• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 1 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

“Samenwerken zit in onze genen. We bouwen al 700 jaar dijken”

Algemeen
23 jun 2021
4 min. leestijd

De Covid-19-crisis en de stremming van het Suezkanaal hebben de ontwerpfouten in de logistieke keten op een pijnlijke wijze blootgelegd. Het zorgt voor de broodnodige impuls om stappen te zetten richting een duurzame logistiek. Veranderen behelst ook een sociale transitie, benadrukt duurzaamheidsexpert Nico Anten.

Met een groot achterland, vier grote zeehavens en de vierde luchthaven van Europa is logistiek en mobiliteit één van de pijlers van de Nederlandse economie. Tegelijkertijd is het ook één van de grotere vervuilers en CO2-uitstoters. Het Europese Lean & Green-programma helpt bedrijven uit twaalf landen om hun CO2-reductiedoelstellingen te halen.

Lees ook

‘Zonder dierentuinen waren veel diersoorten nu al uitgestorven’

5 tips voor je vakantiegeld

Andere kilometers

“Je merkt dat bedrijven zich ervan bewust zijn dat consumenten meer en meer willen weten of een product eerlijk en duurzaam is. Bedrijven bereiden zich daarop voor,” vertelt Nico Anten, wiens organisatie Connekt verantwoordelijk is voor het Europese en Nederlandse deel van het Lean & Green-programma. “Als je in de logistiek wilt voldoen aan de klimaatdoelen van Parijs, moet je in 2050 per kilogram CO2 zes keer zo veel gaan vervoeren als nu. Dat is een enorme opgave.” De logistieke sector valt uiteen in een groep koplopers die de benodigde stappen zet en een grote groep bedrijven die vooral met de organisatorische problemen van alledag worstelt. “Uiteindelijk gaan opdrachtgevers alleen maar werken met partijen die kunnen aantonen dat ze duurzaam rijden. Ik vind het belangrijk dat we iedereen perspectief aanbieden om mee te doen. Oók de eigen rijder wiens verdienmodel is om zoveel mogelijk kilometers te maken. Hen moet je uitleggen dat  om op termijn te overleven zij niet zo veel mogelijk kilometers moet maken, maar ándere kilometers. Op een duurzame manier.”

Sleutel in handen

Verladers en retailers hebben de sleutel in handen, is zijn overtuiging. “Vroeger was de houding ‘je moet verduurzamen want dat is goed voor mij’. De afgelopen jaren is een omkering van denken ontstaan. Het gaat niet om de vraag ‘hoe word ik duurzaam?’, maar om ‘hoe worden wij duurzaam, hoe wordt de hele keten duurzaam?’. Dat betekent samenwerken en met elkaar zorgen dat het beter wordt.” Nederland loopt hierin voorop. “Samenwerken zit behoorlijk in onze genen. We zijn al 700 jaar gewend om dijken te bouwen. Dat werkt alleen als iedere grondeigenaar een bijdrage levert. Als één iemand niet meedoet, heb je niks aan de dijk.” De beeldspraak doortrekkend: “Je kunt je niet beperken tot je eigen eilandje. Je kunt verduurzaming alleen maar bereiken door samenwerking in de keten. Dat maakt het Lean & Green-concept – met hulp van en door de sector – zo krachtig.”

Versneller

“De Shell-uitspraak maakt zichtbaar dat je als onderneming moet laten zien hoe je gaat veranderen. Het is niet meer een beetje praten en een beetje bijsturen.” De Covid-19-pandemie is een versneller geweest, constateert Anten. “We komen in een situatie waarin je de keten helemaal opnieuw moet gaan ontwerpen. Goedkope spullen uit China halen omdat het net een paar euro goedkoper is en transport bijna niks kost, blijkt een kwetsbare oplossing. Hetzelfde geldt voor de stremming van het Suezkanaal.” Op kleinere schaal: “De gemiddelde waarde van een bestelling op internet daalt nog steeds. Blijkbaar kan dat.” Om te constateren: “De keten is geoptimaliseerd op kosten. We zien nu de negatieve gevolgen van CO2-uitstoot en voor de pakketbezorger. Ik heb niet de waarheid in pacht of op alle vragen het passende antwoord, maar ik vind wel dat we elkaar meer moeten uitdagen om die kritische vragen te stellen. In het huidige model is transport te goedkoop. Mede door Lean & Green laat de industrie zien dat het duurzamer en socialer kan”

Lean & Green-programma

Lean & Green is het leidende CO2-reductieprogramma waar zowel verladers als bedrijven die binnen de logistieke dienstverlening werkzaam zijn aan kunnen deelnemen. Het programma heeft als doel om de CO2-emissie binnen de logistiek structureel te reduceren. Dit doen zij door het activeren van samenwerkingen, het delen van waardevolle kennis en het inzetten van slimme en efficiënte maatregelen. Lean & Green helpt bedrijven op een succesvolle manier op weg naar duurzame oplossingen en efficiënte logistieke processen en geeft -door jaarlijks meten van de CO2- erkenning aan de verbeteringen van de CO2 prestatie via het Lean & Green 5 Star Framework.

Voor meer informatie over het programma bezoek de website

Gerelateerde artikelen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten
Algemeen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten

29 mei 2025
Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties
Algemeen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties

29 mei 2025
Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   
Algemeen

Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   

29 mei 2025
Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker
Algemeen

Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker

29 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025
Goede betaalbare zorg is in ieders belang
Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang

26 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}