Met automatisering en robotisering is de goederenstroom in magazijnen afgelopen jaren fors gestroomlijnd. De software-oplossingen van CICT Innovations richten zich onder meer op het optimaliseren van orderpicken en het stapelen van gemixte colli op pallets en rolcontainers. Het verhoogt de productiviteit, verlaagt de kosten, verduurzaamt de keten en vergroot de klanttevredenheid.
‘Een veelgemaakte denkfout is dat het stapelen van orders op pallets het einde van de orderverwerking is’
Bij een nieuwsreportage over XXL-magazijnen is de kans groot dat in het magazijn wordt gewerkt met slimme oplossingen van CICT Innovations. Het software- en consultancybedrijf uit Veenendaal helpt wereldwijd bedrijven om de goederenstroom in het magazijn te optimaliseren. ‘We richten ons binnen de logistieke keten op oplossingen rondom warehousing, transport en delivery. Die logistieke schakels zijn het meest aan elkaar gekoppeld en daar is de grootste efficiencyverbetering te halen. We zorgen er voor dat de zendingen optimaal zijn afgestemd op de volgende schakel in het logistieke proces,’ vertelt CICT-oprichter en CEO Marco Correia. ‘Een goede aflevering bij de eindklant, begint ermee hoe je de goederen vanaf het magazijn verstuurt. Als je de wensen van de eindklant weet, kun je dat vertalen naar hoe je de zending samenstelt en verstuurt. Daarmee zorgt je dat je vollere vrachtwagens hebt en voorkom je dat de goederen beschadigd op de bestemming aankomen. Waardoor je ook minder retouren genereert. Kostenreducties van tien tot twintig procent in de supply chain (warehouse-transport-delivery) zijn zeker haalbaar.’
Grip op de goederenstroom
‘Ik kan een fantastisch verhaal vertellen over hoe mooi en innovatief onze oplossing wel niet is. Maar eigenlijk heb ik het liever over de dilemma’s van bedrijven om grip te houden op hun goederenstroom en de uitdagingen waarmee ze worstelen. Dan snap je beter het idee achter onze softwareoplossingen,’ benadrukt Correia aan het begin van het gesprek. ‘De logistiek is een “rat race”. Consumenten en de eindklant stellen steeds meer eisen. Er is een enorme druk waar iedereen aan wil voldoen. De trend is hierdoor steeds groter wordende distributiecentra. Tegelijkertijd wordt het steeds moeilijker om aan medewerkers te komen.’ Hij vertelt over een supermarktketen die 500 mensen uit Polen moest laten invliegen om het magazijn te bemannen. De bagageafhandeling op Schiphol is een ander voorbeeld. ‘Het vinden van mensen, de hoge werkdruk en het bieden van goede arbeidsomstandigheden zijn drie grote uitdagingen in het logistieke proces.’
Slimme orderverzameling
Ruim vijftien jaar geleden heeft Correia het werkterrein van CICT gedefinieerd, te weten: optimalisatieproducten voor de logistieke supply chain, met focus op warehousing, transport en delivery. ‘Hoe kunnen we met onze expertise – software en additioneel equipment – een oplossing bieden voor de hiaten in het logistieke proces? Daar hebben we diverse concepten voor bedacht en ontwikkeld.’ In eerste instantie kwamen de warehouseoplossingen, met name voor mixed palletizing, te vroeg voor de markt, blikt hij terug. ‘Ik hoopte dat er een generatie jongere managers zou opstaan die niet alleen naar het geheel kijkt, maar ook nadenkt hoe deelprocessen beter kunnen.’ Het tij is inmiddels ten goede gekeerd. Mede door de krapte op de arbeidsmarkt wordt steeds meer ingezet op mechanisatie en robotisering om de orderstromen in magazijnen te optimaliseren. Een veelgemaakte denkfout is dat het stapelen van orders op pallets het einde van de orderverwerking is, constateert Correia. ‘Het is juist het begin van het optimaliseren van de keten. Het is niet alleen maar fysiek stapelen. Het is een essentieel proces in de supply chain. De goederen die het magazijn verlaten, gaan de vrachtwagen in en moet bij de klant ook weer zijn systeem in. Het grijpt allemaal in elkaar. We halen met onze software de inefficiëntie uit de keten. Zodat de vrachtwagens optimaal zijn geladen en er zo minimaal mogelijk bestellingen door slecht stapelen beschadigd retour komen. Dát is de uitdaging en puzzel die wij helpen leggen. We kijken naar de maatschappij wat er beter en slimmer kan. Daar zijn we altijd mee bezig en zo is dit ontstaan. Gewoon door te kijken wat er kan gebeuren als we een bepaald stukje software toevoegen. Wat voor mogelijkheden opent dat?’
Orderverzameling en mixed palletizeren
Een van de succesvolle softwaremodules van CICT richt zich op “mixed palletizen”. In normale taal: zorgen dat de goederen die op verschillende locaties in het magazijn worden verzameld op de meest efficiënte manier op een pallet of in een rolcontainer wordt geplaatst. ‘Daarin is nog enorme winst te behalen,’ stelt Correia. In een conventioneel magazijn kan 50 à 60 procent van alle arbeidskosten worden toegeschreven aan orderpicking. Veelal omdat een pallet of rolcontainer opnieuw moet worden opgestapeld omdat deze niet in de optimale volgorde is gestapeld en instabiel is.
‘Met onze softwareoplossing kun je het proces helemaal sturen. Onze wiskundige tools berekenen op basis van de orders, afmetingen, productkarakteristieken en de klantwensen hoe je het meest efficiënt een verzending kunt verzamelen en klaarzetten voor verzending. We kunnen voorspellen hoe de goederen het magazijn gaan verlaten, nog voordat het verzamelen van de order is begonnen. Onze planningstool zorgt ervoor dat je de uitvoering van de orderverzameling slim organiseert. Vergelijk het met het oplossen van een Rubik Cube in een paar seconden. Met onze IPS Stapelassistent helpen we orderpickers stap voor stap de pallet in de beste volgorde te stapelen. De informatie over de verschillende producten, afwijkende verpakkingen en wensen van de eindklant zijn allemaal verwerkt in ons systeem. Waardoor bijvoorbeeld grote dozen en zware producten onderop komen.’ De oplossing wordt ingezet bij manuele en gemechaniseerde/geautomatiseerde orderpicking. CICT heeft partnerships met diverse partijen die 3D opslagsystemen ontwikkelen en leveren, zoals internationale system integrators. Je kunt stellen dat het logistieke proces globaal gezien identiek is, dus ook de uitdagingen, de trends en de oplossingen.” Correia is zich bewust van de negatieve effecten van de opkomst van meer geautomatiseerde magazijnen, waarbij mensen worden vervangen door machines of robots: ‘Naast de positieve kant, het werk in een magazijn is fysiek zwaar en stressvol, gaat robotisering en mechanisatie ook ten koste van de professionele trots.’ Hij vindt het de maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties om mensen daarin te begeleiden. ‘Helaas heeft niet iedere werkgever dezelfde aandacht voor de factor mens.’ Zijn maatschappelijke betrokkenheid blijkt ook als hij het gesprek op de gevaren van digitalisering, machine learning en AI brengt. ‘We zijn als maatschappij te naïef en maken ons te weinig druk over de risico’s.’ Als voorbeeld gebruikt hij de recente Windows-storing na een fout in een beveiligingsupdate. ‘Dat vele ziekenhuizen en luchthavens wereldwijd een dag lang platliggen vanwege een onbedoelde fout, zou ons aan het denken moeten zetten. Maar waarschijnlijk zijn we dit alweer collectief vergeten. Wat als de bedoelingen uit een verkeerde hoek komen en minder onschuldig zijn?’’
Vrijheid en verantwoordelijkheid
‘Ik ben een sociaal mens. Ik heb vaak mensen die minder kansrijk waren een kans gegeven. Dat lukt niet altijd, maar de keren dat het wel lukt zijn extra mooi,’ vertelt Marco Correia. Als voorbeeld noemt hij universitair opgeleide medewerkers die nergens konden aarden en nu bij CICT al jaren helemaal op hun plek zijn. Het zijn niet de makkelijkste dingen die we doen. Je moet houden van complexe, wiskundige “cubing”-achtige vraagstukken. ‘Ik kijk niet naar grenzen. Mijn mensen krijgen vrijheid en verantwoordelijkheid en kunnen daardoor groeien. Het draait om de passie voor het ontwikkelen van mooie en onderscheidende oplossingen, waarmee we een bijdrage leveren om de operatie en het proces bij onze klanten structureel te verbeteren. Deze combinatie is wie wij zijn en wat we doen.