blijvende waarde
Algemeen

Een laatste gebaar met blijvende waarde

9 november 2025
Goede doelen: bruggenbouwers in turbulente tijden
Algemeen

Goede doelen: bruggenbouwers in turbulente tijden

9 november 2025
‘Goed doen voor een ander met onze nalatenschap’
Algemeen

‘Goed doen voor een ander met onze nalatenschap’

9 november 2025
Laat uw idealen voortleven: geef via uw testament betekenis door
Algemeen

Laat uw idealen voortleven: geef via uw testament betekenis door

9 november 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Een laatste gebaar met blijvende waarde

11 november 2025
Dossiers

Aan de toekomst bouwen met keuzes die tellen

28 oktober 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}