• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 1 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Steeds meer verpakkingsmateriaal gerecycled op weg naar 2030

Algemeen
12 nov 2021
4 min. leestijd

In de transitie naar een circulaire economie zien we steeds meer ambities en vindingrijke oplossingen vanuit het bedrijfsleven. Zo streeft het internationale verpakkingsbedrijf DS Smith naar 100% hergebruik  in 2030. Golfkarton leent zich hier bij uitstek voor. Het is een van nature circulair product, niet gemaakt van fossiele grondstoffen, en dus bij uitstek geschikt als duurzame verpakking. Nu verdwijnt nog bijna de helft van het verpakkingsmateriaal in de reguliere afvalstroom, maar dat percentage neemt gestaag af.

DS Smith legt de lat hoog. “Onze verantwoordelijkheid is vastgelegd in onze ‘Now & Next’ duurzaamheidsstrategie. In 2023 willen we 100% herbruikbare of recyclebare verpakkingen fabriceren. In 2030 moeten al onze verpakkingen voor 100% gerecycled of hergebruikt worden.” Een ander belangrijk doel: “In 2025 willen we een alternatief hebben voor 1 miljard stuks ‘one way’-plastic verpakkingen,” vertelt Philip Bautil, DS Smith Managing Director Benelux, met trots.

Lees ook

Renewi vindt zich opnieuw uit als grondstoffenleverancier

Eindelijk is er een betaalbaar vangnet voor als je als zzp’er ziek wordt

Marktleider

Momenteel is de vraag naar papier en kunststof explosief gestegen, onder meer doordat consumenten sinds de coronacrisis steeds meer online kopen. “Mensen hebben tijdens corona ontdekt hoe makkelijk het is. Dat gaat blijven.” Het e-commercekanaal heeft een belangrijke keerzijde. “In de retail en supermarkt worden verpakkingsmaterialen standaard gescheiden ingezameld. Hierdoor is het voor recyclers makkelijker om de grondstoffen zo veel mogelijk te hergebruiken. In huishoudens komt slechts een gedeelte van alle recyclebare verpakkingen terug in de keten, met name plastics blijken lastig. ” DS Smith heeft zich als marktleider op het gebied van duurzame verpakkingen tot doel gesteld om dat te veranderen.

Principes voor circulair ontwerp

Zo introduceerde DS Smith onlangs haar Circulaire Design Principles. Hiermee wil DS Smith bijdragen aan de verduurzaming van verpakkingen door zichzelf en haar afnemers een set duurzame regels op te leggen. “Het is onze taak in de circulaire economie dat het voor mensen duidelijker wordt wat kan worden hergebruikt en om te zorgen dat er geen recyclebaar verpakkingsmateriaal verloren gaat. Met deze principes van circulair ontwerp zorgen we ervoor dat verpakkingen duurzamer worden. Dat is onze core business.” Hij vervolgt: “Golfkarton is een heel mooi product. Je hebt heel veel producten die je kunt recyclen, maar dan wordt het een minderwaardig product. Voor golfkarton geldt dat niet, van een doos maak je een nieuwe doos. Het behoudt dezelfde functie.”

Supply cyclce

“Om het closed loop-model waar DS Smith voor staat dichterbij te brengen, werkt het bedrijf samen met (lokale) overheden en de eigen klanten. “De supply cycle is zo sterk als de zwakste schakel. Duurzaamheid is ook zoveel mogelijk mensen betrekken bij de circulaire economie. Met lokale overheden werken we samen om het terugwinnen van de verpakkingen zo veel mogelijk te vergroten.” DS Smith doet dat bijvoorbeeld door de jonge generatie bij te brengen wat het betekent om circulair te leven. Een voorbeeld in Nederland is een video voor KlasseTV. “Het educatieve is voor ons een belangrijke taak en een van de doelstellingen van onze duurzaamheidsstrategie.”

Monomateriaal

Er is nog veel te winnen, stelt Bautil. “Steeds meer klanten onderkennen dat we toonaangevend zijn voor de industrie. We hebben een streefdoel om alleen nog maar recyclebare producten te leveren. Veel verpakkingen bestaan uit multimateriaal. Denk aan dozen met piepschuim of airbags. Door in te zetten op monomateriaal, met name uit papiervezels, willen we het voor de eindconsument zo duidelijk en makkelijk mogelijk maken om hun steentje bij te dragen aan de ‘closed loop’.”

De essentie van een circulaire mindset is samenwerken en kennisdeling, benadrukt Bautil: “Met onze nieuwe ‘Design Metrics’-tool laten onze designteams aan klanten zien hoe onze verpakkingen scoren op het gebied van circulariteit en zo kunnen bijdragen aan hun duurzaamheidsdoelstellingen. Ons doel is om voor klanten een duurzamer alternatief te presenteren. Het leukst is het als de designers van DS Smith worden uitgedaagd door de klanten om een nog betere en duurzame verpakking te maken.”

>> Lees meer over de ‘Now & Next’ Duurzaamheidsstrategie op www.dssmith.com/duurzaamheid.

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}