Medewerkers die lekker in hun vel zitten, zijn gemotiveerder, presteren beter en hebben meer energie. Wil je duurzaam inzetbare mensen (jong én oud), dan moet je actief de positieve kanten van het werk versterken. Dat begint met precies weten waar de schoen wringt; realtime, want werkbeleving is niet statisch.
‘Met het medewerkers tevredenheidsonderzoek loop je altijd achter de feiten aan’
Het is een klassiek instrument, maar noem het gerust ouderwets: het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Maartje Burghoorn, COO en oprichter van Everybody Frank: ‘Hoe gaat zoiets? Je vraagt met zo’n MTO als organisatie feedback aan je medewerkers, de organisatie moet de resultaten duiden en een rapport opmaken. Op basis van een momentopname kom je dan, soms wel na een paar maanden, met een actieplan. Dat meteen al gedateerd is, want teamsamenstellingen zijn veranderd of mensen zijn vertrokken.’ Burghoorn wil maar zeggen: ‘Als je niet achter de feiten aan wilt aanlopen, moet je ervoor kiezen de werkbeleving niet incidenteel, maar continu te meten. Dan kun je ook continu bijsturen. Sterker nog, als je er beleid van maakt dat medewerkers en teams realtime inzicht hebben in hun werkbeleving dan kun je de verantwoordelijkheid voor opvolging ook bij de medewerker zelf leggen en niet meer bij HR.’ De oplossing hoeft niet groot te zijn, zegt Burghoorn: ‘We hadden bijvoorbeeld een klant met een medewerker die zich ongemakkelijk voelde bij bepaalde, terugkerende opmerkingen binnen het team. De drempel om dat zelf aan te kaarten in een teammeeting was te hoog. Maar de medewerker kon het wel anoniem aangeven. Nu kon het met een simpel gesprek in een vroeg stadium worden opgelost. Er ontstaat geen angstcultuur, er is geen grote reorganisatie of organisatiecultuurveranderingstraject nodig.’
Van brandjes blussen naar systeem bouwen
Wil je duurzaam inzetbare mensen, of ze nu jong zijn of oud, dan moet je actief de positieve kanten van het werk versterken, betoogt Burghoorn: ‘Met een klassiek MTO doe je hooguit aan een klein beetje preventie. Veel effectiever is wat we amplitie noemen: niet wachten tot iemand dreigt uit te vallen, maar structureel investeren in motivatie en werkgeluk van álle medewerkers.’ De voordelen van amplitie zijn volgens Burghoorn legio en worden al jaren in talrijke onderzoeken aangetoond: medewerkers die lekker in hun vel zitten, zijn gemotiveerder, presteren beter en hebben meer energie. Het aanjagen van werkgeluk levert structureel meer op dan uitsluitend sturen
op kosten of risicobeheersing. Burghoorn: ‘We hebben met Everybody Frank een onderzoeksmethodiek ontwikkeld gebaseerd op het Job Demands-Resources model (JD-R) en de Zelfdeterminatietheorie (SDT) die het continu meten van werkbeleving mogelijk maakt. Medewerkers krijgen een paar keer per week via de Frank-app een korte vraag over hun werkbeleving: reflectievragen over hoe je op dit moment je werk ervaart, of je het betekenisvol vindt, of hoe je de manager ervaarde, het samenwerken met je collega’. De score die daaruit komt, koppelen we terug naar de medewerker en komt, geanonimiseerd, in team- en organisatierapportages.’ Het levert slimme, realtime analyses op die direct toepasbaar zijn: ‘Medewerkers en teams hebben zo telkens een goed inzicht in hun werkbeleving en kunnen meteen in actie komen. HR en directie krijgen heldere rapportages op organisatieniveau, waarmee ze gericht kunnen sturen op strategische KPI’s als verzuim, verloop, vitaliteit en productiviteit. In plaats dat het, zoals bij een klassiek MTO, een groot project wordt van van HR met verouderde data, is het een realtime traject op alle niveaus van de organisatie.’






